JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Konduktør Ina Marita Brustuen trives på jobb, men samtidig uroer hun seg over hva tiden framover kan bringe av endringer. I Storbritannia har det vært flere togstreiker fordi Go-Ahead, som nå har vunnet konkurransen om Sørlandsbanen, mener det ikke trengs personell utover lokføreren i enkelte tog.

Konduktør Ina Marita Brustuen trives på jobb, men samtidig uroer hun seg over hva tiden framover kan bringe av endringer. I Storbritannia har det vært flere togstreiker fordi Go-Ahead, som nå har vunnet konkurransen om Sørlandsbanen, mener det ikke trengs personell utover lokføreren i enkelte tog.

Mimsy Møller, Dagsavisen

Konduktørene frykter mindre trygge togturer med nye EU-regler

Nye regler fra 1. juni kan føre til at det blir mindre trygt å reise med tog, mener Konduktørenes landsråd.



18.02.2019
09:00
21.08.2023 17:14

– Jeg har sett viktigheten av at det er konduktør om bord i toget. I disse tider med terror er det enda viktigere enn før, sier konduktør Ina Marita Brustuen til Dagsavisen.

Hun er ikke alene om å være urolig.

– Krav om bemanning av tog er i dag fastsatt i togframføringsforskriften, men fra juni blir denne fjernet og erstattet av EU-regler. I disse EU-reglene er det ikke fastsatt krav om bemanning, opplyser Anita Lie, nestleder i Konduktørenes landsråd.

– Hvorfor mener dere at det kan svekke sikkerheten?

– Med konkurranseutsetting av jernbanen vil de aktuelle selskapene se på hvordan de skal kunne spare penger. Da vil de også se på mulighetene til å redusere antallet ansatte om bord. Uten togframføringsforskriften blir det opp til hvert enkelt selskap å fastsette sine egne bemanningsregler. Men konduktørene har mange viktige oppgaver knyttet til sikkerhet. Derfor er det viktig at vi fortsetter å ha det regelverket vi har i dag. Vi ønsker at det skal være likt for alle selskapene, svarer Lie.

NSB ville la utenlandske selskaper kjøre buss for tog. Da må norske selskaper takke nei først, fastslår samferdselsministeren.

Vold, rus, evakuering

Dette er bemanningskravene som nå stilles i togframføringsforskriften:

• I persontog skal det være en ombordansvarlig i tillegg til føreren.

• Det skal i tillegg være annet ombordpersonell når dette er nødvendig for å ivareta passasjerenes sikkerhet.

• Det skal være ombordpersonell i alle togsett dersom det ikke er overgangsmulighet mellom dem.

• Der det er overgangsmulighet, kan hver enkelt av ombordpersonellet ikke ha ansvar for mer enn fem personvogner.

Disse kravene avspeiler de mange oppgavene konduktørene har ansvaret for, og også de mange utfordringene de kan møte i jobben. Lie opplyser at konduktørene blant annet skal:

• Opprettholde ro og orden, skjerme reisende for voldelige, rusede og uforutsigbare personer og dempe konflikter.

• Gjennomføre sikkerhetskontroller i hele toget, sikre rømningsveier og nødutganger og være oppmerksomme på mistenkelig bagasje og mistenkelige personer.

• Utøve førstehjelp, både ved småskader og i livstruende situasjoner.

– Konduktørene er også ansvarlig for passasjerenes sikkerhet ved av- og påstigning, tilføyer Lie.

Dagens opplæring av nye konduktører omhandler dessuten hvordan de skal evakuere tog og lede arbeidet på skadestedet ved ulykker. Nå frykter Konduktørenes landsråd at også denne opplæringen kan bli svekket i og med konkurranseutsettingen av jernbanen. Lie viser i den anledning til en risikoanalyse av jernbanereformen, utført av Safetec på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

Samferdselsminister Dale forsikrer at det fortsatt kan bli tog til Tromsø

– Uønsket variasjon

Her heter det følgende: «Med reformen vil det ikke lenger være naturlig for NSB å opprettholde en sentralisert opplæring (av konduktører og lokomotivførere). Dette gjør at jernbaneaktørene som opererer på lokale strekninger, i større grad vil utforme sine egne opplæringsprogram. Dette kan bidra til uønsket variasjon i opplæringsprogrammene.»

Dagens opplæring i regi av NSB innebærer «et mer omfattende opplæringsnivå enn det som defineres som minstekrav», konstaterer Safetec også.

