JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Buss, ekspressbussruter:

LO er kritisk til at det blir fritt fram for nye ekspressbussruter

Er strekningen lenger enn 50 kilometer, er det bare å etablere nye bussruter.
KONKURRANSE: Kommersielle aktører kan snart konkurrere med det offentlige lokalbusstilbudet, hvis regjeringen får det som den vil.

KONKURRANSE: Kommersielle aktører kan snart konkurrere med det offentlige lokalbusstilbudet, hvis regjeringen får det som den vil.

Roy Ervin Solstad

sym@lomedia.no

I sitt forslag til endringer av yrkestransportlova fjerner Samferdselsdepartementet behovsprøving for bussruter, så sant lengden på ruten er mer enn 50 kilometer én vei. Det betyr også at kommersielle aktører da kan konkurrere med den lokale busstrafikken.

Regjeringa vil ha frislipp for flere ekspressbusser, selv om det rammer lokale busstilbud

Liberaliserer bransjen

I sitt høringssvar mener LO at regjeringen har et overordnet mål om mer privatisering og økt liberalisering av persontransporten i Norge.

Ett av forslagene i EUs mobilitetspakke er at på alle strekninger over 100 kilometer er det fritt fram å etablere bussruter uten at nasjonale myndigheter kan stille krav. Er ruten under 100 kilometer kan nasjonale myndigheter si nei dersom det kommer i konflikt med ruter som er etablert med offentlig støtte.

LO mener at regjeringen nå forskutterer dette EU-forslaget.

• Følg oss på Facebook

LO sier nei

I sitt svar til departementet skriver LO at «forslaget om å fjerne behovsprøving for ekspressbusser må forkastes. Forslaget vil, etter vår vurdering, føre til et større press på det eksistrende rutetilbudet noe som igjen kan føre til et dårligere tilbud for passasjerene. I tillegg vil fylkeskommunene miste sin mulighet til å skreddersy transportløsninger basert på lokal kunnskap om behov».

• Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse