JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Høie møter Babcock før skjebnesvangre forhandlinger om luftambulansen

Helseminister Bent Høie (H) setter sin lit til at Babcock kommer til enighet med pilotene slik at beredskapen for ambulanseflyene er som den skal framover.
Helseminister Bent Høie (H).

Helseminister Bent Høie (H).

Vidar Ruud / ANB (arkivfoto)

Helseminister Bent Høie (H) har med seg klar beskjed fra Stortinget når han mandag morgen besøker flere aktører i ambulanseflystriden i Tromsø.

«Stortinget ber regjeringen sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres», lyder instruksen som flertallet på Stortinget torsdag ble enige om å gi helseministeren

Stortingsflertallet krever at Høie sikrer kompetansen i luftambulansen

Høie vil følge opp vedtaket når han møter Babcock mandag morgen. Ifølge departementet, er ministeren i Tromsø for å skaffe førstehånds kunnskap om hvordan Babcock skal sikre at de er klar til å overta ansvaret for hele flyambulansekontrakten 1. juli 2019 og hvordan Babcock kan bidra for å trygge beredskapen fram til dette.

I tillegg skal Høie møte helseforetaket Luftambulansetjenesten HF, som har inngått avtalen med selskapet, og det regionale helseforetaket Helse Nord. Han skal dessuten møte det akuttmedisinske miljøet ved Universitetssykehuset Nord-Norge og få en orientering hos akuttmedisinsk kommunikasjonssentral om tilgjengelige ressurser og status for flyberedskapen.

Besøket finner sted få dager før Babcock på nytt skal forhandle med Norsk Flygerforbund, med mål om å lande en avtale som gjør at flest mulig av dagens piloter i Lufttransport blir med inn i det nye selskapet.

Omdiskuterte dokumenter offentliggjort i luftambulansestriden

Men dersom Babcock og pilotene ikke blir enige om lønns- og pensjonsspørsmål i forhandlingene som starter 15. juni, er det fare for at flere piloter slutter i tjenesten.

– Etter at Lufttransport tapte anbudet om å drive tjenesten videre, har flere piloter sluttet. Det førte til at selskapet ikke klarte å holde beredskapen oppe. De siste ukene har imidlertid beredskapen vært slik den skal være til vanlig, heter det på Helse Nords nettsider.

Høie har derfor bedt Helse Nord lage tiltaksplaner som skal sikre tilbudet dersom beredskapen skulle svikte igjen.

– Jeg har nettopp fått utarbeidet en plan fra Helse Nord som tar høyde for ulike situasjoner som kan oppstå. Den mest ønskelige løsningen er selvfølgelig at Babcock og pilotene blir enige om en avtale, det er det som gir mest forutsigbarhet, sa Høie til NTB i helgen.

– Hvis ikke må vi skalere opp tiltakene ut fra hvilket nivå Lufttransport klarer å levere fram til 2019.

Inntil videre er to helikoptre fra Forsvaret sendt til Finnmark på døgnberedskap. Det er leid inn et ekstra ambulansefly og flere kan settes inn. Babcock har også sagt de kan ta over en av ambulanseflybasene allerede i september, og deretter ta over baser gradvis fra januar, om nødvendig, noe Høie har omtalt som en aktuell løsning.

Babcock kan overta driften av en flyambulansebase i september

Både Høie, Babcock og helsetoppene i nord er under et betydelig press for å finne varige løsninger på krisen, som har skapt betydelig usikkerhet blant folk i nord.

Fra deler av opposisjonen på Stortinget er det kommet krav om at hele kontrakten med Babcock må sies opp. Torsdag samlet imidlertid hele opposisjonen – fra KrF, via Ap, MDG og SV til Rødt – seg om å instruere Høie om å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres».

Babcock vil spare på vedlikehold av nye luftambulanser

Babcock har så langt ansatt åtte piloter

Babcock har behov for ti piloter for å kunne ha tidlig oppstart i september, sier selskapets sjef Marius Hansen. Til nå har de ansatt åtte piloter.

– Det er behov for ti piloter for å bemanne en base. Vi har i dag åtte piloter på plass, sier Hansen til VG.

Helseminister Bent Høie (H) sa torsdag at dersom krisen i flyambulansetjenesten forverres, er det mest aktuelt å la Babcock gradvis overta driften tidligere enn planlagt.

– 50 flyteknikere har i praksis fått beskjed om at de mister jobben når Babcock tar over, sier fagforeningen

Babcock har sagt at de er klare til å ta over en flybase fra september og at de fra nyttår gradvis kan ta over flere baser ettersom de får de nye flyene på plass. Hansen sier rundt 50 av de 70 intervjuene de har gjennomført, tilfredsstiller alle tekniske krav til dagens tjeneste.

– Flere av disse vil kunne begynne trening på kort varsel, slik at vi i løpet av tre måneder vil ha tilstrekkelig antall piloter på plass for å ta over en base, sier Hansen. Han legger til at de vil ansette ytterligere fire piloter i løpet av juni.

– Vi har bred erfaring med å starte opp flyambulansebaser, og vet hva som kreves, sier han til avisen.

Selskapet forhandler med Norsk Flygerforbund for å kunne ansette flest mulig av Lufttransports piloter. Høie sier forhandlingene, som tas opp igjen 15. juni, vil bli avgjørende for hvor mange som blir med videre.

Pilotflukt: Må gå ned 200 000 kroner i lønn etter anbud. Nesten en tredjedel kan forlate luftambulansen

Annonse
Annonse