LO sier nei til fleksibel skolestart og ja til heldagsskole
Kjønn er ikke forklaringen på forskjellene i skoleprestasjoner, understreker LO i sitt høringssvar til Stoltenbergutvalget.
Gorm Kallestad / NTB scanpix
sym@lomedia.no
«Nye sjanser – bedre læring» heter den offentlige utredningen om kjønnsforskjeller i prestasjonene til norske elever. Utvalget som ble ledet av direktøren i Folkehelseinstituttet, Camilla Stoltenberg, utredet hvorfor guttene gjør det dårligere i skolen og foreslo også flere tiltak.
p
En utfordring for samfunnet
LO deler utvalgets vurdering av at forskjellene er en samfunnsutfordring, men understreker samtidig at årsakene blant annet skyldes sosial klasse og innvandrerbakgrunn. Kjønnsforskjellene er for eksempel mindre jo lengre utdanning foreldrene har gjennomført.
– Kjønnsforskjellene må også forstås i lys av hvordan utdanningssystemet er utformet og hvordan det samspiller med et kjønnssegregert arbeidsliv, heter i svaret.
LO mener som utvalget at det er behov for mer forskning om årsaker til forskjeller i skoleprestasjoner, frafall og deltakelse i arbeidslivet.
Med økte krav til kompetanse i samfunns- og arbeidsliv er det en samfunnsutfordring at både jenter og gutter sliter og dropper ut av videregående opplæring, påpeker LO.
Vil styrke yrkesfagene
LO mener det er en svakhet med utredningen at den gir forholdsvis lite oppmerksomhet til yrkesfagene.
– Det å styrke den yrkesfaglige utdanningsretningen hele veien fra grunnopplæringen til høyere yrkesfaglige utdanninger, er ikke bare å svare på arbeidslivets behov, men også et viktig bidrag til å redusere kjønnsforskjeller i utdanningsløpene, heter det i høringssvaret.
Det understrekes at praktiske og estetiske fag er viktig for alle elever. Og grunnskolen er i dag i for stor grad en forberedelse til akademisk utdanning og i for liten grad forberedelse til et arbeids- og samfunnsliv med stort behov for praktisk, estetisk og yrkesfaglige kompetanse.
Foreslår nytt senter
LO ønsker at det i barnehageloven innføres krav om at barna til vanlig ikke skal organiseres i kjønnsinndelte grupper. Og er også enig med utvalget i at det trengs tiltak som kan stimulere til utradisjonelle yrkesvalg. Konkret foreslår LO å etablere et nasjonalt senter for utradisjonelle yrkesfagvalg.
Mer lek i skolen
LO vil beholde dagens ordning for skolestart og vil ikke at det brukes ressurser på å prøve ut fleksibel skolestart.
Man er derimot positive til en obligatorisk heldagsskole for alle elever på 1. til 4. trinn med måltid, leksehjelp og fysisk aktivitet, men uten utvidelse av timetallet.
– Det er behov for en mer leksbasert og mindre stillesittende skolehverdag, særlig for de yngste elevene.
p
Nei til lovfesting
LO støtter ikke forslaget om et såkalt utforskende skoleår etter grunnskolen. Samtidig er man enig med utvalget at det bør legges bedre til rette for å kunne ta opp enkeltfag fra videregående opplæring som en del av overgangen til videre utdanning og arbeid.
LO etterlyser et nasjonalt kvalitetssikringssystem som sørger for at fylkeskommunens ansvar for å stille læreplass eller skoleplass, faktisk følges opp. Det gamle forslaget om lovfestet rett til læreplass blir avvist fordi LO er redd for at det ved mange mindre virksomheter ikke vil være et godt nok læringsmiljø.
I høringssvaret til Kunnskapsdepartementet understreker LO at det er svært positivt at utvalget foreslår å styrke utdannings- og karrieremulighetene for personer med yrkesfaglig bakgrunn.