Luftambulansekrisen: Piloter tilbudt 40.000 kroner for null sykefravær
I forhandlingene med Norsk Flygerforbund tilbød Babcock Scandinavian AirAmbulance piloter 40.000 kroner for ikke å være sykemeldt, ifølge VG.
Øystein Eugene Hermstad / Luftambulansetjenesten (pressefoto)
I forslaget til lønnsbonus sto det, ifølge VG: «Det ytes et produktivitetstillegg til flygere-schedule duty som har under 0 % fravær fra arbeid gjennom et helt kalenderår på kr 40.000.»
– Dette er en uakseptabel ordning, som gjør at man som pilot og ansatt kan oppleve press på å jobbe når man i stedet burde vært i sengen, sier generalsekretær Katinka Riksfjord Sporsem i Norsk Flygerforbund til avisen.
– Dette kommer også klart fram i Luftfartsloven, som sier at ethvert besetningsmedlem er pliktig å avstå fra tjeneste om bord hvis man er syk, sier hun.
Også helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) sier han reagerer kraftig.
– Ut ifra sikkerhetshensyn er det ikke betryggende. Piloter skal ikke oppleve press for å fly hvis de ikke er i form til det, sier han.
• Ambulanseflyene sto på bakken i helgen etter brudd i forhandlinger
Trakk forslaget
Ifølge Sporsem trakk Babcock forslaget i forhandlingene. Det bekrefter selskapets direktør Marius Hansen.
– Det var aldri meningen at dette forslaget skulle inn i forhandlingene, og det ble trukket umiddelbart.
Hansen sier denne bonusordningen ikke er en del av selskapets policy i Sverige og England, hvor de også har ambulansetjeneste.
Brøt forhandlinger
I juli neste år skal det svenske selskapet Babcock SAA overta tjenesten etter Lufttransport AS, som har driftet luftambulansetjenesten i Nord-Norge i 25 år. Det har allerede skapt problemer fordi Babcock har brutt forhandlingene med Norsk Flygerforbund om å overta piloter og personell fra Lufttransport FW.
Ansatte i Lufttransport FW har dermed begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb. Dermed mangler selskapet nok piloter og flere ambulansefly har blitt stående på bakken.
• Ambulanseflyene mister piloter. Nå blir Solvik-Olsen bedt om å ordne opp
Erstatter piloter
Høie sier til VG at Lufttransport FW har skaffet ti nye piloter, som skal erstatte de tolv som har sluttet, fra juni.
– Samtidig kom det fram på møtet lørdag av ledelsen i Lufttransport sier det er en risiko for at de ikke kan makte å levere en fullverdig tjeneste fremover, sier Høie.
Høie har bedt direktøren i Helse Nord og de tre andre regionene utarbeide alternative løsninger.
Gjelder også flyteknikere
Ifølge NRK har problemet også spredd seg til å gjelde flyteknikere. Søndag sto tre av landets ni ambulansefly på bakken. Begge flyene på Gardermoen og et fly i Alta mangler mannskap.
Fredag fikk Lufttransport FW beskjed om de trolig ikke får utføre de tekniske tjenestene fra når Babcock tar over, ifølge statskanalen. Det kan føre til at nærmere 20 flyteknikere mister jobben.
Både i Kirkenes og på Gardermoen ga teknikere søndag beskjed om at de ikke var i stand til å jobbe.
• Flygerforbundet frykter at flyambulansetjenesten bryter sammen
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Helse Nord-direktør spår utfordrende måneder
Helse Nord-direktør Lars Vorland er bekymret for beredskapen i nord. Han spår at de neste månedene blir utfordrende.
– Mai og juni kommer til å bli utfordrende for å holde alle luftambulanseflyene i drift, sier Vorland til NRK.
Kanalen skriver at Vorland har etterspurt å få leie to helikoptre fra Forsvaret for å frakte pasienter.
Dette på et tidspunkt der en strid mellom selskapet Lufttransport, som drifter luftambulansetjenesten, og det svenske selskapet Babcock SAA, som tar over oppgaven i juli 2019, har ført til at piloter er blitt sykmeldt.
