JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kunnskapsminister Jan Tore Sanner er ikke fornøyd med norsk skoles plassering på Pisa-rankingen.

Kunnskapsminister Jan Tore Sanner er ikke fornøyd med norsk skoles plassering på Pisa-rankingen.

Sidsel Valum

Kommentar:

«Guttene sliter på skolen»

Norske skoleelever gjør det svakere på den internasjonale Pisa-undersøkelsen.
04.12.2019
14:46
04.12.2019 14:46

kjell.werner@anb.no

Resultatene fra 2018-undersøkelsen er klare. Her kan vi lese at det bokstavelig talt står dårlig til med lesekunnskapene blant norske 15-åringer. Spesielt urovekkende er det at guttene sliter ekstra mye med å kunne lese skikkelig. 26 prosent av guttene presterer under kritisk lesenivå, mens 12 prosent av jentene havner i denne gruppa. Resultatene i matematikk er som i 2015, mens det for naturfag er en svak tilbakegang.

Pisa er en internasjonal undersøkelse som hvert tredje nivå gjennomføres i regi av OECD i 79 land. For første gang presterer norske jenter bedre enn guttene i både lesing, matematikk og naturfag. Norge ligger over snittet i OECD, men kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) er slett ikke fornøyd. Han må også bite i seg at Høyre lovet bedre skolekvalitet dersom partiet kom inn i regjeringsposisjon. Erna Solberg har vært statsminister siden 2013.

Følg oss på Facebook

Pisa-undersøkelsene sier ikke alt om situasjonen i norsk skole, snarere tvert om. Men det er nyttig å ha en internasjonal målestokk kunne å orientere seg mot. På den annen side har vi allerede norsk statistikk og forskning som viser at guttene sliter mer enn jentene i norske skoler. Regjeringens ekspertutvalg, ledet av Camilla Stoltenberg, har også fortjenstfullt satt søkelyset på denne skjevheten. Og regjeringen har tatt noen grep for å styrke guttenes prestasjoner, blant annet gjennom de nye læreplanene som vektlegger mer praktisk tilnærming. Men det trengs absolutt flere tiltak i samme retning.

Elevenes interesse for lesing har falt i alle OECD-landene, nedgangen i interessen for skjønnlitteratur er større i Norge. En årsak til dette er forståelig nok digitaliseringen av samfunnet. Det nytter ikke å stoppe denne utviklingen. Spørsmålet er bare hvordan det digitale kan kombineres med aktiv lesing. Guttenes hang til dataspilling står dessverre i konflikt med behovet for å styrke lesekunnskapene. God leseforståelse jo en forutsetning for å kunne gjøre det bra i de fleste fag. Og enda mer viktig for å klare seg i arbeidslivet. Men det er også gledelige trekk i Pisa-undersøkelsen. Det er mindre sammenheng mellom elevers sosiale bakgrunn og skoleprestasjoner enn i de fleste andre land.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

For å gjøre bildet mer komplett bør vi ta med at en annen internasjonal undersøkelse (Pirls) viser at norske elever på femte trinn presterer på et høyt nivå i lesing. Her skal det ha vært en jevn framgang siden 2006. Hvorfor er det et tilsynelatende sprik mellom tiåringer og 15-åringer? Ny forskning kan gi et fornuftig svar på om det skjer noe dramatisk på disse fem årene eller det er andre forklaringer. Den som leser får se.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.12.2019
14:46
04.12.2019 14:46