Kompetansen og de store fagmiljøene vi hadde forvitrer, skriver Dag-Arne Johansen.
Tri Nguyen Dinh
Debatt
«Nå dumpes prisen på vedlikehold av togene. Det kan gi dårligere sikkerhet»
Jernbanereformen inviterer til stadig debatt om endring og forbedringer. Men togoperatørene får altfor mye plass i debatten. De viktige underleverandørene, som togvedlikehold og renhold blir usynlige.
Regjeringa sier til stadighet at de har stoppet, og vil fortsette å stoppe oppsplitting og privatisering av norsk jernbane. Hurdalsplattformen er krystallklar på dette.
Riktignok har de stoppet konkurransen av trafikkpakke 4 og 5, men til gjengjeld er det de to statlige selskapene Flytoget og Vy som må konkurrere om de samme pakkene, som nå heter Østlandet 1 og Østlandet 2. Og det er her fokuset på konkurransen ligger.
Men for å kunne kjøre tog, trengs vedlikehold av materiellet togoperatørene bruker. Det er rimelig innlysende. Men det snakkes ikke om at konkurransen av denne delen av trafikkpakkene ikke skal konkurranseutsettes, og hva dette måtte føre med seg.
Mantena er en vedlikeholdsaktør som tidligere lå under vingene til NSB.
NSBs verkstedvirksomhet ble skilt ut i eget selskap i 2002, og Mantena er i dag den største aktøren på vedlikehold av tog i Norge. Vi har bred erfaring og dyp fagkunnskap om alle typer materiell som går på norske skinner, men har gjennom anbudsregimet i årenes løp tapt markedsandeler, og sitter snart igjen kun med utgående gammelt materiell.
Kompetansen og de store fagmiljøene vi hadde forvitrer. I stedet ser vi at viktig og avgjørende kompetanse sakte, men sikkert gradvis blir overført og spredt til store utenlandske aktører.
Regjeringen har i praksis videreført konkurransen om togkjøring på Østlandet. Og når de nå en gang får bestemt seg for om det er Vy eller Flytoget som skal kjøre, sies det ingen ting om hvordan disse velger sin vedlikeholder.
Konkurranseutsettes dette, er Mantena, som den eneste statlige eide vedlikeholderen, like langt. Da kan det bli ytterligere press på våre lønns- og arbeidsvilkår, som fører til ønsket om å levere laveste pris.
Det seneste eksemplet på at pris er viktigst, ser vi gjennom CargoNets valg av vedlikehold på el-lokene sine.
Når bedrifter uten regulerte arbeidsordninger vinner anbud i konkurranse med bedrifter med tariffavtaler, sertifiserte fagarbeidere underlagt strenge krav til HMS og kompetanse, uthules seriøsiteten i togvedlikeholdet.
Det en skam for bransjen. Vedlikehold av tog er svært viktig. Sikkerheten kommer alltid først, og Mantena er en vedlikeholder som er vant til å bli satt strenge krav til. Og kunden er garantert sikkert vedlikehold.
Konsekvensene av å dumpe prisen på vedlikehold kan bli skjebnesvangert.
Kontrollrutiner, sikkerhet, sertifikater og andre pålagte tilsyn Mantena etterlever, vet vi ikke om norske tilsynsmyndigheter følger like godt med på i de små litt usynlige virksomhetene. Dette kan igjen føre til at vedlikehold av skinnegående materiell sklir mer og mer over i useriøs struktur. Vi må for all del ikke komme dit.
Regjeringa vil ha færre selskaper i Jernbane-Norge. Det er godt innafor hva vi mener. Men Mantena er svært avhengig av å få tildelt vedlikeholdet av østlandspakkene. Derfor er det logisk å mene at når regjeringa sier at et statlig selskap skal kjøre tog, bør det være like naturlig å si at et statlig verkstedselskap skal ivareta vedlikeholdet.
Ellers kan det bli færre selskap. I alle fall ett.
Mest lest
Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.
Tormod Ytrehus
Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil
HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.
Brian Cliff Olguin
Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda
Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.
Ole Martin Wold
Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg
Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.
Jan Inge Haga
Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt
Jan-Erik Østlie
SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder
Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.
Håvard Sæbø
Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice
Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen.
Jan-Erik Østlie
Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene
Hanna Skotheim
Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd
LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.
Håvard Sæbø
LO har satt ned foten i krangel om lageransatte
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?
Anna Granqvist
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?
Jan-Erik Østlie
LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret
ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Håvard Sæbø
Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering
STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)
nyebilder.no
Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka
Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.
Tormod Ytrehus
Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én
Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.
Jan Inge Haga
Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund
Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.
Helge Rønning Birkelund
Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri
Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.
Maersk Drilling
Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her
Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.
Illustrasjon: Lina Raknes
Fire store endringer i det nye lovverket for grøftearbeid
Debatt
Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.
Hanna Skotheim
«Debatten om fattigdom er viktig. Så viktig at den må være faktabasert», skriver Nav-veileder
Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund, havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.
Jan-Erik Østlie