JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«Luftfarten må ha hjelp»

Flyselskapet Norwegian er i pengenød.

Flyselskapet Norwegian er i pengenød.

Leif Martin Kirknes

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Luftfarten sliter svært tungt i disse korona-tider.

kjell.werner@anb.no

Flyselskapet Norwegian er ekstra ille ute, men også SAS og Widerøe trenger mer kapital under vingene. Vi er i en ekstraordinær situasjon der det hviler et ekstraordinært ansvar på staten. Regjeringen har dessverre sagt nei til å gå inn med frisk statlig kapital i Norwegian. Fremskrittspartiet støtter denne avgjørelsen, og dermed hjelper det fint lite hva den øvrige opposisjonen på Stortinget sier.

Luftfarten er i en dyp krise, både nasjonalt og globalt. Norwegian skal ha bedt om nærmere fem milliarder kroner i såkalt hybridkapital. Det er selvsagt risikofylt for staten å satse mange milliarder på et så gjeldstynget selskap. Regjeringen varsler i stedet forsterkede tiltak overfor luftfarten. Lånegarantien skal utvides. Problemet er at flere lån bare vil gjøre det vondt verre, spesielt for Norwegian som allerede har over 40 milliarder i gjeld.

På denne bakgrunn bør staten gå inn med frisk kapital i Norwegian. Staten burde også ha gått inn igjen på eiersiden i flyselskapet SAS da dette ble tema i sommer. Men her valgte regjeringen å feige ut mens den svenske og danske staten, som ansvarlige deleiere, stilte opp med 11 milliarder svenske kroner. Det hører med til historien at den norske staten solgte seg ut av SAS sommeren 2018. I ettertid synes det å ha vært en uklok beslutning ikke å holde fast deleierskapet i SAS.

Det bør være en politisk oppgave å bidra til at Norge og Skandinavia ellers har en flygedyktig luftfart også etter at korona-krisen er over. Flytrafikken vil ventelig ikke nå gamle høyder på lang tid, men et langstrakt land som Norge har behov for et omfattende flytilbud av høy kvalitet. Det vet vi at SAS, Norwegian og Widerøe under normale forhold kan tilby. Derfor bør staten slå ring om disse selskapene på en måte som ikke utfordrer den frie konkurransen.

Norwegian står i fare for å gå konkurs. Da vil utenlandske useriøse selskaper lett kunne få fotfeste på det norske innenriksmarkedet. Derfor handler denne saken også om å bevare norske arbeidsplasser med gode lønns- og arbeidsbetingelser. I tillegg må vi ikke glemme kompetansen som er bygd opp i SAS, Norwegian og Widerøe. Regjeringen kjøper flyruter på mange små og ulønnsomme flyplasser, og denne ordningen har forbilledlig blitt utvidet som et midlertidig korona-tiltak.

Men nå må det lages en framtidsrettet plan for å gi Ola og Kari et robust flytilbud når korona-krisen er over. Å la Norwegian havarere vil være korttenkt. Staten bør bidra med milliarder i frisk kapital. Det er en risiko som er verdt å ta. Det har en større kostnad å la være.

Annonse
Annonse