– Vi frykter at opplæringen vil bli redusert for å spare kostnader. Dette kan gå utover hvordan konduktørenes oppgaver blir håndtert, sier Lie.

Også bruken av malus, det motsatte av bonus, bekymrer Konduktørenes landsråd.

Som Dagsavisen tidligere har skrevet, kan Jernbanedirektoratet kutte i betalingen til togselskapene hvis tog blir innstilt. I perioden 2012 til 2017 fikk NSB svi økonomisk for 379 innstilte tog, med 10.000 kroner for hver av avgangene. Når Go-Ahead overtar Sørlandsbanen økes malussatsen, noe som innebærer at hvert innstilte tog kan koste selskapet 25.000 kroner.

– Vi frykter at bevisstheten om økonomiske konsekvenser kan presse personalet til å prioritere annerledes i enkelte pressede situasjoner, sier Lie om dette.

I forhandlinger

Konduktørenes landsråd er nå i forhandlinger med NSB om krav til bemanningen i togene og opplæringen av konduktører. Ambisjonen er å få videreført dagens ordninger, til tross for de nye EU-reglene.

– Senere vil vi også bli nødt til å stille de samme kravene til hvert enkelt av de andre selskapene som kan få kontrakter i Norge på grunn av konkurranseutsettingen, sier Lie.

– Hvis vi ser på historikken går det i feil retning. Bare for fem-seks år siden var det mye mer vanlig med en ekstra ombord i togene til NSB. I dag er det ofte bare én konduktør, selv om passasjerveksten har vært enorm.

Over 130 yrker gikk ned i lønn i fjor

– Jeg har sett viktigheten av konduktører om bord

– En rusmisbruker prøvde å ta seg inn i førerhuset og så prøvde han å skalle ned lokføreren.

Det forteller Ina Marita Brustuen om en av mange situasjoner hun har måttet gripe inn i, i løpet av sine ti år som konduktør.

– Jeg har sluppet påkjørsler, men det har vært mange andre opplevelser som har gått inn på meg, og hvor jeg har sett viktigheten av at det er konduktør om bord i toget. I disse tider med terror er det enda viktigere enn før, sier Brustuen, som Dagsavisen treffer på Oslo S.

Alene om bord

I likhet med Anita Lie i Konduktørenes landsråd, frykter Brustuen at det skal bli færre konduktører om bord i togene, som følge av konkurranseutsettingen av jernbanen.

– Det har allerede blitt endringer. Etter at jeg kom tilbake fra mammapermisjon, merket jeg store forskjeller med innskrenkninger. Før var vi ofte to i hvert tog. Da følte jeg meg tryggere på jobb. Nå er jeg alene på toget. Jeg har jo lokføreren i tillegg, men han sitter jo der framme, påpeker Brustuen med et nikk mot fronten av toget som står klar til avgang ved siden av henne på perrongen.

Brustuen understreker at hun aldri gruer seg for å gå på jobb, og at hun gjerne vil fortsette som konduktør, men samtidig er hun urolig for hvilke mulige endringer som kan være i vente, også når det gjelder hennes egen arbeidshverdag.

Verkstedarbeiderne taper flere tusen kroner på nye skatteregler: – Det er klart man merker det på månedslønna

Tillegg og turnus

– Jeg bor i Lørenskog, er stasjonert i Lillestrøm, går i skift og jobber til alle døgnets tider. Når jeg står opp klokka tre om natta for å dra på jobb, er det godt å vite at vi har ordninger med tillegg for å jobbe til slike tider. De tilleggene ønsker vi konduktørene å beholde, og også en forutsigbar turnus, understreker Brustuen.

Hun jobber mest på linje 1, Spikkestad-Lillestrøm, men er også å treffe på tog andre steder på Østlandsområdet.

– Vi konduktører er der på grunn av sikkerheten ombord, og også for å være behjelpelige. Mange trenger vår hjelp, både folk med barnevogner, rullestolbrukere og de som er dårlige til beins er blant dem. Det er nok av arbeidsoppgaver.

18.02.2019
09:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Tipset Arne fikk av en kollega, var verdt over en million i pensjon

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Nå har Gro og 49 kolleger jobbet hjemmefra i nesten fire år

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

– Frustrasjonen hos budene er stor, så vi blir godt mottatt

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Jan-Erik Østlie

Vant fram i historisk streik: – Takk til dere ni som tok denne kampen

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

Leif Martin Kirknes

Her henger Åslaug Haga (64) i strømstolpen: – Dette er jo et yrke for framtida


Flere saker