JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs transportministre vil stramme opp regelverket for lastebilsjåfører

EUs transportministre går inn for strengere arbeidstidsregler i lastebilnæringen. Gledelig, mener samferdselsminister Jon Georg Dale.
Illustrasjon.

Illustrasjon.

Roy Ervin Solstad

Kompromisset kom på plass like før midnatt mandag, etter en lang dag med forhandlinger i EUs ministerråd.

– Dette handler om å sikre mer rettferdige regler for sjåfører og transportselskaper, sier transportminister Norbert Hofer fra Østerrike, som har formannskapet i EU dette halvåret.

Han mener enigheten vil sikre bedre arbeidsforhold for yrkessjåfører i EU, men også gjøre hverdagen enklere for bedriftene.

Sluttforhandlinger i vente

Enigheten gjelder en større pakke med nye regler for yrkessjåfører og transportselskaper i EU.

Men vedtaket er bare en etappe på veien. Saken må fortsatt behandles ferdig i EU-parlamentet før et endelig forlik kan inngås.

Her hjemme følger regjeringen nøye med, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

EU-reglene omfatter nemlig også Norge.

– Dette er et skritt nærmere enighet om nye regler, men mye arbeid gjenstår, sier Dale.

Nå skal elbil-eiere få 50 prosent rabatt på parkering

Nye regler for hviletid

I transportministrenes forslag til kompromiss fastslås det blant annet at yrkessjåførers arbeidstid må organiseres slik at de er i stand til å returnere hjem minst hver fjerde uke.

I tillegg fastslås det at den ukentlige hviletida må tilbringes utenfor lastebilen.

– Det er gledelig at EUs ministerråd nå slår klart og tydelig fast at det er uakseptabelt å gjennomføre den normale ukehvilen i lastebilen. Det er også positivt at det legges opp til at arbeidsgiveren må organisere arbeidet slik at sjåførene jevnlig får mulighet til å reise hjem, sier Dale.

Kabotasje

Kompromissforslaget omfatter blant annet regelverket for kabotasje, det vil si transport hvor en sjåfør frakter gods mellom forskjellige destinasjoner i et annet land enn hjemlandet.

I dag er det strenge begrensninger på slik transport, men EU-land i øst har presset på for en oppmyking.

Det har vakt uro i Norge, av frykt for at liberalisering av reglene skal føre til at norske lastebilsjåfører utkonkurreres av utenlandske aktører med lavere lønn.

Transportministrene går nå inn for å beholde dagens grense på maks tre slike kabotasjeoppdrag innenfor sju dager.

Etter hver sjudagersperide skal det i tillegg innføres et krav om pause på fem dager før samme kjøretøy kan utføre nye kabotasjeoppdrag i samme land.

Road Alliance

Norge har ikke hatt noen direkte stemme i forhandlingene i ministerrådet, men har deltatt i en uformell gruppe kalt Road Alliance, der ni av EUs medlemsland er med.

Denne gruppen har nå fått godt gjennomslag i ministerrådet for sine synspunkter, mener Dale.

– Men tekstene er basert på et kompromiss, så ingen land har fått fullt ut gjennomslag for sine posisjoner, sier han.

(©NTB)

Følg oss på Facebook

Warning
Annonse
Annonse