JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Fremskrittspartiet er sjøfolkenes parti, skriver kronikkforfatterne. Bildet viser et skip som eies av Hagland shipping.

Fremskrittspartiet er sjøfolkenes parti, skriver kronikkforfatterne. Bildet viser et skip som eies av Hagland shipping.

Helge Sunde / Samfoto/Scanpix

Debatt:

«Når Arbeiderpartiet går inn for norske lønns- og arbeidsvilkår, risikerer de å kaste norske sjøfolk på land», skriver Frp-politikere

Det vil være en tragedie om konsekvensene av en regelendring gjør at norske sjøfolk settes på land. At Arbeiderpartiet vil ta denne avgjørelsen uten noen form for utredning, er direkte uansvarlig.



29.04.2020
14:33
29.04.2020 14:47

Fremskrittspartiet er opptatt av faktiske resultater. Vi ønsker å gi norske sjøfolk på kysten og på norsk sokkel de samme vilkårene for sine jobber som ansatte på land har. Men vet vi alle konsekvensene av å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel og i norske farvann?

Når Arbeiderpartiet går inn for norske lønns- og arbeidsvilkår uten å ville vite konsekvensene, risikerer de å kaste ungen ut med badevannet. Eller rettere sagt, kaste norske sjøfolk på land!

Da representantforslaget om å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår ble debattert fra Stortingets talerstol 21. april i år, innrømmet Arbeiderpartiets Aasland: «Ja, det kan være noen utfordringer, det kan være noen heftelser, men det er fullt mulig å gjøre det.»

Sjømannsforbundet raser mot Frp i kampanje på sosiale medier

Det er nettopp dette vi vil klarere ut før vi gjør et vedtak, for vår intensjon er å styrke norske sjøfolk.

I samme debatt beskyldte også Aasland Frp for å ha et janusansikt og for å være uredelige. Aasland har misforstått. Forskjellen mellom Arbeiderpartiet og oss i denne saken er at Ap vil gjøre dyptgripende endringer i norsk sjøfartspolitikk uten å vite konsekvensene. Frp vil ta avgjørelsen om norsk sjøfarts fremtid basert på mest mulig kunnskap.

Scenarioer Frp vil unngå

Noe kunnskap har vi, og det vi vet så langt lover ikke godt for norske sjøfolk. La oss tenke oss at et skip som frakter varer fra Antwerpen i Belgia til norske havner og som har ansatt utenlandske sjøfolk og noen norske, vil måtte betale norsk lønn til alle sine ansatte mens de er i norsk farvann (12 nautiske mil). Skipet befinner seg altså noe tid i norsk farvann, men minst 50 prosent av tiden utenfor norsk farvann. De økte lønnsutgiftene vil føre til at kostnadene ved å ta oppdrag på norskekysten kommer til å øke betydelig.

Rederiene ville da velge å kvitte seg med de norske sjøfolkene de har for å spare penger når de er ute av norsk farvann og kan sette lønningene ned igjen. Rederiene kan også unngå å ta oppdrag i Norge i det hele tatt, fordi det blir mye mindre lønnsomt enn andre destinasjoner.

p

Dette betyr at det kommer til å bli langt mindre aktivitet ved norske havner, noe som kan gjøre norske havnearbeidere overflødige. Norske bedrifter som per i dag er avhengige av å få varer sjøveien vil enten måtte akseptere økte fraktkostnader, eller se på muligheten til å få fraktet varer inn med trailere fra utlandet. En varetransport med skip tilsvarer flere titalls trailere. Vi kan anta at disse kjøres av sjåfører som ikke bor i Norge, og som heller ikke kjører på norsk lønn.

Hvem vinner på dette? I alle fall ikke norske sjøfolk.

