Buss, ekspressbussruter:
LO er kritisk til at det blir fritt fram for nye ekspressbussruter
Er strekningen lenger enn 50 kilometer, er det bare å etablere nye bussruter.
KONKURRANSE: Kommersielle aktører kan snart konkurrere med det offentlige lokalbusstilbudet, hvis regjeringen får det som den vil.
Roy Ervin Solstad
sym@lomedia.no
I sitt forslag til endringer av yrkestransportlova fjerner Samferdselsdepartementet behovsprøving for bussruter, så sant lengden på ruten er mer enn 50 kilometer én vei. Det betyr også at kommersielle aktører da kan konkurrere med den lokale busstrafikken.
• Regjeringa vil ha frislipp for flere ekspressbusser, selv om det rammer lokale busstilbud
Liberaliserer bransjen
I sitt høringssvar mener LO at regjeringen har et overordnet mål om mer privatisering og økt liberalisering av persontransporten i Norge.
Ett av forslagene i EUs mobilitetspakke er at på alle strekninger over 100 kilometer er det fritt fram å etablere bussruter uten at nasjonale myndigheter kan stille krav. Er ruten under 100 kilometer kan nasjonale myndigheter si nei dersom det kommer i konflikt med ruter som er etablert med offentlig støtte.
LO mener at regjeringen nå forskutterer dette EU-forslaget.
• Følg oss på Facebook
LO sier nei
I sitt svar til departementet skriver LO at «forslaget om å fjerne behovsprøving for ekspressbusser må forkastes. Forslaget vil, etter vår vurdering, føre til et større press på det eksistrende rutetilbudet noe som igjen kan føre til et dårligere tilbud for passasjerene. I tillegg vil fylkeskommunene miste sin mulighet til å skreddersy transportløsninger basert på lokal kunnskap om behov».
• Meld deg på nyhetsbrevet vårt