JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs fjerde jernbanepakke:

Fagbevegelsens beskjed til samferdselsministeren: Ikke gjør noe dumt!

Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund mobiliserte tilhengere av norsk jernbane og LO-familien til en siste markering foran Stortinget. Beskjeden til stortingspolitikerne og samferdselsminister Jon Georg Dale var tydelig: Si nei til Jernbanepakke IV.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Ikke gjør noe dumt, var LO-leder Hans Christian Gabrielsen oppfordring til stortingspolitikerne.

Foran Stortingsbygningen, og foran samferdselsminister Jon Georg Dale, var han en av de mange som holdt appell om å si nei til EUs jernbanedirektiver.

Til applaus og jubel fra direktivmotstanderne slo han fast:

– La oss slå ring om jernbanen og si nei til jernbanepakke IV. Den inneholder en plikt til å konkurranseutsette persontransport på jernbanestrekninger som drives med tilskudd fra det offentlige. Vi vet hva anbudskonkurranse betyr. Det betyr press på kostnader, dårligere lønns- og arbeidsvilkår, lavere pensjon, innleie og løsarbeid og press på kostnader til opplæring.

Nå starter maktkampen om jernbanen i Norge

Dale: Vil fortsatt ha råderett

To av de viktigste argumentene for motstanderne av de mye omtalte direktivene, er sikkerhet og den manglende muligheten til å ta tilbake konkurranseutsatte strekninger.

Samferdselsminister Jon Georg Dale, er uenig i begge påstandene. Selv er han EU-motstander, men for jernbanepakke IV.

– Hvis vi ser på forslagene skal vi fortsatt ha norsk råderett over norsk jernbane. Det er fortsatt Statens Jernbanetilsynet som skal føre tilsyn og kontroll. Det er fortsatt slik at det er norske regjeringen vedtar hvilke anbud som legges ut eller om man vil direktetildele – hvis man har gode argumenter for det, sa Dale.

Han mener det ikke er grunnlag å si at sikkerheten går ned.

– Det regelverket som nå er på plass ivaretar sikkerheten på dagens jernbane – og på morgendagens jernbane.

Mer togprivatisering kan gå på sikkerheten løs for passasjerene, advarer ansatte

Stor handlefrihet

Til FriFagbevegelse understreker han at han har respekt for at noen er uenig i konkurranseutsetting.

– Derfor har jeg forståelse for at man har ulikt utgangspunkt i denne diskusjonen. Det jeg ikke forstår er bruken av sikkerhetsargumentet. Statens Jernbanetilsyn har gått igjennom sikkerhetskravene som følger med implementeringen, og sagt at det ikke svekker sikkerhetsnivået. Når de som fører tilsyn og kontroll sier det, opplever jeg det som avklarende, sier Dale.

Han mener også det i framtiden vil være mulig å ta tilbake allerede konkurranseutsatte strekninger.

– Anbud er regelen i jernbanepakke IV, på samme måte som det er i jernbanereformen. Hvis det åpenbart at man får det beste tilbudet med direktetildeling, så er det vilkår som gjør at man kan gjøre det. Derfor mener jeg at det fortsatt er stor handlefrihet, sier Dale.

Regjeringen henter ut 225 millioner i NSB-utbytte

NJF: Må fortsette å informere

Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sætre, er – ikke overraskende – uenig med samferdselsministeren. Hun slår fast at direktivmotstanderne må fortsette å informere politikere og opinion.

– Jeg tror ikke alle er like klar over hvor endelig det hele blir hvis man innfører de nye direktivene. Dette må vi få tydeligere fram, sier Sætre.

Selv om hun er motstander av konkurranseutsettingen i jernbanereformen, mener hun denne saken ikke handler om det.

– Denne regjeringen vil ha mer konkurranseutsetting. Det kan godt hende at ny regjering vil gjøre det samme. Det er ingenting i veien for det. Men hvorfor må de ha en lovendring som gjør at vi må ha det for all framtid. Det tror jeg ikke er diskutert nok, sier Sætre.

Taust fra regjeringen om hvor mye som går til etterslepet på jernbane-vedlikehold

Vil svekke forbundene

Hun er klar på at dette i bunn og grunn handler om hvordan norsk arbeidsliv skal være organisert.

– Norske politikere på høyresiden bruker EU for alt det er verdt, for å endre rammevilkårene i norsk arbeidsliv. Det gjør de her og. Jeg tror dette prosjektet også handler om å slå beina under sterke arbeidstakerorganisasjoner og et organisert arbeidsliv, sier Sætre.

Hun påpeker at jernbanesektoren er godt organisert, og har sterke fagforbund.

– Vi i jernbaneforbundet og lokomotivførerne har god dialog og stor påvirkningskraft i alle bedriftene i sektoren. Dette passer dårlig inn. Regjeringen vil splitte, de vil fragmentere, og løse opp den soliditeten som ligger i det, sier Sætre.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse