JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Flere ansatte i sentrale funksjoner ønsker å slutte i Forsvaret i løpet av de nærmeste årene, viser forskning fra Arbeidsforskningsinstituttet.

Flere ansatte i sentrale funksjoner ønsker å slutte i Forsvaret i løpet av de nærmeste årene, viser forskning fra Arbeidsforskningsinstituttet.

Martin Guttormsen Slørdal

Kronikk

Forsvaret henger ikke med i likestillingen

Norske par har blitt mer likestilte, og forventer at arbeidsgiver legger til rette for både menns og kvinners familieliv. Hvor lenge vil forsvarsansatte være lojale?
12.07.2023
12:23
12.07.2023 12:23
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Mange som jobber i Forsvaret, må flytte mer enn andre. De må dra utenlands, pendle, seile eller på øvelse og jobbe lange dager. De er frustrerte over mangelen på forutsigbarhet og mulighet til planlegging av karrieren.

Par der begge er ansatt i Forsvaret, får ofte lite hjelp til å løse deres kompliserte logistikk.

De ansatte har dårlig samvittighet for de belastninger som partneren og barna må leve med. Det viser en rapport som Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet har laget på oppdrag for Forsvaret.

Dette er tredje gang vi kartlegger og analyserer situasjonen blant forsvarsansatte og deres partnere gjennom en spørreskjemaundersøkelse og kvalitative intervjuer. Helt siden slutten av 1990-tallet har Forsvaret erkjent at dette er et problemfelt.

Forsvarsansattes holdninger til likestilling avviker lite fra holdningene blant nordmenn flest. Snarere har de mer positive holdninger til lik deling av arbeid ute og hjemme.

Menn arbeider generelt mest utenfor hjemmet, og kvinner gjør mest med hensyn til husarbeid og omsorg for barn.

Slik er også situasjonen blant de forsvarsansatte, men spriket mellom holdninger og handlinger virker større her enn i resten av befolkningen.

Uforutsigbarhet – på kort og lang sikt – er et nøkkelbegrep når man skal forstå belastningene som særlig de militært ansatte opplever. Det kan være problemer med å vite hvor og med hva man jobber noen måneder fram i tid, eller at man aldri kan være sikker på om man kan hente i barnehagen eller komme i bryllupet man er invitert til.

Par der begge er ansatte i Forsvaret, opplever ofte problemene med logistikk og belastninger dobbelt opp.

Vi får høre om strategier som å sette barn på vent, sette en av karrierene på vent eller se seg om etter en jobb utenfor Forsvaret.

To av tre kvinnelige militært ansatte som lever i parforhold, er samboende eller gift med en annen forsvarsansatt.

Les også: Forsvarsansatte har mistet troen på ledelsen

Vi ser spesielt på tre fenomener som særlig er forbundet med livet som militært ansatt: flytting, pendling og utenlandsoppdrag.

Mange militært ansatte har en karriere der man skifter arbeidsplass og oppgaver om lag hvert tredje år. Tidligere medførte dette oftere at eventuell familie flyttet med.

Andelen som flytter har gått noe ned siden våre tidligere undersøkelser. Den ofte dårlige boligstandarden som Forsvaret tilbyr, og moderne krav til familieliv, er to av årsakene.

Begge parter vil være et sted de kan få en tilfredsstillende jobb, og de vil at barn skal slippe å skifte venner, skole og barnehage. Her er belastningen blitt noe redusert for familie og partner, noe som kan skyldes noe mer pendling enn før.

Nær en av fire av alle forsvarsansatte pendler helt eller delvis, og forekomsten er høy blant menn og militært ansatte i Hær, Sjøforsvar og Luftforsvar. Blant militært ansatte som er gift eller samboende og som pendler, oppleves dette som en «stor grad» av belastning hos godt over halvparten.

At en av foreldrene reiser utenlands, er ofte en stor belastning for partner og barn, men en vesentlig mer forutsigbar ordning enn et mer uforutsigbart arbeidsliv i Forsvaret ellers. Her er det gjort en rekke avbøtende tiltak, og oppdrag utenlands er en nokså sjelden hendelse for de fleste.

Oppdragene er attraktive blant de fleste forsvarsansatte, særlig blant de som er partnere med en annen forsvarsansatt. Vi tar forbehold om at vi ikke har svar fra de som har falt ut av Forsvaret på grunn av negative hendelser under internasjonale operasjoner. Uønskede utenlandsoppdrag er svært upopulære.

Litt over halvparten av de gifte og samboende mener at arbeidet i Forsvaret har negative konsekvenser for samlivet.

En lignende andel vurderer stadig sin tilknytning til Forsvaret på grunn av arbeidssituasjonen.

Forhold knyttet til jobben var en viktig medvirkende årsak til tidligere samlivsbrudd for mange av dem som har erfart dette.

Kommentar: Det norske Forsvaret er svakt. Skjønner vi alvoret i situasjonen?

Det skjer endringer i forholdet mellom den forsvarsansattes og partnerens arbeid, med hensyn til lønn og andre betingelser. Det er ikke lenger gitt at den forsvarsansattes jobb og tilhørende krav har forrang; deres partnere vil ofte ha høyere lønn og bedre betingelser i sitt arbeid.

En annen fortelling handler om store lokale forskjeller i ledelse og tilpasning av arbeid. Parene der begge er forsvarsansatte, opplever at noen ledere jobber fleksibelt og kreativt for at deres ansatte skal kunne opprettholde et normalt familieliv, mens andre ledere holder stramt på etablerte normer og praksiser.

Norske arbeidstakere krever forutsigbarhet, konkurransedyktige betingelser og gode løsninger for å kombinere arbeid og familieliv. Må Forsvaret forholde seg i større grad til at det er en ordinær arbeidsplass med de samme kravene?

Vår analyse viser at flere ansatte i sentrale funksjoner ønsker å slutte i Forsvaret i løpet av de nærmeste årene.

Det samme gjelder forsvarsansatte som har en partner som vil de skal slutte. Hvis ikke Forsvaret klarer å henge med i tiden, vil de kanskje miste enda flere ansatte enn de gjør i dag.

Kilde: Heen, Hanne; Ellingsen, Dag; Lilleaas, Ulla-Britt: Mellom familiens og Forsvarets krav

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.07.2023
12:23
12.07.2023 12:23



Mest lest

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

Martin Guttormsen Slørdal

300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Jonas Fagereng Jacobsen

Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Privat

Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

Tomm Pentz Pedersen

«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Roy Ervin Solstad

Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving

Petter Sørnæs / Posten

Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

Erlend Angelo

Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft

Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.

Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka  «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Jonas Fagereng Jacobsen

Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?

I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.

I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.

Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum

Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her

SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.

SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.

Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB

Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte

KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)

KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

14 fakta om nedbemanning. Dette må du vite

Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.

Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.

Evan Vucci / AP / NTB

For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro

De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hanna Skotheim

Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske

Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.

Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Nordmenn dropper måltider på grunn av pengemangel

FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.

FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.

Kolbjørn Rushfeldt

Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks

Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.

Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.

Tormod Ytrehus

Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Så langt har det ikke gått Aps vei

Jonas Gahr Støre innrømmer at Arbeiderpartiets oppslutning blant LOs medlemmer er for lav.

Jonas Gahr Støre innrømmer at Arbeiderpartiets oppslutning blant LOs medlemmer er for lav.

Jan-Erik Østlie

Jonas Gahr Støre om den synkende støtten blant LO-medlemmer