JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NHO svarte byråden om sosial dumping på Oslo Havn. Brevet deres får ITF-toppen til å sperre opp øynene

Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport mener at ITF-rapportene som avdekker sosial dumping på Oslo Havn kun må sees som et partsinnlegg fra arbeidstakersiden.
Utenlandske lavtlønte sjøfolk omfattes ikke av begrepet sosial dumping selv om de gjør jobben til norske havnearbeidere i norske havner, skriver administrerende direktør, Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport i et notat til byråd Geir Lippestad i Oslo.

Utenlandske lavtlønte sjøfolk omfattes ikke av begrepet sosial dumping selv om de gjør jobben til norske havnearbeidere i norske havner, skriver administrerende direktør, Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport i et notat til byråd Geir Lippestad i Oslo.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I et notat til byråd Geir Lippestad, skriver NHO LT-direktøren at rapportene fra ITF-inspektørene som har avdekket sosial dumping ved at skipsmannskap har bidratt til lossing av skip ved Oslo havn, ikke uten videre bør tas hensyn til.

– NHO LT understreker at vi er motstandere av sosial dumping, og arbeider for ordnede og seriøse lønns- og arbeidsvilkår. Vi er kjent med at det har vært eksempler på at rederier ikke har overholdt sine tariff-forpliktelser, noe vi tar avstand fra. Men ITF er ikke et organ med offentlig myndighet, hverken nasjonalt eller internasjonalt. ITF representerer arbeidstakerorganisasjoner, og derved en partsrepresentant i blant annet tariffspørsmål. Fra tid til annen oppstår tvister om forståelsen av tariffavtalers bestemmelser om lønns- og arbeidsvilkår, og det er ikke nødvendigvis gitt at ITF og arbeidstakersiden har den rette forståelsen av hva som er korrekt avtaleforståelse, påpeker Kjensli.

Les hele notatet fra NHO her

Ikke sosial dumping

Han legger til at det kan stilles spørsmål til om begrepet sosial dumping er relevant dersom utenlandske sjøfolk avlønnes i henhold til sin tariffavtale.

– At utenlandsk lønnsnivå er lavere og oppfattes som mer konkurransedyktig enn norske vilkår, innebærer ikke at det nødvendigvis forekommer sosial dumping – eksempelvis kan det vises til at utenlandske lastebilsjåfører har utenlandsk lønnsnivå når de kjører i Norge som ledd i internasjonal transport, uten at det er å anse som sosial dumping, sier Kjensli.

Som tidligere fastholder Kjensli i NHO LT at Den Internasjonale Arbeidsorganisasjonen, ILO, sin konvensjon om havnearbeid, ILO 137, ikke binder verken bedrifter eller havner.

– Tariffpartene LO/NTF og NHO/NHO LT er ikke gitt noe forvaltningsansvar for ILO-konvensjon 137, og ILO-konvensjon 137 gjelder ikke som del av tariffavtalene, eller er gjort til tariffnorm. Det er Norge som stat som er folkerettslig forpliktet til å følge konvensjonen. De enkelte havner i Norge er heller ikke tillagt noe selvstendig ansvar fra Staten for å sikre at ILO-konvensjon 137 gjennomføres i den enkelte havn, understreker han.

– Rent vås

ITF-koordinator i Norge, Angelica Gjestrum, bare rister på hodet når hun får se notatet fra Are Kjensli.

– Vi dokumenterer det vi finner, men selvsagt er vi en arbeidstakerorganisasjon. Lastehåndteringsklausulene gjelder i alle ITF-godkjente tariffavtaler for sjøfolk, ikke bare for Sjømannsforbundets avtaler. Det er en standardklausul som det ikke noe sted er blitt stilt spørsmål til opp mot EØS-avtalen. Holship-saken dreide seg om noe helt annet, så dette er påstander tatt rett ut av løse luften. Hele notatet til Kjensli tyder på at han ikke vet hva han snakker om. Dette er rent vås, sukker Angelica Gjestrum oppgitt.

Oslo Havn fikk verstingstempel

Fikk verstingstempel

I dag er det nøyaktig en måned siden Oslo Havn ble erklært for en bekvemmelighetshavn av den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen. Årsaken var at det var dokumentert gjentagende angrep på både sjøfolk og havnearbeideres lønns- og arbeidsvilkår i Oslo Havn.

Kun tre dager før erklæringen ble gjort av ITFs norske koordinasjonskomite, ble det arrangert et møte der både NHO, operatørene på havna, arbeidstakerorganisasjoner, den politiske ledelsen i Oslo kommune og ledelsen ved Oslo Havn KF deltok.

Den 19. oktober, seks dager etter møtet, og tre dager etter at Oslo fikk verstingstempelet, sender administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport (NHO LT), Are Kjensli et notat til ansvarlig byråd i Oslo, Geir Lippestad fra Arbeiderpartiet. I notatet påpeker Kjensli at NHO ser det som positivt at kommunen jobber for at det skal være ordnede lønns- og arbeidsvilkår i havna.

– Aksjoner vil gi mer effekt på havnene enn verstingstempel

(artikkelen fortsetter under bildet)

Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

Roy Ervin Solstad

Problematisk krav

Kjensli mener imidlertid at det vanskelig skal kunne settes krav til at rederiene må ha en avtale med Sjømannsforbundet for at skipets mannskap skal kunne bidra til losse og lastearbeidet om bord i skipene.

– Dette vil ikke være relevant for skip der Sjømannsforbundet ikke er tariffpart om bord. Et krav enten det er med Sjømannsforbundet eller andre arbeidstakerorganisasjoner, kan også være problematisk i forhold til grunnleggende menneskerettigheter om organisasjonsfrihet dersom det ikke gjelder tariffavtale om bord i skipet, og mannskapet ønsker å være uorganisert, skriver Kjensli.

– Bryter med EØS

Han stiller også spørsmål til om det han kaller den "såkalte lastehåndteringsklausulen" i ITF-avtalene, er et brudd på EØS-avtalens artikkel om fri flyt av tjenester. Lastehåndteringsklausulen i sjøfolkenes tariffavtaler sier at sjøfolk ikke kan losse- og laste skip der det er registrerte havnearbeidere, og det er gjort avtale med havnearbeidernes organisasjoner på forhånd.

– Dette må anses å være en restriksjon for skipstrafikk innen EØS, og selv om skip er registrert utenfor EØS, kan problemstillingen fortsatt være relevant hvis skipene seiler innen EØS-området, rederiet har tilhørighet innen EØS-området, eller at restriksjonen er avtalt mellom avtaleparter som har tilknytning til EØS, skriver han videre.

Han peker også på at tariffavtalen mellom Sjømannsforbundet og NHO Sjøfart for innenriks sjøfart ikke inneholder noen lastehåndteringsklausul.

Tar mannen, ikke ballen

Kjensli beklager svaret fra Angelica Gjestrum.

– Jeg konstaterer at Gjestrum ikke liker det som er skrevet i notatet fra NHO Logistikk og Transport, og jeg synes det er beklagelig at hun «tar spilleren og ikke ballen». Utover det ser jeg ingen hensikt i å kommentere utsagnet, sier Are Kjensli.

Heiste sjørøverflagget på Oslo havn

Warning
Annonse
Annonse