Babcock vil spare på vedlikehold av nye luftambulanser
Mens dagens flyambulanser skal inn til såkalt tungt vedlikehold etter 200 timer, skal Babcocks nye fly inn først etter 400 timer.
Illustrasjonsfoto.
Øystein Eugene Hermstad / Luftambulansetjenesten (pressefoto)
Daglig leder Erlend Olsen i LT Tech, som i dag vedlikeholder luftambulansen, sier til Klassekampen at Babcock har gått for det minst ressurskrevende vedlikeholdsprogrammet. Olsen sier de ikke ønsket å kutte vedlikeholdsressursene på grunn av «ekstreme operasjoner i Norge».
– Vi kunne i teorien ha spart én million per flymaskin i året, noe som gir ti millioner. Det er en ganske markant reduksjon av ressursene for å sikre kvalitet på maskinene, sier Olsen.
Begge vedlikeholdsprogrammene er godkjente av Luftfartstilsynet, og når Babcock tar over neste sommer er det med splitter nye flymaskiner.
«Nye fly krever mindre vedlikehold enn eldre fly. Vi har lang erfaring fra bransjen, og kan forsikre om at vi tar vedlikehold og sikkerhet på største alvor. Vi følger de programmene for vedlikehold som er anbefalt av produsenten, og det er viktig å understreke at vedlikeholdsprogrammet også skal også godkjennes av myndighetene», skriver daglig leder i Babcock, Marius Hansen, til avisen.
Vinnertilbudet fra Babcock var om lag 47 millioner kroner lavere enn tilbudet fra Lufttransport.
• Jordmorforeningen: – Ambulansekonflikten setter gravide kvinner og barns liv og helse i fare
Norsk Luftambulanse overtar legehelikoptertjenesten
Norsk Luftambulanse tar over operatøransvaret for legehelikopterbasene i Norge fra 1. juni. Men de to største helikoptrene er forsinket fra leverandøren.
Luftambulanseselskapet bytter ut hele helikopterflåten sin, og til sammen 15 nye helikoptre skal inn i tjenesten. De to største helikoptrene, med base i Ålesund og Tromsø, er imidlertid forsinket fra leverandøren Leonardo.
Ett av helikoptrene har ankommet Norge, og klargjøres for drift.
– I tillegg må produsenten få en godkjenning fra det europeiske luftfartsverket EASA når det gjelder medisinsk innredning, opplyser Rune Midtgaard, administrerende direktør i Norsk Luftambulanse AS, i en pressemelding.
Et reservehelikopter settes inn i denne perioden. Helikoptrene som har vært benyttet i Tromsø og Ålesund til nå, oppfyller ikke kravene i kontrakten med staten og kan derfor ikke benyttes.
Norsk Luftambulanse AS har disposisjonsrett over de gamle helikoptrene fram til 1. august.
– Fra midnatt 1. juni vil det derfor være legehelikoptre i full beredskap på alle baser, inkludert basene i Tromsø og Ålesund, sier Midtgaard.
Norsk Luftambulanse AS vant legehelikopteranbudet sommeren 2016 om tre av basene for legehelikoptre, og har dermed overtatt operatøransvaret for alle landets tolv baser.
Det er imidlertid fortsatt ingen løsning på striden i flyambulansetjenesten som nå har pågått i om lag en måned. Striden dreier seg om hva som skal skje med pilotene som i dag er ansatt i selskapet Lufttransport, når det britiskeide selskapet Babcock tar over anbudet for flyambulansetjenesten 1. juli 2019.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside