JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Steile fronter i SAS-pilotenes streik»

SAS-pilotenes streik fortsetter.

Sissel M. Rasmussen

kjell.werner@anb.no

Det er steile fronter, hard ordkrig og stor avstand mellom partene i denne konflikten. Mer forutsigbar arbeidstid og høyere lønn er hovedkravene fra de 1.500 pilotene i Norge, Sverige og Danmark som er i streik. Tusenvis av passasjerer rammes hver dag, og SAS har så langt tapt flere hundre millioner kroner. Pilotene krever 13 prosent lønnsøkning og en turnus med fire fridager etter fem arbeidsdager. Lønnskravet er høyt over de 3,2 prosentene som ble rammen for det retningsgivende lønnsoppgjøret mellom LO og NHO.

Lønnskravet til SAS-pilotene må også ses på bakgrunn av at det faktum at SAS var farlig nær konkurs i 2012. Den gang gikk SAS-ansatte med på lønnskutt for å berge selskapet over den tøffe kneika. Nå går SAS med overskudd, og pilotene vil dermed ta igjen noe av det tapte. 13 prosent lønnsøkning er urealistisk og uforsvarlig i den konkurranseutsatte situasjonen som SAS er i. Pilotene må nok redusere det skyhøye lønnskravet kraftig for å kunne få motparten tilbake til forhandlingsbordet.

Følg oss på Facebook

En forutsigbar turnus er imidlertid et høyst betimelig krav. Dagens system innebærer i verste fall at SAS-pilotene må jobbe sju helger på rad. I tillegg har pilotene ingen langsiktig oversikt over når de kan påregne å måtte jobbe. Turnusen for kommende måned blir klar to uker i forkant. Jobbingen for de neste månedene er helt i det blå. Dermed blir det omtrent umulig å planlegge for andre aktiviteter og ha et normalt familieliv på siden av jobben.

Partene i konflikten bruker behendig eksempler på turnus og fri som passer dem best. SAS-ledelsen trekker fram at pilotene har høy lønn og gjennomgående har mye fri i løpet av året. På den annen side fokuserer pilotene for sin del på de ekstreme utslagene som de ønsker å unngå. Her merker vi oss at SAS-ledelsen gjør et poeng av at det «bare» er ti prosent av pilotene som jobber sju uker uten frihelg. Hvis det medfører riktighet, kan det ikke være dyrt å innfri kravet om en bedre turnus. Det hører med til historien at pilotene i selskaper som Norwegian og Ryanair har turnuser som sikrer fire fridager etter fem arbeidsdager.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

En langvarig streik vil naturlig nok svekke omdømmet til SAS blant folk flest. Samtidig vil det også svekke økonomien til flyselskapet. Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart ber pilotene om å «realitetsorientere seg og ikke sette selskapets framtid i fare». Begge parter bør innse realitetene. Mulige kompromisser finnes. Men Torbjørn Lothe heller flybensin på bålet når han karakteriserer pilotene som «adelsklassen i norsk arbeidsliv». Pilotene blir med rette fly forbanna.

Annonse
Annonse