Jordmorforeningen: – Ambulansekonflikten setter gravide kvinner og barns liv og helse i fare
Regjeringen bør øyeblikkelig gripe inn og få slutt på ambulansekonflikten før liv går tapt, oppfordrer Jordmorforeningen, som frykter for helsen til gravide og barn i nord.
Colourbox.com (illustrasjonsfoto)
– Nå må regjeringen løse denne konflikten om ambulanseflyene, for dette går ikke lenger. Gravide kvinners og barns liv og helse settes i fare, sier Kirsten Jørgensen, politisk leder i Den norske jordmorforening til Dagsavisen.
– Vi går nå inn i juni og juli, de mest hektiske fødemånedene i løpet av året, med en konflikt som ikke er løst og med ambulansefly i nord som kanskje ikke kommer i en akutt situasjon. Vi snakker om sikkerheten og helsen til gravide, mødre og spedbarn. Jeg frykter at liv kan gå tapt. Så sterkt vil jeg si det, sier Jørgensen.
– Ustabil situasjon
Jordmorforeningens leder er opprørt etter å ha lest pressemeldingen som kom fra Helse Nord onsdag, der myndighetene går ut og ber gravide i nord som har mer enn tre timers reisevei til fødestedet, om å ta kontakt med sine nærmeste fødeinstitusjoner.
Helse Nord gjør oppmerksom at «hovedregelen er at risikogravide og førstegangsfødende bør oppholde seg i rimelig nærhet til institusjonen de skal føde på den siste uken før termindato», og at de ønsker å minne ekstra om dette akkurat nå.
– Vi har fortsatt en ustabil situasjon i ambulanseflytjenesten. Derfor ber vi sykehusene være ekstra oppmerksomme på å informere gravide som kan ha behov for ambulansefly, om de normale prosedyrene som gjelder, sier fagdirektør i Helse Nord RHF, Geir Tollåli.
– Gravide som har mer enn tre timer transport med bil og ferge til sitt fødested, bes kontakte sin fødeinstitusjon for å avtale avreisetidspunkt. De gravide er i en spesiell situasjon siden dette er en gruppe vi vet vil trenge helsehjelp den nærmeste tiden. Vi ønsker derfor å tilrettelegge så godt vi kan for å unngå akutte transporter, sier Tollåli, som mener Helse Nord så langt har klart å opprettholde en god ambulansetjeneste i nord. De har satt inn ekstra ambulansefly og to helikopter i beredskap i Finnmark.
• Flygerforbundet og Babcock tar en pause i forhandlingene om luftambulanse-pilotenes skjebne
– Fryktelig
Men Jørgensen føler seg ikke beroliget av innholdet i pressemeldingen. Helse Nord nevner først og fremst på førstegangsfødende og såkalt risikogravide, men Jørgensen ser for seg at flere gravide vil føle seg utryggei denne situasjonen, og at de derfor vil dra en uke før tiden.
– I Finnmark er det lange avstander, og mange bor tre timer unna fødestedet med ferge eller bil, sier Jørgensen, som legger til:
– Jeg forstår jo at Helse Nord går ut slik, men samtidig er jo dette helt fryktelig at dette skjer fordi denne konflikten ikke er løst. Og hvor skal de gravide bo denne tiden før fødselen – på hotell? Hvem skal i så fall betale for dette, og for den som eventuelt skal være med på fødselen? Dette kan bli store utgifter for en barnefamilie. Gir Helse Nord dem økonomisk kompensasjon? spør Jørgensen, som også mener kommunene bør styrke beredskapen for fødekvinner om ambulansekonflikten fortsetter i nord.
– Den gravide bør i det minst få følge av en jordmor om hun må reise langt for å føde. Gravide må kunne få kjenne seg trygge i Norge, sier Jørgensen.
• Politikerne advares mot luftambulansekollaps – KrF sitter på gjerdet i saken
Fakta om krisen i luftambulansetjenesten
• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.
• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten.
• I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).
• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten over Lufttransport FW, som har drevet tjenesten i 25 år.
• Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.
• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.
• De rundt 110 ansatte i Lufttransport har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.
• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsoverdragelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over i juli 2019.
• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det begynte ansatte i Lufttransport å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.
• Nye forhandlinger startet mandag 28. mai, men mandag ettermiddag ble det besluttet en pause i forhandlingene fram til 15. juni.
• Babcock ville først flytte vedlikeholdet av ambulanseflyene fra Norge til Østersund i Sverige, men har nå besluttet at dette skal foregå på verksteder i Norge.
• Rødt har foreslått å annullere kontrakten med Babcock og forlenge avtalen med Lufttransport og forberede offentlig drift av tjenesten på sikt. Stortinget skal ta stilling til forslaget torsdag 31. mai.
• Ap og KrF støtter ikke forslaget om å annullere luftambulanseanbudet, men vil pålegge regjeringen å finne en løsning på striden.
• Det kan bli aktuelt at Babcock overtar luftambulansedriften i nord tidligere enn planlagt, opplyste statsminister Erna Solberg (H) i Stortingets spørretime onsdag.
Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys
Flere saker
Fakta om krisen i luftambulansetjenesten
• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.
• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten.
• I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).
• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten over Lufttransport FW, som har drevet tjenesten i 25 år.
• Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.
• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.
• De rundt 110 ansatte i Lufttransport har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.
• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsoverdragelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over i juli 2019.
• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det begynte ansatte i Lufttransport å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.
• Nye forhandlinger startet mandag 28. mai, men mandag ettermiddag ble det besluttet en pause i forhandlingene fram til 15. juni.
• Babcock ville først flytte vedlikeholdet av ambulanseflyene fra Norge til Østersund i Sverige, men har nå besluttet at dette skal foregå på verksteder i Norge.
• Rødt har foreslått å annullere kontrakten med Babcock og forlenge avtalen med Lufttransport og forberede offentlig drift av tjenesten på sikt. Stortinget skal ta stilling til forslaget torsdag 31. mai.
• Ap og KrF støtter ikke forslaget om å annullere luftambulanseanbudet, men vil pålegge regjeringen å finne en løsning på striden.
• Det kan bli aktuelt at Babcock overtar luftambulansedriften i nord tidligere enn planlagt, opplyste statsminister Erna Solberg (H) i Stortingets spørretime onsdag.
Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys