JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Snakk pent om lærerne så barna hører det, oppfordrer barneministeren

Barneminister Linda Hofstad Helleland ber foreldre med barn i skolen om å snakke opp lærerne.
Barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H) mener foreldre må bli flinkere til å skryte av lærerne.

Barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H) mener foreldre må bli flinkere til å skryte av lærerne.

Anne Myklebust Odland

– Å snakke positivt om læreren er en fantastisk mulighet som foreldrene har. Det stimulerer barna til læring og trivsel i skolen. Jeg tror ikke vi helt forstår hvor viktig det er å framheve lærerens rolle, sier barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Uklart om lærernormen oppfylles ved skolestart

Avgjørende for trivsel

I disse dager er det skolestart, og 60.000 elever spaserer inn i skolegårder landet over for aller første gang. Et av Hellelands sterkeste ønsker er at foreldrene snakker bra om skolen.

Forskning viser nemlig at en positiv holdning fra foreldre til utdanning og læring, og et godt samarbeid mellom hjem og skole, er gunstig for elevens læringsmiljø, motivasjon for læring og læringsresultater. Dette er også omtalt i regjeringens foreldrestøttestrategi som ble lagt fram før sommeren.

– Et positivt forhold til skolen er helt avgjørende for barnas trivsel og muligheter for å tilegne seg mest mulig kunnskap. Det at foreldrene snakker fint om læreren, skolen og om de spennende månedene de har foran seg og alt barna skal lære, er av stor betydning, påpeker Helleland.

Skolene har gått glipp av 1.800 lærere på grunn av regjeringens mattekrav

Barn i skolen selv

Hun tror foreldrenes enestående mulighet til å snakke opp læreren er underkommunisert.

– Foreldrene er barnas viktigste rollemodeller, og måten vi omtaler læreren på tar også barna med seg i situasjoner på skolen og i klasserommet, påpeker Høyre-statsråden.

Helleland har selv barn i skolen. Hun har bestemt seg for å gi læreren enda flere positive tilbakemeldinger. Barneministeren prøver så godt hun kan å være bevisst på foreldrerollen i skolen.

– Mange lærere forteller meg at de ikke er bortskjemte med ros. Det som overrasker meg mest er hvor mye det faktisk betyr de gangene jeg selv har sagt ifra om noe som er bra, sier hun.

Støre vil ha skolemat på dagsordenen: – Det er fellesskapets ansvar å sikre mat til alle

Lever av skolegangen

Også skoleforsker Thomas Nordahl ved Høgskolen Innlandet har tidligere uttalt hvor viktig det er for læringsmiljøet at foreldre snakker positivt om skolen.

– Barn og unges innstilling til skolen er vesentlig for hva de lærer. Når foreldre støtter opp om skolegangen, blir også trivselen og forhold til læreren bedre, sier Nordahl til ANB.

Mantraet hans er at barna skal leve av skolegangen og at det er veldig få som klarer å gjøre fritidstilbudet til et levebrød. Det samme budskapet gjentar han til foreldre med barn i skolen.

– Hvis foreldrene er opptatt av skolen, uttrykker seg positivt og følger opp med spørsmål, får også barna inntrykk av at det de driver med er viktig, understreker skoleforskeren.

Foreldre bruker 1 milliard på skolestart. Forbrukerøkonom advarer mot kjøpepress

Raus og nysgjerrig

Hofstad Hellelands klare oppfordring til skoleforeldre er følgende:

Bruk tid rundt middagsbordet til å snakke om skolen. Vær raus i omtalen av læreren. Bry deg om barnet ditt. Still spørsmål. Hvordan gikk det på skolen i dag? Hva lærte dere? Vis at du engasjerer deg i skolefagene.

– Prøv det du kan for at motivasjonen for mest mulig læring også smitter over på barna, sier hun.

– Skolen kan i perioder være et vanskelig sted å være. Et barn kan føle ensomhet på kroppen, ha trøbbel i et fag, bli uvenn med en kamerat i klassen eller ha et dårlig forhold til en lærer. Da er det godt å ha foreldre som oppmuntrer og er støttespillere, sier Thomas Nordahl. (ANB).

Annonse
Annonse