JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Losse- og lastekontoret i Ålesund er konkurs

13 av 18 havnearbeidere er allerede i jobb i eget nyopprettet selskap.
Ålesund losse & lastearbeiderforening har etablert sitt eget firma etter at losse- og lastekontoret slo seg selv konkurs 24. september.

Ålesund losse & lastearbeiderforening har etablert sitt eget firma etter at losse- og lastekontoret slo seg selv konkurs 24. september.

Roy Ervin Solstad

Saken oppsummert

res@lomedia.no

Mandag 24. september kom meldingen om at Administrasjonskontoret for havnearbeid i Ålesund var konkurs. Leder for Ålesund Losse & Lastearbeiderforening, Bjørn Steffensen, innrømmer at den beskjeden kom overraskende tidlig.

Gikk ikke fort nok

– Vi har hatt en dialog med eierne om at havnearbeiderne skulle overta selskapet, men vi krevde at de enten skulle innfri den gjelda som lå i selskapet fra før, eller at det ble driftet videre til gjelda var nedbetalt. Det gikk tydeligvis ikke fort nok for eierne som ville slå oss konkurs, sier Steffensen.

Han anslår gjelda til rundt 1,7 millioner kroner.

– Havnearbeiderne tilbød seg å legge 400.000 kroner på bordet hvis eierne tok resten. Vi har også forsøkt å holde utgiftene på et minimum, blant annet ved å ta oss en ubetalt fridag annenhver uke. De siste tre månedene har vi gått med rundt 100.000 kroner i overskudd, til tross for at prisene på tjenestene våre ikke er blitt oppjustert i henhold til prisstigningen. Både vi som er ansatte-representanter i styret og daglig leder har bedt om at prisene måtte økes, men de siste ti årene har det skjedd kun to ganger, forklarer han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Bjørn Steffensen, daglig leder i Ålesund havne- og terminalservice AS.

Bjørn Steffensen, daglig leder i Ålesund havne- og terminalservice AS.

Roy Ervin Solstad

Vil brukes av nesten alle

Allerede fredag 28. september var imidlertid havnearbeidernes eget selskap, Ålesund havne- og terminaltjenester AS, etablert med eget organisasjonsnummer i Brønnøysundregistrene.

– Hadde vi fått beskjed tidligere kunne vi hatt ting på plass allerede når selskapet ble slått konkurs, sier Steffensen.

Allerede ved oppstarten er det nok jobb til 13 av de 18 havnearbeiderne som var tilknyttet det nå konkursrammede losse- og lastekontoret. Steffensen har imidlertid stor tro på at det vil bli jobb til de fem siste og vel så det allerede før jul.

– Bortsett fra Samskip som har nektet å bruke oss i over ett år, og nå prøver å lokke de andre operatørene til å komme til Samskips terminal og bli losset og lastet av sjøfolkene om bord, sier de andre at de vil fortsette å bruke oss. I tillegg har vi fått signaler på at det vil komme en større jobb allerede fra midten av desember som trolig vil gi jobb til både de fem siste ansatte pluss vikarene vi bruker, sier han.

– En fordel for oss

Ålesund havne- og terminalservice AS er for øvrig heleid av losse- og lastearbeiderforeninga i Ålesund. Det ville ikke vært mulig tidligere da de nå utgåtte tariffavtalene definerte at losse- og lastekontor skulle opprettes i fellesskap mellom operatørene på havnene og losse- og lasteforeningene.

Etter Holship-dommen har ikke den nyopprettede Havne- og terminaloverenskomsten noe krav om at en slik felles opprettelse av losse- og lastekontor. Dermed står man i utgangspunktet fritt til å etablere slike kontor om man ønsker.

– Det er jo fordeler og ulemper med alt. Akkurat dette er en fordel for oss nå, smiler Steffensen.

Langtidsperspektiv

Den fordelen håper Steffensen kan bidra til trygge arbeidsplasser over lang tid.

– Dette selskapet er dannet for å skape en god arbeidsplass med gode lønns- og arbeidsvilkår for havnearbeiderne. Derfor vil vi prøve å holde prisene på et nivå som gjør at operatørene vil bruke oss i lang tid fremover. Da vil havnearbeidere i Ålesund ha jobb i mange, mange år, sier han.

Investorer kan imidlertid bare holde seg unna.

– I vedtektene står det at aksjene ikke kan selges med mindre alle de ansatte i firmaet sier ja til et salg. Det kan verken styret eller jeg som står oppført som daglig leder bestemme alene, sier Bjørn Steffensen.

Warning