JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

700 norske sjøfolk risikerer å bli byttet ut med billig utenlandsk arbeidskraft. De rødgrønne går til angrep på regjeringen

Med EUs godkjentstempel, er det ingenting som hindrer næringsministeren fra å tillate utflagging av norske skip. Men de rødgrønne vil ikke sitte stille i båten.
Norske sjøfolk har demonstrert utenfor Stortinget ved flere anledninger.

Norske sjøfolk har demonstrert utenfor Stortinget ved flere anledninger.

Tri Nguyen Dinh

– Stortinget kan ikke sitte stille og se på at den blåblå regjeringen på ideologisk grunnlag dytter 700 arbeidsplasser ut av landet, sier Geir Pollestad, nestleder i Senterpartiet og leder for næringskomiteen på Stortinget, til Dagsavisen.

I likhet med Arbeiderpartiet og SV, er Sp bekymret for at næringsminister Monica Mæland (H) vil gå videre med planene om å tillate Color Line å registrere Kiel-ferjene sine i det internasjonale skipsregisteret (NIS). Det innebærer at Color Line får anledning til å ansette utenlandsk mannskap på lokale lønnsvilkår. 700 norske sjøfolk som i dag jobber på ferjene risikerer å miste jobben, ifølge Norsk Sjømannsforbund (NSF).

– Det er viktig å ikke stå igjen som den næringsministeren som gikk i tog for å svekke norske lønns- og arbeidsvilkår. Kun Høyre kan argumentere for at det er fornuftig, sier Aps Else-May Botten.

Åge (76) hadde levende spyfluelarver i såret da han døde. NB! Sterke bilder

EU gir tommel opp

Mæland har lenge ønsket å gi Color Line grønt lys til å flagge ut, men har avventet en beslutning fra EUs overvåkingsorgan ESA. ESA åpnet i fjor en sak mot Norge fordi de mente dagens forbud mot å la internasjonalt registrerte skip transportere passasjerer mellom Norge og utlandet, kunne være i strid med EØS-avtalen. Forbudet ble innført for å beskytte norske arbeidsplasser. Onsdag denne uka besluttet ESA at de norske reglene ikke strider mot EØS-avtalen. Dermed er siste hinder ryddet av veien for Mæland. Men konklusjonen fra ESA betyr også at Mæland ikke lenger har noen grunn til å endre i dagens regelverk, mener de rødgrønne.

– Når ESA ikke lenger står i veien for å fortsette å ha Color Line registrert i Norge, bør vi bruke denne anledningen til å redde de 700 arbeidsplassene, sier Solfrid Lerbrekk i SV.

Ifølge hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes i NSF, som selv jobber i Color Line og risikerer å miste jobben, er avgjørelsen fra ESA viktig av flere grunner.

– Den sier ikke bare at vi kan ha vårt eget regelverk, men den sier også at vi kan stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på våre skip, sier Øksnes.

Disse ti grafene viser Forskjells-Norge

– Forberedt på å ta grep

Mælands forslag har allerede vært på høring og er kun en forskriftsendring, og vil dermed ikke komme opp til votering i Stortinget. Men opposisjonspartiene gjør det klart at de ikke gir seg uten kamp.

– Regjeringen er i mindretall, og det må de forstå. De kan ikke lenger støtte seg på Venstre, den tida er forbi. Jeg skal ikke si nå at vi skal gripe inn i budsjettet og si hvordan det skal være, men vi er forberedt på å ta grep hvis det blir nødvendig, sier Pollestad.

For å få flertall for et opposisjonsforslag, må imidlertid de rødgrønne få med seg KrF på laget. KrFs stortingsgruppe har foreløpig ikke hatt saken til behandling, opplyser kommunikasjonsrådgiver Stig-Øyvind Blystad i en sms til Dagsavisen.

Mæland vil ikke snu

Næringsministeren lar seg ikke presse til å snu. Hun skriver i en epost til Dagsavisen at ESAs avgjørelse åpner for at regjeringen kan gå videre med den varslede regelendringen, som hun mener er i tråd med anbefalingene fra flertallet i det såkalte fartsområdeutvalget.

– Hensikten med forslaget er å styrke konkurransebetingelsene for utenriksferjer under norsk flagg, og hindre utflagging som kan medføre tap av inntil 2.500 arbeidsplasser. Jeg vil understreke at norske myndigheter ikke bestemmer hvor rederier flagger sine skip. Regjeringens maritime politikk har styrket rammevilkårene for skipsfarten, og vi mener betingelsene i NOR (norsk skipsregister, journ.anm.) er gode, skriver Mæland.

Color Line vil erstatte Christian med billigere utenlandsk arbeidskraft

Mæland nekter å skrote forslaget som kan gjøre 700 norske sjøfolk arbeidsledige

Annonse
Annonse