EUs transportministre vil stramme opp regelverket for lastebilsjåfører
EUs transportministre går inn for strengere arbeidstidsregler i lastebilnæringen. Gledelig, mener samferdselsminister Jon Georg Dale.
Illustrasjon.
Roy Ervin Solstad
Kompromisset kom på plass like før midnatt mandag, etter en lang dag med forhandlinger i EUs ministerråd.
– Dette handler om å sikre mer rettferdige regler for sjåfører og transportselskaper, sier transportminister Norbert Hofer fra Østerrike, som har formannskapet i EU dette halvåret.
Han mener enigheten vil sikre bedre arbeidsforhold for yrkessjåfører i EU, men også gjøre hverdagen enklere for bedriftene.
Sluttforhandlinger i vente
Enigheten gjelder en større pakke med nye regler for yrkessjåfører og transportselskaper i EU.
Men vedtaket er bare en etappe på veien. Saken må fortsatt behandles ferdig i EU-parlamentet før et endelig forlik kan inngås.
Her hjemme følger regjeringen nøye med, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
EU-reglene omfatter nemlig også Norge.
– Dette er et skritt nærmere enighet om nye regler, men mye arbeid gjenstår, sier Dale.
• Nå skal elbil-eiere få 50 prosent rabatt på parkering
Nye regler for hviletid
I transportministrenes forslag til kompromiss fastslås det blant annet at yrkessjåførers arbeidstid må organiseres slik at de er i stand til å returnere hjem minst hver fjerde uke.
I tillegg fastslås det at den ukentlige hviletida må tilbringes utenfor lastebilen.
– Det er gledelig at EUs ministerråd nå slår klart og tydelig fast at det er uakseptabelt å gjennomføre den normale ukehvilen i lastebilen. Det er også positivt at det legges opp til at arbeidsgiveren må organisere arbeidet slik at sjåførene jevnlig får mulighet til å reise hjem, sier Dale.
Kabotasje
Kompromissforslaget omfatter blant annet regelverket for kabotasje, det vil si transport hvor en sjåfør frakter gods mellom forskjellige destinasjoner i et annet land enn hjemlandet.
I dag er det strenge begrensninger på slik transport, men EU-land i øst har presset på for en oppmyking.
Det har vakt uro i Norge, av frykt for at liberalisering av reglene skal føre til at norske lastebilsjåfører utkonkurreres av utenlandske aktører med lavere lønn.
Transportministrene går nå inn for å beholde dagens grense på maks tre slike kabotasjeoppdrag innenfor sju dager.
Etter hver sjudagersperide skal det i tillegg innføres et krav om pause på fem dager før samme kjøretøy kan utføre nye kabotasjeoppdrag i samme land.
Road Alliance
Norge har ikke hatt noen direkte stemme i forhandlingene i ministerrådet, men har deltatt i en uformell gruppe kalt Road Alliance, der ni av EUs medlemsland er med.
Denne gruppen har nå fått godt gjennomslag i ministerrådet for sine synspunkter, mener Dale.
– Men tekstene er basert på et kompromiss, så ingen land har fått fullt ut gjennomslag for sine posisjoner, sier han.
(©NTB)