JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt:

Tillit og medbestemmelse er nøkkelen til gode tjenester

Anna Granqvist

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
I Oslo SV ønsker vi en tillitsreform, der markedsstyring i kommunen byttes ut med tillit mellom brukerne av tjenester, de ansatte og kommunen som arbeidsgiver.

Dette ønsker vi fordi tillit og medbestemmelse gir bedre tjenester til de som trenger det og en bedre arbeidshverdag for kommunes ansatte.

p

18 år med borgerlig styre har satt preg på den kommunale styringen av Oslo. Nitid telling, skjemavelde og stoppeklokkeomsorg i hjemmetjenesten har ført til dårligere tjenester. I møte med folks mest personlige behov, slik som kroppsvask og stell, økonomisk bistand og ved omsorgssvikt, må det være et styrende prinsipp at man skal få hjelp av så få mennesker som mulig som har tid. Kommunens brukere fortjener å bli møtt av et fast personell som kjenner deg, som vet hva du liker å spise, hvilke interesser du har og som ser når du har en god eller dårlig dag. Derfor foreslo SV innføringen av en tillitsreform som ga de ansatte selvstendighet og tid til å gi pleietrengende den stabiliteten og forutsigbarheten de fortjener.

Gamle Oslo var en av bydelene som i desember 2015 fikk i oppdrag fra byrådet å prøve ut en modell for hjemmetjenesten hvor de ansatte får større myndighet i utførelse av jobben sin. Resultatene er tydelige, både ansatte og brukere opplever både bedre kontakt, bedre tjenester og det har ført til færre besøk i det enkelte hjem. Prosjektet har vært fulgt av følgeforskning fra Universitetet i Sørøst Norge. Forskerne skriver i evalueringen at: «Tillitsmodellen ønsket velkommen av både brukere og medarbeidere. Endringene kan sees på som et paradigmeskifte i hjemmetjenesten og vil ha behov for tid kontinuerlig fokus, øvelse og engasjement».

Erfaringene fra prosjektet som ligger til grunn for tillitsreformen vi ønsker å styrke og utvide, er gode og flere bydeler er nå i gang med implementeringen. For oss i Oslo SV er det viktig at dette blir en reell kulturendring i hele kommunen, der vi ser resultatene i form av fornøyde brukere og ansatte. Denne endringen er ikke gjort over natta, og krever en politisk vilje.

Oslo kommune som ansvarlig arbeidsgiver er et viktig aspekt i tillitsreformen. Alt for mange som jobber med velferdstjenester har for små stillinger uten fast ansettelse og det er for stort gjennomtrekk. Kommunens ansatte fortjener tryggheten som hele, faste stillinger gir. De trenger stabilitet til å leve livet og stabilitet til å utvikle seg på jobb. Hele, faste stillinger gjør kommunen til en mer attraktiv arbeidsplass, bidrar til kvalitet og sterkere faglig felleskap.

p

SV vil derfor styrke arbeidet med å etablere en heltidskultur i hele kommunen, og er villig til å bruke ressurser på dette. I samarbeid med fagbevegelsen vil vi utvide tillitsreformen i hele kommunen, legge til rette for mer tillit og mindre målstyring. Ansatte i Oslo kommune kan dermed få bruke all sin erfaring og faglige kompetanse i stedet for å bli møtt med hyppige krav til rapportering og overstyring. For SV vet at tillit og medbestemmelse er nøkkelen til gode tjenester.

Annonse
Annonse