JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU gir musikerne full støtte i kamp for opphavsretten: – Vi er superfornøyd, sier forbundsleder

Et nytt EU-direktiv skal sikre at de som står bak verk får betalt når verkene publiseres og spres på plattformer som Facebook, Google og YouTube.
Anders Hovind (t.v.) og Hans Ole Rian i MFO.

Anders Hovind (t.v.) og Hans Ole Rian i MFO.

Rune Eriksen

marte@muskkultur.no

Direktivet blir nå gjenstand for kompromissforhandlinger mellom EU-landene og EU-kommisjonen, og det endelige resultatet er ennå ikke klart, ifølge NTB.

MFO-leder Hans Ole Rian jubler for avgjørelsen:

– Vi er superfornøyd – rettferdigheten har seiret! Nå er grunlaget lagt for at medlemmene våre vil få betalt for musikken og videoene som blir brukt på nett, sier lederen for Musikernes fellesorganisasjon.

Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO, er også mildt sagt begeistret på komponistenes og musikernes vegne.

– Resultatet av avstemmingen i EU-parlamentet i dag er det beste musikkskaperne og musikerne kunne håpet på. Det er en full seier. Dette innebærer at de brukergenererte plattformene blir ansvarliggjort for den musikken som lastes opp og konsumeres, og de vil måtte betale for seg til dem som har laget og framfører musikken, sier Martinsen til Musikkultur.

Renholder Svetlana: – Jeg ble behandlet som en innvandrer uten potensial

Halvparten av inntektene fra kreativt arbeid

– Facebook og YouTube tjener enorme summer på det som konsumeres av åndsverk, og betaler ingenting eller veldig lite til de som har skapt dem, sier Martinsen. Han viser til at 52 prosent av Facebooks inntekter kommer fra kunstnerisk og kreativt innhold. Det fant analyseselskapet Roland Berger da de i 2015 analyserte internettøkonomien i rapporten «Cultural content in the online environment: Analyzing the value transfer in Europe».

– I et næringsperspektiv er det urettferdig overfor aktører som Spotify, som inngår avtaler med til TONO og andre opphavsrettsselskaper og betaler for seg. Og det er selvsagt urettferdig overfor dem som skaper det innholdet som deles, sier Martinsen.

Mer enn distribusjon

I dag lener teknologiselskapene seg på det 18 år gamle e-handelsdirektivet, som sier at de som lager distribusjonskanalene ikke skal ha ansvar for det som sendes ut. Da loven ble laget var «distribusjonskanalene» det samme som kabler, som tv og internett ble overført gjennom.

– Vi mener at selskapene bak de brukergenererte plattformene gjør mye mer enn å være en ren «oppslagstavle». De legger til rette og tilpasser innhold på en måte som vi mener er opphavsrettslig relevant, og de har store inntekter fra beskyttet musikk, sier Martinsen.

«Ødelegger internett»

Teknologiselskapene protesterer voldsomt mot å endre loven i opphavers favør. EDiMA, en bransjeorganisasjon som representerer selskaper som Amazon, Apple, Facebook og Google, har hevdet at de nye reglene vil «ødelegge internett». De får støtte av fritt-internett-aktivister, som har som utgangspunkt at alt på nett skal være fritt.

– Det handler om store penger, og det handler om ideologiske forskjeller, sier Martinsen.

• Mer om opphavsrett på internett i Bendik Hofseths innlegg.

Annonse
Annonse