JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

Slående hvor lite vi har lært når krisen rammer

Store deler av infrastrukturen ble lammet, veier ble stengt og kommunikasjonen brutt mens stormen Amy herjet i landet.

Store deler av infrastrukturen ble lammet, veier ble stengt og kommunikasjonen brutt mens stormen Amy herjet i landet.

Tor Erik Schroeder / NTB

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no

Saken oppsummert

Hvordan kan Stortinget sikre en robust infrastruktur som gjør oss i stand til å håndtere store kriser?  

Nå går filmen Blücher på kinoene. Den skildrer beredskapsutfordringene oberst Birger Eriksen sto overfor 9. april 1940 – og det er slående hvor lite vi har lært.

Stormen Amy minner oss om det samme: vind, og store deler av infrastrukturen ble lammet. Strømmen gikk, veier ble stengt, kommunikasjonen brutt.

Våre medlemmer i Statens vegvesen har sett hvordan kjøretøyparken, veinettet og vedlikeholdsbehov har utviklet seg, samt hvor sårbart det er. 

Det grønne skiftet gjør oss mer avhengige av strøm og offentlig infrastruktur. Ved langvarige strømbrudd, sabotasje eller naturkatastrofer står folk fast uten mulighet til å flykte eller mobilisere.

Veinettet har også store vedlikeholdsbehov og flaskehalser. Ett ras, én flom, eller sabotasje – og sentrale transportårer kan bli ubrukelige, med få alternativer.

Militær og sivil beredskap krever framkommelighet, men dagens veinett er ikke tilrettelagt for mobilisering i stor skala.

Forbundet Styrke er opptatt av en kostnadseffektiv ressursbruk innen trafikksikkerhetsarbeid. Vi ønsker at det sees på løsninger hvor Statens vegvesen kan utføre flere av politiets oppgaver langs vei.

Dette vil hindre behovet for doble kontroller på veistrekninger for å få gjennomført en komplett vurdering av førere og kjøretøy.

Kontroll av mobilbruk i bil har for eksempel bare politiet myndighet til. Samtidig gjennomfører Statens vegvesen kontroll av beltebruk i de samme kjøretøyene. Videre bør også Statens vegvesen kunne gjennomføre innledende kontroller ved mistanke om rus.

LO har vedtatt i sitt handlingsprogram at all utbygging, drift og vedlikehold av riks- og europa veinettet skal samles hos Statens vegvesen. Dette er et tydelig signal om at fragmentering og parallelle strukturer som med Nye Veier ikke gir den robustheten vi trenger.

Dessverre er diskusjonen om Nye Veier ikke en del av mandatet til de som skal se på endringer i vegloven. Det står nå: Det skal ligge til grunn at Nye Veier er tildelt oppgaver på riksveiene. Dette stikk i strid med det som det er behov for.

Vi trenger et skikkelig krafttak for å vedlikeholde og oppgradere veinettet. Den høye andelen elbiler skaper også store beredskaps utfordringer som kanskje ikke er belyst godt nok.

Spørsmålet vi stiller er: Hvordan vurderes evnen til å sikre at infrastrukturen vår faktisk er robust nok til å håndtere store kriser? Vi synes ikke statsbudsjettet gir det hele svaret på det spørsmålet, og ønsker endringer i budsjetter og lovverk. 

Warning