Det er et faktum at det skjer svært få alvorlige ulykker på de beste motorveiene, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Kommentar
Regjeringen er på ville og smale veier
Motorveier bør være av god standard.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil gjøre motorveiene smalere og hastigheten lavere. Dette er i korthet den nye normen for veibygging.
Nå skal det bygges to- og trefelts veier flere steder der hvor det i dag er krav om fire felts motorvei. Og farten skal reduseres fra 110 til 100 eller 90 kilometer i timen.
«Vi ser på dette som et riktig grep, blant annet fordi vi kan ta bedre vare på naturen vår og at det gir utbyggere mulighet til å bygge billigere», sier Jon-Ivar Nygård.
Den nye normen er basert på faglig begrunnede forslag fra Statens vegvesen og vil ifølge ministeren ikke bidra til å redusere trafikksikkerheten. Den eksiterende veinormen har ifølge Nygård vært «for råflott, for ekspansiv, har tatt for mye natur og vært for kostbar».
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) poengterer at ved å heve terskelen for firefelts vei blir natur og matjord i større grad spart for inngrep. Og lavere fartsgrenser vil bidra til mindre klimagassutslipp, støy, svevestøv og mikroplast. Det vil også bli mulig med mer gjenbruk av eksisterende vei og bli større fleksibilitet for mer skånsom plassering av veier i landskapet.
Fremskrittspartiets Bård Hoksrud kritiserer omleggingen som helt feil løsning.
«Det regjeringen holder på med nå, er å gå tilbake til fortidens måte å bygge veier på», sier Hoksrud. Han vil ha flere firefelts veier, og mange fortsatt med 110-grense, siden det vil gi best trafikksikkerhet og raskere framkommelighet.
Det er et faktum at det skjer svært få alvorlige ulykker på de beste motorveiene.
Men regjeringen har likevel lagt seg på en gjerrig linje. Dette må sees på som et forsøk på å senke forventningene til den nye nasjonale transportplanen, som etter planen skal legges fram neste år.
Det kan selvsagt diskuteres hvor mange motorveier vi bør bygge her til lands. Men når vi først skal anlegge slike – så bør de være av god standard. Mellomløsninger blir ofte verken fugl eller fisk.
Mandag startet Arbeiderpartiet en bred prosess med selvransakelse for å finne ut hvorfor partiet gjorde et historisk dårlig lokalvalg.
Samme dag kom ett talende svar, i nyheten om at terskelen for å bygge fire felts veier blir hevet. Regjeringen har dårlig veigrep. Det er nemlig lite som tyder på at Ap og Sp vil få flere velgere med denne innstrammingen, snarere tvert om.
Ap vinner nok noen velgere på Grünerløkka i Oslo med en slik politikk, men partiet vil tape desto mer terreng i resten av landet. Ap kan ikke velge den smale sti når målet er å favne bredere ved neste korsvei.
Mest lest
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø
Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen
Halvparten av 7500 ansatte oppgir at det er en stor belastning å være konstant til stede følelsesmessig.
peopleimages/colourbox
Ansatte setter barn, elever og pasienter foran seg selv
Helsefagarbeider Sara Malene Henriksen jobber for at folk som er psykisk syke skal få hjelp i tide.
Kathrine Geard
Sara mistet moren i selvmord. Nå vil hun gjøre det lettere å tvangsinnlegge
Fagbevegelsens kamp mot Tesla sprer seg i Norden.
Martin Guttormsen Slørdal
Fagbevegelsens kamp mot Tesla sprer seg i Norden
Erik Fjellberg hjelp folk inn i arbeid.
Anita Arntzen
No må folk med «vanlege jobbar» gå på Nav
Streikevakt fra det svenske fagforbundet IF Metall utenfor Teslas filial i Malmö. Etter over fem uker med streik i Sverige, går nå danske 3F også til streik mot elbilselskapet.
Johan Nilsson / TT / NTB