JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Flyselskapet SAS trenger mer egenkapital.

Flyselskapet SAS trenger mer egenkapital.

Ole Palmstrøm

Kommentar:

«Staten bør gå inn i SAS»

Flyselskapet SAS er i alvorlig krise. Den norske staten bør engasjere seg økonomisk.
28.06.2020
11:54
28.06.2020 11:54
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

kjell.werner@anb.no

Korona-pandemien har rammet flybransjen hardt. SAS er intet unntak. Flyselskapet trenger over 12 milliarder kroner i ny finansiering, blant annet i frisk egenkapital. Derfor ber SAS alle de tre skandinaviske landene om en hjelpende hånd. Den danske og svenske staten, som i dag er inne som eiere i SAS, ber Norge bli med på laget. Men den norske regjeringen nøler.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen presser på for at den norske staten skal engasjere seg finansielt, og han får støtte fra lederen i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen. Senterpartiet og SV mener Norge bør gå inn igjen på eiersiden i SAS. Og stortingsrepresentant Sverre Myrli utelukker ikke at også Arbeiderpartiet vil være positiv til dette. For to år siden solgte regjeringen til Erna Solberg solgte unna den statlige eierandelen i SAS på drøye ti prosent. Det hører med til historien at det var den rødgrønne regjeringen til Jens Stoltenberg som åpnet for dette salget.

Følg oss på Facebook

De tre skandinaviske landene har vært tungt inne i SAS helt siden selskapet ble dannet i 1946. Det var klokt å samle de statlige kreftene og bygge opp et felles flyselskap. Den gang var landingstillatelser og rettigheter i andre land basert på landenes størrelse. Men de senere år har rammevilkårene blitt annerledes. Nå er det nærmest fri internasjonal konkurranse basert på objektive kriterier. Derfor er det ikke lenger like påkrevd at stater eier flyselskaper.

Men så endret korona-pandemien hele bildet. Da er det fornuftig å tenke nytt. Nå handler det om å redde viktig infrastruktur som et langstrakt land som Norge er så avhengig av. Et godt flytilbud er også god samferdselspolitikk. SAS står her fortsatt i en særstilling, selv om kartet er mer sammensatt siden Norwegian har blitt en så stor aktør. Flybransjen må samtidig belage seg på nye tider, også etter at pandemien er over. Mange vil kvie seg to ganger før de igjen setter seg på et fly. Klimatrussel og smittefrykt er to faktorer som nå slår inn.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Den danske og svenske staten eier i dag til sammen 29 prosent av aksjene i SAS. Den norske staten bør inn igjen som eier med en like stor andel som de to andre. Det hører med til bildet at regjeringen og Stortinget allerede har strukket seg langt for å hjelpe en kriserammet flybransje. Både SAS, Widerøe og ikke minst Norwegian har fått store lån fra den norske staten. Men dette er ikke nok.

Vi kan like det eller ikke, men vi har blitt avhengig av fly som transportmiddel. Da vil det være en nyttig investering for den norske stat å gå inn igjen som eier i SAS. Ideologiske kjepphester må settes på stallen. De tre skandinaviske landene bør gå sammen om å gi SAS økonomisk luft under vingene. Vi må hindre at kua dør mens gresset gror.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.06.2020
11:54
28.06.2020 11:54



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere

RIGGARBEIDER: Mannen har jobbet som boresjef i Saipem på Scarabeo 8. Lagmannsretten mener han ble såkalt de facto oppsagt. (Arkivfoto)

RIGGARBEIDER: Mannen har jobbet som boresjef i Saipem på Scarabeo 8. Lagmannsretten mener han ble såkalt de facto oppsagt. (Arkivfoto)

Saipem

Oljearbeider mistet beinet og ble sagt opp. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Kathrine Geard

Vi har sammenlignet lønningene til seks yrkesgrupper i Norge og Sverige. Se hvem som kom best ut

BEDRE SAMMEN: – Min innstilling er at det hadde vært bedre for samholdet på arbeidsplassen om vi var ansatt med de samme arbeidsvilkårene. Vi er jo et kollegium, sier Silje Solbakken Johansen.

BEDRE SAMMEN: – Min innstilling er at det hadde vært bedre for samholdet på arbeidsplassen om vi var ansatt med de samme arbeidsvilkårene. Vi er jo et kollegium, sier Silje Solbakken Johansen.

Bendik Aarsæther

Nav-ansatte i samme jobb kan ha 80.000 i lønnsforskjell. Her er endringen Silje (33) vil ha

LIVSFARLIG: Berith Lykseth holdt på å dø av covid-19.

LIVSFARLIG: Berith Lykseth holdt på å dø av covid-19.

Privat / Erlend Angelo

Berith ble smittet av korona på jobben – ett år etter er hun fortsatt ikke tilbake i arbeid

Lederen av LO Stat, Egil André Aas, er ikke fornøyd med tilbudet staten kom med. Nå må partene møtes hos Riksmekleren i et forsøk på å bli enige.

Lederen av LO Stat, Egil André Aas, er ikke fornøyd med tilbudet staten kom med. Nå må partene møtes hos Riksmekleren i et forsøk på å bli enige.

Alf Ragnar Olsen

Brudd i lønnsoppgjøret i staten: Her forteller LO Stat-lederen hvorfor

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Helge Rønning Birkelund

Hjelpepleier avskjediget for brudd på smittevernreglene – mener det ikke finnes bevis for pandemien

Barnehageassistent Marianne Solheim sikrer det kjæreste vi har. Nå risikerer hun reallønnsnedgang.

Barnehageassistent Marianne Solheim sikrer det kjæreste vi har. Nå risikerer hun reallønnsnedgang.

Ole Palmstrøm

Uten Marianne stopper Norge, men det vises ikke på lønna

Stian Grøthe er politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund. Det lille forbundet kjemper mange store saker.

Stian Grøthe er politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund. Det lille forbundet kjemper mange store saker.

Helge Rønning Birkelund

Lite forbund kjemper «umulige» kamper, men får stadig nye seire. Har Stian Grøthe knekt en kode?

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

Norge må akseptere busser med dårlig sikkerhet for sjåførene, mener samferdselsministeren

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Statsministeren rykker ut med støtte til AUF-leder som fortalte om hets

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Jan Are Hansen

Vy-sjåfør Monica (44) har måttet tilkalle politiet og evakuere passasjerer i jobben. Lønna står ikke i stil

INGEN MEKLING DENNE GANGEN: De siste årene, blant annet i 2020 og i 2018, har lønnsoppgjøret mellom NTL og Nrk gått til mekling. I år unngikk man derimot dette, selv om forhandlingene strakk ut i det lengste før enighet ble oppnådd. Noe leder i NTL Nrk, Trine Steen, er meget godt fornøyd med.

INGEN MEKLING DENNE GANGEN: De siste årene, blant annet i 2020 og i 2018, har lønnsoppgjøret mellom NTL og Nrk gått til mekling. I år unngikk man derimot dette, selv om forhandlingene strakk ut i det lengste før enighet ble oppnådd. Noe leder i NTL Nrk, Trine Steen, er meget godt fornøyd med.

Ole Palmstrøm

Enighet i NRK sju timer på overtid