Samtidig er flyene de skulle ha fløyet, blitt satt på bakken. Helseminister Bent Høie (H) møtte lørdag Helse Nord-direktør Vorland i Tromsø.
Ministeren har gitt Helse Nord klar beskjed om snarest mulig å komme opp med en plan for hvordan situasjonen skal håndteres.
– Det er de som har det operative ansvaret, sa Høie til NTB, for så å legge til følgende om situasjonen:
– Dette har ikke hatt alvorlige konsekvenser for pasientene. Slikt håndterer denne tjenesten hver eneste dag. Men det som nå er utfordrende, er at mange planlagte transporter blir skjøvet på, noe som er veldig belastende for helsetjenesten over tid.
Luftambulansekrisen i nord bekymrer Høie
– En krevende situasjon, fastslår helseminister Bent Høie (H) om luftambulansetjenesten i nord. Han krever at Helse Nord rydder opp.
Høie dro lørdag til Bodø og Tromsø for å få førstehånds informasjon om konflikten i luftambulanseberedskapen. En strid mellom selskapet Lufttransport, som i dag drifter luftambulansetjenesten, og det svenske selskapet Babcock SAA, som skal ta over fra juli neste år, har ført til at piloter er blitt sykmeldt og flyene satt på bakken.
– Urovekkende
Høie hadde lørdag møte med både ledelsen og pilotene i Lufttransport. Tilbakemeldingene derfra er urovekkende, mener han.
– De sier at de skal gjøre alt de kan for å levere tjenestene. Men de er veldig klare på at det vil bli vanskelig, og at situasjonen vil bli mer krevende over tid. De ser at de vil få store problemer. Dette er ny informasjon, sier Høie til NTB.
Han har gitt Helse Nord klar beskjed om snarest mulig å komme opp med en plan for hvordan situasjonen skal håndteres.
– Det er de som har det operative ansvaret, sier Høie, som lørdag hadde møter med ledelsen ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), Helse Nord og Nordlandssykehuset. Til NTB sier han at det nå ligger flere forslag på bordet for hvordan saken kan løses.
Klinikkoverlege Mads Gilbert ved UNN mener at situasjonen ikke er under kontroll.
– Dette er en akutt trussel mot liv og helse. Dette er en uholdbar beredskapssituasjon, sier Gilbert.
Satt på bakken
Både i helgen og en uke framover er flere ambulansefly satt på bakken. Ifølge Gilbert har Helse Nord ikke greid å skaffe flytransport til pasienter hele 37 ganger den siste uka, skriver Nordlys.
Høie sier til NTB at hendelsene stort sett dreier seg om forsinkelser.
– Dette har ikke hatt alvorlige konsekvenser for pasientene. Slikt håndterer denne tjenesten hver eneste dag. Men det som nå er utfordrende, er at mange planlagte transporter blir skjøvet på, noe som er veldig belastende for helsetjenesten over tid, sier han.
Luftambulansetjenesten HF, som er ansvarlig for all luftambulanse i landet, valgte torsdag denne uken å leie inn et ambulansefly fra Babcock SAA. Det ble sendt tilbake til Sverige etter ett døgn fordi det ikke var egnet for beredskap i Nord-Norge.
Strid om piloter
Lufttransport har hatt ansvaret for luftambulansetjenesten i Nord-Norge i mer enn 25 år, men tapte mot Babcock SAA da Helse Nord la kontrakten ut på anbud.
Den akutte krisen i tjenesten er en følge av en konflikt mellom de to selskapene om hva som skal skje med pilotene når Babcock SAA overtar. Nylig brøt Babcock SAA forhandlingene med Norsk Flygerforbund om en kollektiv overgang for Lufttransports piloter.
Saken har vakt sterke reaksjoner, og fredag meldte lederen for kommunestyregruppa i Brønnøy Høyre, Synnøve Egeness Lilleli, seg ut av partiet i protest mot Høies håndtering av saken, ifølge VG.
– Dette er en kaotisk og dårlig situasjon med et anbud som aldri skulle vært ute, sier Lilleli, som også er pilot på ambulanseflyet i Brønnøysund.
Administrerende direktør i Babcock, Marius Hansen, sa til NTB før helgen at alle dagens flygere kan søke seg over til selskapet, og at fristen for dette er forlenget.