For norsk-baserte rederier under NIS-flagg kommer det til å bli særlig tøft. Et eksempel er skipene til det Haugesund-baserte rederiet Hagland Shipping som seiler mye i norsk farvann med last til og fra destinasjoner i utlandet. Rederiet anslår at deres lønnsomhet per skip kommer til å synke dramatisk hvis det innføres norsk lønn i norsk farvann. Lønnsomheten er nå på 40 – 50.000 kroner per dag per skip, men vil reduseres med opptil 80 prosent. Det burde si seg selv at dette ikke er holdbart i lengden.

p

Hagland anslår at en konsekvens av dette vil være at de norske sjøfolkene de har vil skiftes ut med utlendinger, for i det minste å kunne ha konkurranseevne i utenriksfart. Rederiet mener også at norsk nærskipsfart vil prise seg ut og at markedet vil overtas av utenlandsk baserte rederier som har lite fartstid i norsk farvann. En konsekvens kan altså være at norske rederier velger å flagg ut fra NIS og flytte aktiviteten sin ut av Norge.

Dette er scenarier Frp vil unngå. Vårt mål er flere norske sjøfolk, ikke færre. Derfor er det så viktig å skaffe seg et skikkelig kunnskapsgrunnlag før vi eventuelt går for å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår.

Vi er derfor fornøyd med at vi fikk gjennomslag for å nedsette et partssammensatt utvalg som skal vurdere flere tiltak med tanke på styrke norske sjøfolk, rederienes konkurransekraft og ikke minst sikre de maritime klyngene.

Solid faktagrunnlag gagner næringen

Vi er også bekymret for hva som kan skje med nettolønnsordningen. Fartsområdeutvalget mente at ordningen ville vil overflødig dersom det innføres norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på sokkelen. Grunnen er enkel. Ordningen er ment å kompensere rederiene for ekstra kostnader ved å ansette norske sjøfolk. Hvis det kommer til å koste like mye å ansette både norske og utenlandske, faller begrunnelsen for store deler av ordningen bort.

Hele næringen vil være tjent med å ta avgjørelser basert på et solid faktagrunnlag fra et partssammensatt utvalg, slik Frp fikk gjennomslag for i Stortinget. Vi vil at næringen skal styrkes i sin helhet, inkludert flere norske sjøfolk.

Det vil være en tragedie om konsekvensene av en regelendring medfører at norske sjøfolk settes på land. At Arbeiderpartiet vil ta denne avgjørelsen uten noen form for utredning, er direkte uansvarlig.

p

Fremskrittspartiet er tydelige på at vi ønsker at utvalget også vurderer hvordan nettolønnsordningen kan styrkes, og ikke minst vurdere mulighetene og konsekvensene av å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår slik at dette er klargjort når den maritime meldingen skal behandles i Stortinget til høsten. Så at det forsøkes å skape et inntrykk av at Fremskrittspartiet ikke vil innføre norske lønns- og arbeidsvilkår er direkte feil.

På lag med de som arbeider på sjøen

Vi skal gjøre det vi kan for norske sjøfolk, men det skal gjøres på den beste og den riktige måten.

Derfor er det ikke riktig, som Arbeiderpartiet ved en rekke anledninger har hevda, at vi har sviktet sjøfolkene. Tvert imot. Helt siden Fremskrittspartiet ble stiftet har vi vært på lag med de som arbeider på sjøen. Fremskrittspartiet er, og vil alltid være sjøfolkenes parti.

I motsetning til da Arbeiderpartiet i lag med de rødgrønne styrte, så har Fremskrittspartiet fått gjennomført flere tiltak som styrker den maritime næringen og norske sjøfolk, slik som;

- Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk er blitt styrket.

- Lovfestet tilskuddsordningen og utvidet den til også å gjelde spesialiserte deep-sea virksomhet, som førte til sysselsetting av flere norske sjøfolk.

- Styrket den maritime utdanningen.

- Styrket Eksportkreditt Norge og GIEK.

- Gjort justeringer i eksportfinansieringstilbudet, slik at det er blitt enklere for norske verft å oppnå byggelån.

Det er helt nødvendig for å holde på norsk kompetanse og norske arbeidsplasser i byene, men også langs hele kysten. I sum er Fremskrittspartiets engasjement for norske sjøfolk ikke bare gode og lovende ord, men også handling.

Fremskrittspartiet er, og vil fortsatt være, sjøfolkenes parti.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.04.2020
14:33
29.04.2020 14:47



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei


Flere saker