JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSB ville la utenlandske selskaper kjøre buss for tog. Da må norske selskaper takke nei først, fastslår samferdselsministeren.

NSB møter krav fra øverste hold.
Illustrasjon.

Illustrasjon.

(arkiv) Erlend Dalhaug Daae

helge@lomedia.no

morten.hansen@lomedia.no

Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) spurte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om norsk samferdselspolitikk nå er blitt avhengig av utenlandske selskaper med utenlandske kjøretøy og sjåfører med utenlandske lønns- og arbeidsforhold for å fungere.

Spørsmålet var helt konkret hvordan Samferdselsdepartementet stiller seg til søknaden om å leie inn busser og selskap fra utlandet for å kjøre buss for tog til sommeren.

NSB vil leie inn utenlandske busser og sjåfører til «buss for tog»: – NSB må ikke få drive sosial dumping

Norsk minstelønn

I svaret presiserer Jon Georg Dale at det med hjemmel i allmengjøringsloven er fastsatt minstelønn for sjåfører i Norge som driver med turbiltransport.

– Slik dispensasjon krever at det er godtgjort at den aktuelle transporten ikke kan utføres av norske transportører enten fordi norske transportører ikke har kapasitet til å ta på seg oppdraget, eller fordi transportøren krever spesialutstyr som ikke er tilgjengelig hos norske operatører. En eventuell dispensasjon vil derfor knyttes til den delen av produksjonen som norske transportører ikke kan levere, skriver Jon Georg Dale.

– Dette gjelder også for utenlandske bussoperatører når de driver med kabotasjetransport i Norge, fastholder han.

I tillegg har NSB justert ned sitt behov for turbusser og selskapet har innledet samtaler med bussnæringen i Norge.

Stort engasjement

Svaret tolker Ap-politikeren positivt.

– Det er mulig NSB var tidlige på avtrekkeren her. Men fagbevegelsen og NHO Transport reagerte kraftig på dette. Det skapte et engasjement som man ikke var helt forberedt på. Dette må bli aller siste utveg for NSB. Slik velger i alle fall jeg å lese dette svaret, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.

I desember skrev NSB Persontog at det kan bli aktuelt ved stenging av banenettet i forhold til vedlikehold. Omfanget av buss-for-tog løsning, vil det neppe kunne bli dekket av norske bussoperatører fullt ut. NSB kan derfor bli nødt til å leie inn utenlandske bussoperatører for å få et tilfredsstillende transporttilbud.

Dialog med bussbransjen

Kenneth Løkken Svendsen, plansjef korttidsplan i NSB, sier togselskapet har gått mange runder med Bane Nor om arbeidet de skal gjøre i sommer.

– Bane Nor besluttet i januar at strekningen Oslo S – Kolbotn holdes åpen i uke 26. Det gjør at vi kan kjøre våre reisende med tog på strekningen og at bussbehovet minker – ikke betraktelig – men noe, sier Kenneth Løkken Svendsen, plansjef korttidsplan i NSB.

I tillegg har NSB hatt møter med NHO Transport, for å diskutere hvordan den nasjonale busskapasiteten kan utnyttes best mulig. NSB har og gjennomført dialogmøte med nær sagt alle sine egne leverandører av busstjenester for å forklare hvilke utfordringer og behov NSB har.

Svendsen sier møtene har vært konstruktive og bransjen har gitt konkret tilbakemelding på hvordan de kan bidra.

– Vi har også kontinuerlig kontakt med Ruter for å utnytte det rutetilbudet som allerede er der. Og blitt enig med leverandørene våre om en metode for hvordan vi skal utnytte de større bussene, som leddbusser og dobbeltdekkere, best mulig, sier Svendsen.

Han kan ikke gi noe nøyaktig tall på hvor stort behovet er nå, men slår fast at det fortsatt er større behov for busser enn det var sommeren 2018.

– Vi har ikke fått svar på departementet på vår søknad. Nå jobber vi med å skaffe busser i det norske markedet, og venter derfor før vi gjenopptar dialogen med departementet, sier Svendsen.

LO er kritisk til at det blir fritt fram for nye ekspressbussruter

Annonse
Annonse