EUs mobilitetspakke:
EUs nye transportregler kan bli vedtatt neste uke
Med bare tre stemmers overvekt bestemte Europaparlamentets transportkomite seg for å la hele EU-parlamentet vedta nye transportregler.
Nye transportregler kan bli vedtatt i EU-parlamentet neste uke, men foreløpig er det ingen som vet hva som kan få flertall i en slik avstemning.
Morten Hansen
res@lomedia.no
I over ett år har EU slitt med å bli enige om nye transportregler for EU og EØS-området. Årsaken er at mens EU-kommisjonen med støtte fra land i Øst-Europa har ment at dagens regelverk må liberaliseres, så har tunge vesteuropeiske land satt seg på bakbeina. Der er oppfatningen at dagens regelverk må strammes inn, ikke minst når det gjelder kabotasjekjøring, det vil si innenlands transport utført av utenlandske transportører. Norge har deltatt i et vesteuropeisk nettverk kalt Road of Alliance for å forsøke å stoppe ytterligere liberalisering både på kabotasje og kjøre- og hviletidsbestemmelser.
• EUs nye transportregler kan bli utsatt til slutten av året
14 mot 11
I desember i fjor klarte man ikke å få flertall for nye regler i EU. Det så ut til at det ville være umulig å komme i mål med nye transportregler gjennom EUs mobilitetspakke før valget på nytt EU-parlament i mai i år.
Nå ser det likevel ut til at det kan komme en avgjørelse. På møtet i EU-parlamentets transportkomite sist uke ble det flertall for å sende hele mobilitetspakka til plenumsbehandling i EU-parlamentet. Det flertallet var ikke stort. Av de 25 som stemte var det 11 stemmer mot og 14 stemmer for.
Siden alle politiske grupperinger, med unntak av De Grønne og sosialdemokratene, ønsker en plenumsbehandling, mener Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen (ETF) at sannsynligheten for en slik behandling er svært stor. Den endelige avgjørelsen vil bli tatt av lederne for de ulike politiske grupperingene i EU-parlamentet førstkommende torsdag. Hvis de følger flertallet i transportkomiteen, vil en plenumsbehandling trolig kunne skje allerede på Europaparlamentets møte i Strasbourg i Frankrike neste uke.
• Høyre-topp støtter transportnæringa i kampen mot liberalisering
Enighet eller kaos
Ifølge ETF er det imidlertid to scenarier som kan inntreffe.
Det ene er at sosialdemokratene blir enige med den største gruppen, kristendemokratene, om en løsning før avstemningen. En slik løsning mener ETF minst må inneholde flere kompromissforslag både når det gjelder utstasjonering, kjøre og hviletid og kabotasje, for å få støtte fra sosialdemokratene. Det vil i tilfelle bli et forslag som er i tråd med mesteparten av minstekravene til ETF. Det kan likevel bli «sabotert» siden parlamentsmedlemmene kan komme med sine egne forslag.
Det andre scenariet vil oppstå hvis disse grupperingene ikke blir enige. Da kan man få en kaotisk avstemning på hvert eneste forslag som blir lagt fram. Det kan, igjen ifølge ETF, bety at det tillates å ta ukehvilen i kjøretøyet, mange unntak fra utstasjoneringsdirektivet, og blant annet gjennomsnittsberegninga av arbeidstiden over en fire-ukersperiode.
Som om ikke det er nok, så prøver både myndigheter og selskap fra Øst-Europa å torpedere hele mobilitetspakka. ETF anslår at det gjør det svært sannsynlig at parlamentarikere fra Øst-Europa vil gjøre det som står i deres makt for å få flertall for å avvise EU-kommisjonens forslag.