Debatt
«Nå dumpes prisen på vedlikehold av togene. Det kan gi dårligere sikkerhet»
Kompetansen og de store fagmiljøene vi hadde forvitrer, skriver Dag-Arne Johansen.
Tri Nguyen Dinh
Jernbanereformen inviterer til stadig debatt om endring og forbedringer. Men togoperatørene får altfor mye plass i debatten. De viktige underleverandørene, som togvedlikehold og renhold blir usynlige.
Regjeringa sier til stadighet at de har stoppet, og vil fortsette å stoppe oppsplitting og privatisering av norsk jernbane. Hurdalsplattformen er krystallklar på dette.
Riktignok har de stoppet konkurransen av trafikkpakke 4 og 5, men til gjengjeld er det de to statlige selskapene Flytoget og Vy som må konkurrere om de samme pakkene, som nå heter Østlandet 1 og Østlandet 2. Og det er her fokuset på konkurransen ligger.
Men for å kunne kjøre tog, trengs vedlikehold av materiellet togoperatørene bruker. Det er rimelig innlysende. Men det snakkes ikke om at konkurransen av denne delen av trafikkpakkene ikke skal konkurranseutsettes, og hva dette måtte føre med seg.
Mantena er en vedlikeholdsaktør som tidligere lå under vingene til NSB.
NSBs verkstedvirksomhet ble skilt ut i eget selskap i 2002, og Mantena er i dag den største aktøren på vedlikehold av tog i Norge. Vi har bred erfaring og dyp fagkunnskap om alle typer materiell som går på norske skinner, men har gjennom anbudsregimet i årenes løp tapt markedsandeler, og sitter snart igjen kun med utgående gammelt materiell.
Kompetansen og de store fagmiljøene vi hadde forvitrer. I stedet ser vi at viktig og avgjørende kompetanse sakte, men sikkert gradvis blir overført og spredt til store utenlandske aktører.
Regjeringen har i praksis videreført konkurransen om togkjøring på Østlandet. Og når de nå en gang får bestemt seg for om det er Vy eller Flytoget som skal kjøre, sies det ingen ting om hvordan disse velger sin vedlikeholder.
Konkurranseutsettes dette, er Mantena, som den eneste statlige eide vedlikeholderen, like langt. Da kan det bli ytterligere press på våre lønns- og arbeidsvilkår, som fører til ønsket om å levere laveste pris.
Det seneste eksemplet på at pris er viktigst, ser vi gjennom CargoNets valg av vedlikehold på el-lokene sine.
Når bedrifter uten regulerte arbeidsordninger vinner anbud i konkurranse med bedrifter med tariffavtaler, sertifiserte fagarbeidere underlagt strenge krav til HMS og kompetanse, uthules seriøsiteten i togvedlikeholdet.
Det en skam for bransjen. Vedlikehold av tog er svært viktig. Sikkerheten kommer alltid først, og Mantena er en vedlikeholder som er vant til å bli satt strenge krav til. Og kunden er garantert sikkert vedlikehold.
Konsekvensene av å dumpe prisen på vedlikehold kan bli skjebnesvangert.
Kontrollrutiner, sikkerhet, sertifikater og andre pålagte tilsyn Mantena etterlever, vet vi ikke om norske tilsynsmyndigheter følger like godt med på i de små litt usynlige virksomhetene. Dette kan igjen føre til at vedlikehold av skinnegående materiell sklir mer og mer over i useriøs struktur. Vi må for all del ikke komme dit.
Regjeringa vil ha færre selskaper i Jernbane-Norge. Det er godt innafor hva vi mener. Men Mantena er svært avhengig av å få tildelt vedlikeholdet av østlandspakkene. Derfor er det logisk å mene at når regjeringa sier at et statlig selskap skal kjøre tog, bør det være like naturlig å si at et statlig verkstedselskap skal ivareta vedlikeholdet.
Ellers kan det bli færre selskap. I alle fall ett.