Havnearbeiderne
Heiste sjørøverflagget på Oslo Havn
Havnearbeiderne mener Oslo ikke viser vilje til å få stopp på sosial dumping på havna. Det sier byråd Geir Lippestad (Ap) at det skal bli endring på nå.
- Å bekjempe sosial dumping burde vært en vinnersak for Arbeiderpartiet, men etter at de vant valget i Oslo for to år siden, har det ikke skjedd noenting, sier leder for Oslo Bryggearbeideres Forening. Nå vil han ha havna erklært som bekvemmelighetshavn.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
I hele sommer har havnearbeiderne dokumentert at sjøfolk på båter med bekvemmelighetsflagg jevnlig har stått for lossing og lasting av gods på havna i hovedstaden.
Dersom det ikke ble bedring, varslet Oslo Bryggearbeideres Forening at de ville heise sjørøverflagget på Oslo Havn 1. september.
• Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren
– Vitner om desperasjon
Et møte mellom både sjøfolkenes- og havnearbeidernes organisasjoner, Oslo Havn, LO-leder Hans Christian Gabrielsen, byrådsleder Raymond Johansen og byråd Geir Lippestad, begge fra Arbeiderpartiet i går, endret ikke på de planene.
Leder for Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard, sier til Transportarbeideren at han ikke lenger tør å tro på at det blir noen bedring, til tross for møtet som ble holdt i går.
– For to år siden kjempet vi for å bli kvitt det blåblå styret i hovedstaden fordi vi trodde det ville bli bedre med et nytt styre i Oslo, men det har ikke skjedd noenting. At ikke Arbeiderpartiet har skjønt at dette var en sak de kunnet vunnet på. De har sagt at de ønsker å kjempe mot sosial dumping i Oslo, men samtidig har de latt dette skjer på havna. Vi hadde ikke trengt å heise flagget om de hadde tatt det alvorlig, og det er ikke troverdig når de plutselig møtes dagen før den varslede flaggheisinga. Det vitner bare om desperasjon. Dette er en sorgens dag, sukker Roar Langaard oppgitt.
• Flere norske havner kan få «pirat»-stempel»
Kan bli ekstraordinært møte
Han mener det ikke er annet å gjøre enn å få ITFs koordinasjonskomite til å erklære Oslo som bekvemmelighetshavn så fort som mulig.
– Dette står bare på viljen. Det kan ikke være så vanskelig å jobbe for å overholde ILO-konvensjon 137, sier Langaard.
Det var i juni Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonens koordinasjonskomite i Norge fikk fullmakt til å erklære Oslo havn som en bekvemmelighetshavn dersom bruddene på havnearbeidernes konvensjon, ILO 137, fortsatte.
Det første møtet i koordinasjonskomiteen er ikke før i slutten av oktober, men leder i Transportarbeiderforbundet. Lars Morten Johnsen, utelukker ikke at et vedtak kan komme før det.
– Da må vi innkalle til et ekstraordinært møte, sier Johnsen.
Han deltok på møtet i går, og er forsiktig optimist.
– Det er i hvert fall helt klart at LO er langt tøffere i sitt press mot byrådet nå enn de har vært tidligere, sier Johnsen.
Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund, mener LO legger langt tøffere press på byrådet i Oslo enn tidligere.
Roy Ervin Solstad
Vil anmelde sosial dumping
I etterkant av møte i går, sendte Oslo kommune i dag ut en pressemelding der det fastholdes at ILO 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeid, skal følges.
– Sosial dumping i Oslo havn skal ikke forekomme, og vi vil nå invitere alle aktører i Oslo Havn for å tydeliggjøre byrådets standpunkt. Vi har store forventninger til at inngåtte tariffavtaler vil bli fulgt, heter det i pressemeldingen.
Der kommer det også frem at sjøfolk ikke skal benyttes til lossing og lasting, med mindre det skjer etter avtale med Sjømannsforbundet.
– Skjer det, vil det være sosial dumping, og Oslo havn vil da anmelde disse til Sjøfartsdirektoratet, skriver Oslo kommune.
• Taxisjåfør Sissel Merete var på do – ble utestengt og mistet 10.000 kroner
Forventer at ILO 137 følges
Byråd Geir Lippestad sier til Transportarbeideren at han forventer at operatørene vil følge opp.
– Det at partene har blitt enige om en ny tariffavtale for både private og offentlige havner er vi veldig glade for. Det er et godt utgangspunkt, og vi forventer rett og slett at ILO 137 følges, sier Lippestad.
Innholdet i den nye tariffavtalen er foreløpig ikke offentliggjort. Det vil ikke skje før den er blitt godkjent av LOs sekretariat, men etter det Transportarbeideren erfarer, vil den erstatte alle de tre eksisterende tariffavtalene på norske havner.
Lippested peker på at uenigheten mellom partene og både Holship-dommen og andre rettsavgjørelser har bidratt til at det gikk nesten to år før byrådet og Oslo Havn satte ned foten ordentlig for det havnearbeiderne har opplevd som sosial dumping på havna.
– I arbeidslivet er det slik at det er partene som skal bli enige om tariffavtaler, og det er ikke tradisjon for at man blander seg inn i slike forhandlinger. Dessuten har jo rettsavgjørelsene gitt føringer på hva man kan gjøre og ikke kan gjøre på havna. Derfor er jeg glad for at partene er blitt enige, og at vi har slått fast at ILO 137 skal følges. Det er vi veldig tydelige på, avslutter Geir Lippestad.
Rundt 20 personer møtte fram for å overvære flaggheisinga utenfor Skur 41 på Vippetangen i Oslo fredag formiddag.
Roy Ervin Solstad
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
• Truer med å heise sjørøverflagg i Oslo havn