Dette vil transportarbeiderne prioritere i tariffoppgjøret
Lønn og pensjon viktigst viser undersøkelse gjort blant medlemmene i Transportarbeiderforbundet.
En undersøkelse Transportarbeiderforbundet har gjort blant egne medlemmer, viser at 87 prosent er villige til å gå til streik for å forbedre tariffavtalene. Det gleder Dag-Einar Sivertsen 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
I november sendte Norsk Transportarbeiderforbund ut en undersøkelse på epost til nesten 9000 medlemmer der de ba om svar på hva som ville være viktigst for dem i det kommende tariffoppgjøret til våren.
Nå er svarene klare, og ikke overraskende stod både lønn og pensjon høyt på prioriteringslista til de 1115 som svarte.
• Spør medlemmene direkte om råd før tariffoppgjøret
Ønsker kombinert oppgjør
I utgangspunktet svarte halvparten av dem at lønn var viktigst, men på spørsmål om pensjon burde være et hovedkrav ved vårens tariffoppgjør, svarte 65,2 prosent eller nesten to av tre medlemmer, ja.
Det overrasker ikke 2. nestleder Dag-Einar Sivertsen i Norsk Transportarbeiderforbund.
– Jeg tolker disse svarene som at både lønn og pensjon er viktig for medlemmene. Det er heller ingen tvil om at vedtaket forbundet har gjort om at vi ønsker et kombinert oppgjør der pensjon tas samordnet, mens andre ting løses forbundsvist, er i takt med svarene i medlemsundersøkelsen, sier Sivertsen fornøyd.
• Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren
Kampvillig forbund
Han er også veldig glad for at et overveldende flertall av medlemmene er villige til å gå til konflikt.
– Jeg var litt spent på dette spørsmålet siden vi har vært i en lang konflikt på havnene de siste fire årene, men dette viser at medlemmene er kampvillige for å forbedre bestemmelsene i tariffavtalen. Jeg er likevel ikke overrasket over svarene, og jeg hadde blitt skuffet om bildet hadde vært annerledes, sier han.
Han vil derimot ikke bruke svaret som en indikasjon på stor streikefare til våren.
– Det er altfor tidlig å spå noe om. Først må vi se hovedlinjene i kravene og prioriteringen som gjøres av dem på bransjekonferansene til våren. Før det er det umulig å snakke om hvor reell streikefaren er, påpeker han.
• Følg Transportarbeideren på Facebook
Vil ha tariffavgift
Et av kravene som kan komme i flere bransjer er en tariffavgift for uorganiserte eller lønnstillegg for dem som er medlemmer i en fagforening. To av tre mener nemlig det vil være en god ide. Dag-Einar Sivertsen er en av dem.
– Det er positivt at folk blir irritert på at uorganiserte lønnshaikere i systemet ikke vil bidra. Vi har prøvd den kampen tidligere, uten å få det ønskede resultatet med tariffavgift, men så lenge villigheten er til stede og kampstyrken stor nok, skal man ikke se bort fra at man kan få det til. Et slikt system ville jo også vært et insitament for å få organisert flere, understreker han.
Medlemmene bestemmer
Undersøkelsen har også gitt medlemmene mulighet til å komme med konkrete forslag på hva som bør kreves ved vårens lønnsoppgjør, men gjennomgangen av dem, og ikke minst sorteringen av forslagene basert på hvilke bransjer forslagene har kommet fra, er ikke ferdig.
– Undersøkelsen viser at engasjementet i forbundet er stort, og at det også er et stort lokalt engasjement. Vi skal nå sende ut svarene på undersøkelsen til foreningene for videre distribusjon ut i klubbene. Vi ønsker at undersøkelsen skal brukes på medlemsmøter fremover når kravene skal fremmes og prioriteres ute fram til 23. februar som er fristen for å sende det inn til forbundet, sier Sivertsen.
Det betyr at undersøkelsen vil spille en stor rolle når bransjerådene møtes til konferanse for å spikre de endelige kravene til vårens tariffoppgjør.
– Så her er det medlemmene som bestemmer både hvilke krav som skal stilles og om det endelige resultatet er bra nok, sier Dag-Einar Sivertsen.
• Regjeringen varsler endringer i taxireglene – kan åpne opp for Uber
• Lastebilsjåfør Per Morten mistet førerkortet – nå får han erstatning
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside