JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Fremskrittspartiet er sjøfolkenes parti, skriver kronikkforfatterne. Bildet viser et skip som eies av Hagland shipping.

Fremskrittspartiet er sjøfolkenes parti, skriver kronikkforfatterne. Bildet viser et skip som eies av Hagland shipping.

Helge Sunde / Samfoto/Scanpix

Debatt:

«Når Arbeiderpartiet går inn for norske lønns- og arbeidsvilkår, risikerer de å kaste norske sjøfolk på land», skriver Frp-politikere

Det vil være en tragedie om konsekvensene av en regelendring gjør at norske sjøfolk settes på land. At Arbeiderpartiet vil ta denne avgjørelsen uten noen form for utredning, er direkte uansvarlig.



29.04.2020
14:33
29.04.2020 14:47

Fremskrittspartiet er opptatt av faktiske resultater. Vi ønsker å gi norske sjøfolk på kysten og på norsk sokkel de samme vilkårene for sine jobber som ansatte på land har. Men vet vi alle konsekvensene av å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel og i norske farvann?

Når Arbeiderpartiet går inn for norske lønns- og arbeidsvilkår uten å ville vite konsekvensene, risikerer de å kaste ungen ut med badevannet. Eller rettere sagt, kaste norske sjøfolk på land!

Da representantforslaget om å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår ble debattert fra Stortingets talerstol 21. april i år, innrømmet Arbeiderpartiets Aasland: «Ja, det kan være noen utfordringer, det kan være noen heftelser, men det er fullt mulig å gjøre det.»

Sjømannsforbundet raser mot Frp i kampanje på sosiale medier

Det er nettopp dette vi vil klarere ut før vi gjør et vedtak, for vår intensjon er å styrke norske sjøfolk.

I samme debatt beskyldte også Aasland Frp for å ha et janusansikt og for å være uredelige. Aasland har misforstått. Forskjellen mellom Arbeiderpartiet og oss i denne saken er at Ap vil gjøre dyptgripende endringer i norsk sjøfartspolitikk uten å vite konsekvensene. Frp vil ta avgjørelsen om norsk sjøfarts fremtid basert på mest mulig kunnskap.

Scenarioer Frp vil unngå

Noe kunnskap har vi, og det vi vet så langt lover ikke godt for norske sjøfolk. La oss tenke oss at et skip som frakter varer fra Antwerpen i Belgia til norske havner og som har ansatt utenlandske sjøfolk og noen norske, vil måtte betale norsk lønn til alle sine ansatte mens de er i norsk farvann (12 nautiske mil). Skipet befinner seg altså noe tid i norsk farvann, men minst 50 prosent av tiden utenfor norsk farvann. De økte lønnsutgiftene vil føre til at kostnadene ved å ta oppdrag på norskekysten kommer til å øke betydelig.

Rederiene ville da velge å kvitte seg med de norske sjøfolkene de har for å spare penger når de er ute av norsk farvann og kan sette lønningene ned igjen. Rederiene kan også unngå å ta oppdrag i Norge i det hele tatt, fordi det blir mye mindre lønnsomt enn andre destinasjoner.

p

Dette betyr at det kommer til å bli langt mindre aktivitet ved norske havner, noe som kan gjøre norske havnearbeidere overflødige. Norske bedrifter som per i dag er avhengige av å få varer sjøveien vil enten måtte akseptere økte fraktkostnader, eller se på muligheten til å få fraktet varer inn med trailere fra utlandet. En varetransport med skip tilsvarer flere titalls trailere. Vi kan anta at disse kjøres av sjåfører som ikke bor i Norge, og som heller ikke kjører på norsk lønn.

Hvem vinner på dette? I alle fall ikke norske sjøfolk.

For norsk-baserte rederier under NIS-flagg kommer det til å bli særlig tøft. Et eksempel er skipene til det Haugesund-baserte rederiet Hagland Shipping som seiler mye i norsk farvann med last til og fra destinasjoner i utlandet. Rederiet anslår at deres lønnsomhet per skip kommer til å synke dramatisk hvis det innføres norsk lønn i norsk farvann. Lønnsomheten er nå på 40 – 50.000 kroner per dag per skip, men vil reduseres med opptil 80 prosent. Det burde si seg selv at dette ikke er holdbart i lengden.

p

Hagland anslår at en konsekvens av dette vil være at de norske sjøfolkene de har vil skiftes ut med utlendinger, for i det minste å kunne ha konkurranseevne i utenriksfart. Rederiet mener også at norsk nærskipsfart vil prise seg ut og at markedet vil overtas av utenlandsk baserte rederier som har lite fartstid i norsk farvann. En konsekvens kan altså være at norske rederier velger å flagg ut fra NIS og flytte aktiviteten sin ut av Norge.

