Privatisering av jernbanen:
Go-Ahead kommer til dekket bord, sier tidligere NSB-sjef
Passasjertallene vokser og infrastrukturen bedres på banene hvor Go-Ahead overtar for NSB.
Illustrasjonsfoto.
Ole Palmstrøm
– Go-Ahead kommer til dekket bord, sier tidligere konsernsjef i NSB, Osmund Ueland, til Dagsavisen.
– NSB har lagt forholdene til rette for Go-Ahead. Det har skjedd en revolusjon i fornyelse av materiell i løpet av de siste årene, toget er i medvind og tiden jobber for at toget får flere passasjerer, fortsetter Ueland, som ledet NSB i perioden 1995-2000.
• Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet
De nyeste tallene fra NSB viser at framtiden allerede er her på banestrekningene som Go-Ahead overtar driften av fra desember 2019:
• På Sørlandsbanen økte antallet passasjerer med 1,9 prosent i første tertial i år, sammenlignet med samme periode i fjor.
• På Jærbanen økte antallet passasjerer med 4,9 prosent.
• På Arendalsbanen økte antallet passasjerer med hele 26 prosent.
• NSB-ansatte er skuffet og overrasket
Forbedrer på spreng
Samtidig jobber Bane Nor på spreng for å legge til rette for videre passasjervekst. Blant annet bygges det nytt kontaktledningsanlegg mellom Moi og Egersund på Sørlandsbanen.
«Resultatet er større driftssikkerhet og mulighet for å kjøre flere og lengre tog», skriver Bane Nor om dette.
Det skjer også mye annet forbedringsarbeid på Sørlandsbanen i inneværende år:
• skinnefornyelse mellom Kongsberg og Nordagutu og Kristiansand og Egersund
• svillefornyelse mellom Kristiansand og Egersund
• gornyelse av sporvekslere mellom Kristiansand og Egersund, samt mellom Nordagutu og Nelaug
• tiltak i tunneler mellom Kristiansand og Egersund
• sikring av en mer robust bane blant annet ved dreneringstiltak
• reparasjon av mindre feil på bruer
• skogrydding og vegetasjonstiltak mellom Nelaug og Egersund
– Det aller viktigste for ytterligere å få forbedret togtilbudet i Norge, er å få bygd flere dobbeltspor på Østlandet og også skikkelige krysningsspor, kommenterer Ueland.
Sørlandsbanen fikk dobbeltspor på Nord-Jæren i 2009. «Sørlandsbanen har store utviklingsmuligheter», mener Jernbanedirektoratet.
• Britene danket ut NSB: Jernbanen vår er på feil spor, skriver Kjell Werner
– Flere passasjerer
Flere har stilt seg spørsmål om hvordan Go-Ahead skal klare å tjene penger på å kjøre tog på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen, etter at selskapet ble tildelt kontrakten for disse strekningene for det neste tiåret, av Jernbanedirektoratet på onsdag.
Go-Ahead må benytte seg av det samme togmateriellet og den samme skinnegangen som NSB, og det ligger også an til at personellet langt på vei blir det samme.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har opplyst at personell som overføres fra NSB til Go-Ahead skal beholde dagens lønns- og arbeidsvilkår og en pensjonsordning lik avtalen forhandlet fram for operativt NSB-personell.
Heller ikke når det gjelder billettprisene kan Go-Ahead tillate seg mye for å øke inntektene sine.
«Go-Ahead må forholde seg til samme reguleringsbestemmelser for ordinære priser (maksimalpriser) og sosiale rabatter som NSB gjør i dag», får Dagsavisen opplyst fra Jernbanedirektoratet.
«NSBs priser med og uten sosiale rabatter tilsvarer det maksimale prisnivået som er tillatt», får vi videre opplyst.
Det Go-Ahead likevel kan tjene mer penger på, er tilleggsprodukter «med høyere servicenivå enn ordinære reiser», som «NSB Komfort, NSB Sove eller oppgradert klasse».
Til Rogalands Avis svarer kommunikasjonsansvarlig i Go-Ahead Nordic, Ulrika Mebius, slik på spørsmålet om hvordan de skal tjene penger:
– Flere reisende og flere fornøyde kunder.
• Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge
Minst likt blant kundene
Go-Ahead vurderer blant annet flere tog i helgene, samt mer sømløse løsninger mellom buss og tog, for å øke passasjertallet.
Som Dagsavisen skrev i september, havner Go-Ahead på bunn i kundetilfredshet i en engelsk undersøkelse med 14.000 togreisende. Mebius svarer med å vise til en annen undersøkelse, «National Rail Passenger Survey»-
– Her kommer vi klart bedre ut, sier Mebius.
Hun nevner blant annet at underbruket Southteastern «fikk en samlet kundetilfredshet på 75 prosent».
En kikk på undersøkelsen viser at det bare holder til en plass blant de minst likte selskapene. Et annet selskap som er del av Go-Ahead, Southern, kommer dårligst ut med en kundetilfredshet på 69 prosent. Også et tredje selskap i gruppen, Great Northern, havner blant de dårligste. Beste selskap oppnår 95 prosent når det gjelder generell kundetilfredshet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.