Olje og gass, vår stolthet og rikdomskilde, er et kapitel som nå må lukkes, skriver Andrew P. Kroglund. (Illustrasjonsfoto)
Erlend Angelo
Kronikk:
«Klimaendringer kan ses på som noe som gir oss en ekstra mulighet, og ny skaperkraft»
Det ligger mange hundretusener av jobber der ute, som bare venter på å realiseres. Og de bygger videre på det vi allerede har.
Olje og gass, vår stolthet og rikdomskilde, er et kapitel som nå må lukkes. Planmessig. Mer investering der nå blir bare til «strandede ressurser» om ti år. Det er dårlig økonomi. La oss heller satse på flere utslippsfrie bygg, byggeplasser og vindmøller til havs. Og andre, trygge og innbringende arbeidsplasser.
Det grønne skiftet er ikke noe hokuspokus. Et forslag til hva dagens ungdom nå kan satse på, eksisterer allerede, og ligger hos FriFagbevegelse (22.08.2018). Den ramser opp ulike klimavennlige bransjer, som energigjenvinning, solcelleutvikling, havvind, og over til nullutslippsbyggeplasser, ingeniøryrker, prosessteknikere, geologer, anleggsarbeidere, reparatøryrker, offentlige innkjøpere, etc.
Kommentar: «Norges store klimaprosjekt»
Broen til framtida
Oversikten er spennende. Den fortjener å bli lest på nytt. Den er enkel på mange vis, og er litt som med eventyret om keiserens nye klær. For alle som tror at vår fremtid avhenger av oljeindustrien og alle dens avledede industrielle tentakler, får vi en liten aha-opplevelse. Det er dette den sosiale bevegelsen Broen til framtida har hevdet i flere år. Denne alliansen mellom fagbevegelsen, miljøbevegelsen, kirken og forskere, har siden 2014 arrangert årlige konferanser, og har gitt ut flere bøker og rapporter.
Hovedmålet deres er å få til en nedbygging av norsk olje- og gassnæring, samtidig med å erstatte den med såkalte klimajobber. Like før koronanedstengningen arrangerte de sin fram til nå største konferanse på Youngstorget, og det var vanskelig å få sitteplass på Oslo Kongressenter. Temaet var «klimaløsning nedenfra for klimavalg 2021».
På hjemmesiden sin skriver Broen til framtida at «en klimajobb er en jobb som kutter klimagassutslipp». Det kan bety havvind, jernbanebygging og flere bussavganger, etterisolering og bygging av nye aktivhus. Egne notat er utarbeidet for muligheter av både nye arbeidsplasser og utslippskutt i transportsektoren. Mye av dette er å finne i boken 100 000 klimajobber og grønne arbeidsplasser nå! For en klimaløsning nedenfra (2013), redigert av førsteamanuensis, aktivist og primus motor, Andreas Ytterstad. Og dette er selvsagt nært beslektet med den oversikten vi finner på FriFagbevegelse sine hjemmesider.
Aktuelt: Oljearbeiderne frykter at hun vil rasere arbeidsplassene. Her er MDG-lederens svar
Innkjøpere og NHO på banen
Vi har mange virkemidler i verktøykassa, og ikke minst sitter innkjøpere i kommuner, fylkeskommuner og staten på en viktig omstillingsnøkkel. Offentlige myndigheter handler varer og tjenester og står overfor enorme byggeprosjekter, for svimlende 500 milliarder kroner årlig. De kan kreve av leverandørene at de for eksempel bare bruker elektriske maskiner i byggeprosjekter.
NHO gikk nettopp ut og krevde en egen grønn industrisatsing. Og vi er allerede i gang. Sommeren 2018, for eksempel, kom nyheten om at norske forskere på Kjeller er med i batteriforskningens tetsjikt. Her snakker vi om elbiler med kapasitet på 1000 kilometer (NRK.no; 12.06.2018). Dette dreier seg om bruk av silisium, istedenfor grafitt, som brukes i dagens batterier.
Klarer vi å omstille oss etter olja? – Jeg er ikke bekymret, sier oljeekspert
Blir nordmenn tapere uten olja?
Miljøbevegelsen og industrien – hånd i hånd?
Kritikken mot elbil-revolusjonen har vært at den benytter seg av sjeldne metaller, som kobolt, kadmium eller nikkel. Hva om vi klarte å utvikle nye superbatterier som ikke gjør det, og som dermed også ble mye billigere i produksjon? Miljøstiftelsen Bellona forteller på sine hjemmesider om det norske selskapet Graphene Batteries, som har utviklet nye løsninger for litium-svovelbatterier, basert på kompetanse om batterikjemi og bruk av stoffet grafen. BEBA AS, arbeider for å etablere storskala batteriindustri og produksjon i Norge. Selskapet ble startet av Bellona Holding i 2017 og har med miljøselskapet NOAH AS som investor. BEBA har investert i Graphene Batteries. Sammen skal de to selskapene utvikle og industrialisere litium svovelbatterier med høy energitetthet.
Slike nye, storskala ideer, har alltid en bakside. Én av disse er ofte behovet for ny kraft for å gjennomføre. Norsk vindindustri er i støtet, om enn ikke i vinden. Mange av oss ønsker ikke at det vi opplever som noe av indrefileten i norsk fjell- og kystnatur ødelegges. Da håper vi heller på havvind, og i samforståelse med fiskeriforvaltningen.
Une Bastholms melding til Støre: – Den neste solidaritetskampen må dreie seg om klimakrisen
Noe er på gang
21. august 2019 kom nyheten om en vi endelig får en massiv satsing på havvind i norske farvann. Dette er godt nytt for norske industribedrifter. Kværner skal bygge 11 understell på Stord. Siemens Gamesa og Subsea 7 er blant bedriftene som stikker av garde med store kontrakter (Teknisk Ukeblad, 31.10.2019).
Dette er bare starten. 10. desember 2019 kjøpte Equinor en eierandel på 50 prosent i det polske havvindprosjektet Baltyk (NTB 10.12.2019). Og er det et land i Europa som har behov for alternative energiprosjekt, må det være Polen, som får nesten 80 prosent av energien sin fra kullkraftverk.
Vi trenger mange nye prosjekter av størrelse for å komme opp i den kapasiteten et reelt grønt skifte krever. I en rapport fra NTNU-senteret Norwegian Centre for Energy Transition Strategies fra juni 2019, heter det at det kan bygges ut opptil 42 gigawatt i Nordsjøen innen 2050.
Norsk industri og norske arbeidere går en grønn fremtid i møte.
* Forfatteren er aktuell med boka Termostat. Hvordan klimaet former oss, forandrer samfunnet og forvandler fremtiden
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes
Etter å ha vært tillitsvalgt i 35 år har jeg gjort meg noen tanker
Iris Holm Haug følte at hun ikke hørte til noe sted før hun oppdaget at hun var 50 prosent tater. Ektemann Terje Karlsen nøyer seg med 12,5 prosent taterblod.
Roy Ervin Solstad