Dette er scenarier Frp vil unngå. Vårt mål er flere norske sjøfolk, ikke færre. Derfor er det så viktig å skaffe seg et skikkelig kunnskapsgrunnlag før vi eventuelt går for å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår.

Vi er derfor fornøyd med at vi fikk gjennomslag for å nedsette et partssammensatt utvalg som skal vurdere flere tiltak med tanke på styrke norske sjøfolk, rederienes konkurransekraft og ikke minst sikre de maritime klyngene.

Solid faktagrunnlag gagner næringen

Vi er også bekymret for hva som kan skje med nettolønnsordningen. Fartsområdeutvalget mente at ordningen ville vil overflødig dersom det innføres norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på sokkelen. Grunnen er enkel. Ordningen er ment å kompensere rederiene for ekstra kostnader ved å ansette norske sjøfolk. Hvis det kommer til å koste like mye å ansette både norske og utenlandske, faller begrunnelsen for store deler av ordningen bort.

Hele næringen vil være tjent med å ta avgjørelser basert på et solid faktagrunnlag fra et partssammensatt utvalg, slik Frp fikk gjennomslag for i Stortinget. Vi vil at næringen skal styrkes i sin helhet, inkludert flere norske sjøfolk.

Det vil være en tragedie om konsekvensene av en regelendring medfører at norske sjøfolk settes på land. At Arbeiderpartiet vil ta denne avgjørelsen uten noen form for utredning, er direkte uansvarlig.

p

Fremskrittspartiet er tydelige på at vi ønsker at utvalget også vurderer hvordan nettolønnsordningen kan styrkes, og ikke minst vurdere mulighetene og konsekvensene av å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår slik at dette er klargjort når den maritime meldingen skal behandles i Stortinget til høsten. Så at det forsøkes å skape et inntrykk av at Fremskrittspartiet ikke vil innføre norske lønns- og arbeidsvilkår er direkte feil.

På lag med de som arbeider på sjøen

Vi skal gjøre det vi kan for norske sjøfolk, men det skal gjøres på den beste og den riktige måten.

Derfor er det ikke riktig, som Arbeiderpartiet ved en rekke anledninger har hevda, at vi har sviktet sjøfolkene. Tvert imot. Helt siden Fremskrittspartiet ble stiftet har vi vært på lag med de som arbeider på sjøen. Fremskrittspartiet er, og vil alltid være sjøfolkenes parti.

I motsetning til da Arbeiderpartiet i lag med de rødgrønne styrte, så har Fremskrittspartiet fått gjennomført flere tiltak som styrker den maritime næringen og norske sjøfolk, slik som;

- Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk er blitt styrket.

- Lovfestet tilskuddsordningen og utvidet den til også å gjelde spesialiserte deep-sea virksomhet, som førte til sysselsetting av flere norske sjøfolk.

- Styrket den maritime utdanningen.

- Styrket Eksportkreditt Norge og GIEK.

- Gjort justeringer i eksportfinansieringstilbudet, slik at det er blitt enklere for norske verft å oppnå byggelån.

Det er helt nødvendig for å holde på norsk kompetanse og norske arbeidsplasser i byene, men også langs hele kysten. I sum er Fremskrittspartiets engasjement for norske sjøfolk ikke bare gode og lovende ord, men også handling.

Fremskrittspartiet er, og vil fortsatt være, sjøfolkenes parti.

29.04.2020
14:33
29.04.2020 14:47



Mest lest

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.

Hanna Skotheim

Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.

– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.

Jan-Erik Østlie

Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter

Michael Ulriksen

Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.

Colourbox

Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene

Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.

Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.

Helge Rønning Birkelund

Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt

Herman Bjørnson Hagen

«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen

– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.

– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.

Knut Viggen

Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka. 

Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen

Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang

Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.

Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.

Erlend Angelo

Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.

Tormod Ytrehus

Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining

Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.

Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.

Morten Hansen

Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.

Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.

Anders Tøsse

Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn og våre politikere»

Jan-Erik Østlie

Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch

Håvard Sæbø

Fryktar for fagrørslas framtid: – Redselen er at folk ikkje tør å stille

Sissel M. Rasmussen

LO-lederen advarer topplederne om årets lønnsoppgjør

Kommentar

Stridens kjerne er frontfagsmodellen, men LO og NHO bør ikke ha noe å frykte, skriver Kjell Werner.

Stridens kjerne er frontfagsmodellen, men LO og NHO bør ikke ha noe å frykte, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Fagbevegelsen står sterkt splittet i årets lønnsoppgjør»


Flere saker