Systemfeil siden 2020
Meldinger om barn som trenger hjelp har ikke nådd fram til barnevernet
244 kommuner kan være rammet. FO-leder Mimmi Kvisvik vil ha nasjonal granskning.
Bekymringsmeldinger til barnevernet er forsvunnet. (illustrasjonsfoto)
Colourbox
solfrid.rod@lomedia.no
Den alvorlige systemfeilen ble oppdaget i Bergen, der 21 bekymringsmeldinger til barnevernet har forsvunnet.
Men minst 244 norske kommuner bruker samme system. Bergen, Oslo og Tromsø bekrefter at de blant dem som er rammet.
Feilen har eksistert siden 2020. Foreløpig er rekkevidden ukjent.
– Det er veldig bekymringsfullt at dette har rullet og gått så lenge. Nå er det viktig å identifisere meldingene og barna som er omfattet, sier FO-leder Mimmi Kvisvik.
FO-leder Mimmi Kvisvik.
Hanna Skotheim
De 244 kommunene som bruker systemet utgjør hovedtyngden av norsk barnevern.
– Det er bra at feilen er oppdaget. Men dette blir en tilleggsbelastning for hele barnevernet, som har mer enn nok fra før med etterslep etter pandemien og generell ressursmangel, sier hun.
Krever granskning
Line Berggren Jacobsen, barnebyråd i Bergen, ba på en pressekonferanse mandag barne- og familieministeren om å iverksette en nasjonal gransking.
– Dette er ekstremt alvorlig. Jeg er rystet. Barn i byen vår som noen i byen vår har ment har trengt hjelp. Vi vet ikke hvor mange barn som er omfattet og vi vet heller ikke om vi kan finne igjen all informasjon, sa byråden.
FO støtter kravet om nasjonal granskning.
Bok om barnevern: Ingen spurte Martine om hvordan det var å ha en pappa som var rusavhengig
– Må ha nok kapasitet
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt for FO i Bergen kommune, er også bekymret for tilliten til barnevernet.
– Dette handler ikke om de ansatte eller ledelsen, det er ikke barnevernet som har gjort feil, men jeg er ikke sikker på at det i den offentlige debatten vil bli skilt tydelig mellom barnevernet og det digitale systemet, sier hun.
FO, Fagforbundet og vernetjenesten vil sammen med arbeidsgiver jobbe for å ivareta ansatte og sikre god informasjon om det som har skjedd, sier Remes Øen.
Bergen kommune går nå ut med tidspunktene der de forsvunne meldingene har blitt sendt, og ber innbyggerne sende på nytt.
– Det blir viktig nå å foreta en risikovurdering knyttet til kapasitet og belastning. Det kan hende at mange vil ta kontakt om barn de har vært bekymret for, og det kan også tenkes at motstandere av barnevernet vil bruke saken på sin måte. Så vi må sørge for at vi har nok ansatte og kapasitet til å følge opp, sier Remes Øen.
Hun vil ikke spekulere i om Bergen kommune er særlig årvåken eller om det var tilfeldig at det var her feilen ble oppdaget, men mener denne saken viser at Bergen tar barnevern på alvor.
Feil siden 2020
Visma Enterprise drifter fagsystemet Visma Familia, som er integrert med Nasjonal portal for bekymringsmeldinger. Sistnevnte driftes av KS.
– Svakheten har medført risiko for at bekymringsmeldinger sendt gjennom portalen i noen tilfeller ikke registreres i Familia, og dermed ikke fanges opp av den kommunale barnevernstjenesten, heter det i en pressemelding fra Visma.
– Svakheten har eksistert i systemet siden integrasjonen ble satt i produksjon fra september 2020. De kundene som benytter denne integrasjonen vil kunne være rammet, men vi kan konstatere at ikke alle er rammet, skriver de.
De skriver at de er avhengig av samhandling med sine kunder for å finne ut om de er berørt av feilen eller ikke.
– Vårt fokus er nå å gi kommunene det de trenger i videre undersøkelser. Dette arbeidet vil ta noe tid, og først når dette er sluttført vil vi ha endelig oversikt over omfanget, skriver Visma.
De ble gjort oppmerksom på et slikt tilfelle av Bergen kommune først fredag 8. mai i år.
Først trodde de feilen var begrenset til Bergen, men senere har det gått fram at det har rammet flere kommuner.
– Visma Enterprise erkjenner alvorlighetsgraden i en situasjon der bekymringsmeldinger om barn ikke kan ha blitt fanget opp som en konsekvens av en svakhet i vårt system, og beklager sterkt situasjonen som har oppstått. Vi vil fortsette å jobbe tett med våre kunder, og stiller våre ressurser til rådighet i arbeidet med å følge opp denne saken på en best mulig måte, heter det.
Folk skal føle seg trygge
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) ser alvorlig på situasjonen, men har tillit til Visma.
«Bufdir er opptatt av at både leverandørene av fagsystemene som skal ta imot meldingene, og kommunene som har kjøpt inn systemene, følger godt med og retter eventuelle feil og eventuelt oppgraderer sine systemer så raskt som overhodet mulig. Vi har tillit til at Visma som en stor leverandør holder i dette overfor kommunene. Vi er i kontakt med Visma, og kommer til å be om å bli fortløpende oppdatert om utviklingen i situasjonen», skriver divisjonsdirektør Harald Hegerberg i Bufdir i en epost til Fontene.
Han understreker at Bufdir ser alvorlig på situasjonen og at det er viktig at folk kan føle seg trygge på at bekymringsmeldinger kommer fram.