JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Det skal mer til enn et versting-stempel i Oslo havn

Ansvarlig for cruise i Norsk Sjømannsforbund, Johan Øyen, tror ikke en erklæring av Oslo Havn som bekvemmelighetshavn er nok for å jage bort cruiseskipene. I Chile aksjonerte havnearbeiderne.
Ansvarlig for cruise i Norsk Sjømannsforbund, Johan Øyen, tror ikke en erklæring av Oslo Havn som bekvemmelighetshavn er nok for å jage bort cruiseskipene. Da må det aksjoner til, slik det skjedde nylig i Valparaiso i Chile (bildet).

Ansvarlig for cruise i Norsk Sjømannsforbund, Johan Øyen, tror ikke en erklæring av Oslo Havn som bekvemmelighetshavn er nok for å jage bort cruiseskipene. Da må det aksjoner til, slik det skjedde nylig i Valparaiso i Chile (bildet).

Johnny Stockshooter (NTF-Scanpix)/Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Cruiseeksperten sier frykten for aksjoner fra havnearbeiderne vil ha større effekt enn erklæring om bekvemmelighetshavn.

Havnearbeiderleder Roar Langaard i Oslo utelukker ikke aksjoner i hovedstaden.

Mandag denne uka ble Oslo havn erklært som en bekvemmelighetshavn av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF. Bakgrunnen er gjentatte angrep på havnearbeidere og sjøfolks faglige rettigheter og lønns- og arbeidsvilkår i Oslo.

Tidligere har kun Barrow Island utenfor Australia fått dette verstingstempelet. Det er en ren oljehavn, mens det i Oslo anløper både gods-, passasjer- og cruiseskip.

Oslo Havn fikk verstingstempelet

– POC-erklæring ikke nok

Det er særlig effekten erklæringen kan få for cruisetrafikken i hovedstaden, som har blitt brukt som et ris bak speilet, siden disse anløpene gir store inntekter både til havna og til næringslivet i hovedstaden.

Johan Øyen har jobbet både i - og med cruiseindustrien siden 70-tallet, og er nå ansvarlig for cruisebransjen i Norsk Sjømannsforbund. Til Transportarbeideren sier Øyen at det er usikkert om en POC-erklæring i seg selv vil være nok til at cruiserederiene stryker Oslo som anløpshavn.

– Det vil kun få effekt dersom det ryktes at det vil bli aksjonert mot cruiseskip som besøker Oslo, mener Øyen, og peker på hva som skjedde i Valparaiso i Chile.

– Der aksjonerte havnearbeiderne mot cruiseskip, noe som medførte at rederiene flyttet anløpene sine til en annen havn, forklarer Johan Øyen.

Går til annen havn

Juan Luis Villalon er ITF-inspektør i Valparaiso. Havna ligger et par timers kjøring fra hovedstaden Santiago, og er den viktigste container- og passasjerhavna i Chile.

Ifølge Wikipedia losses og lastes det rundt 10 millioner tonn gods årlig, mens det anløper rundt 50 cruiseskip med 150.000 passasjerer hvert år.

Denne sesongen blir det langt færre cruiseskip til Valparaiso, forteller Villalon.

– For to-tre måneder siden oppstod en konflikt da en gruppe havnearbeidere på en terminal mistet arbeid til fordel for en annen terminal, siden inspeksjon av noe av godset skjedde der. For å understreke kravet sitt nektet de cruiseskipet Norwegian Sun å anløpe Valparaiso. Det medførte at en rekke rederier nå har valgt å anløpe San Antonio, halvannen time sør for Valparisio i stedet, sier Villalon.

Næringslivet i Valparaiso, som tjente godt på passasjerene når de kom i land, mistet dermed store inntekter, og det tok ikke lang tid før både tur-operatører, havnearbeidere, næringsliv, cruiserederier og havnemyndigheter satt seg ned for å finne en løsning.

Den fant de også, men da hadde allerede rederiene lagt sine anløpsplaner til San Antonio.

– Det er fremdeles noen få rederier som kommer hit til Valparaiso, men om alle rederiene vil komme tilbake fra neste sesong, aner jeg ikke, sier Villalon ærlig.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

– Aksjonene fra havnearbeiderne gjorde at flere rederier vraket Valparaiso som anløpshavn til fordel for havna i San Antonio, halvannen time lenger sør, sier ITF-inspektør i Valparaiso i Chile, Juan Luis Villalon.

– Aksjonene fra havnearbeiderne gjorde at flere rederier vraket Valparaiso som anløpshavn til fordel for havna i San Antonio, halvannen time lenger sør, sier ITF-inspektør i Valparaiso i Chile, Juan Luis Villalon.

ITF

Utelukker ikke nye aksjoner

I Valparaiso er det den chilenske marinen som er havnemyndighet, og ifølge Villalon har ikke havnemyndighetene ønsket å blande seg inn i striden mellom de ulike grupperingene av havnearbeidere.

– De har vel aldri hatt en slik sak tidligere, og dermed ingen erfaring i hvordan de skal håndtere den. Dessuten bryr ikke de to andre havnearbeidergrupperingene seg, siden de har nok med godshåndteringen på havna, sier Villalon.

Han mener derfor at havnearbeidernes aksjon kun har rammet byen og dem selv.

– Konflikten ble avsluttet, da terminalen har lovet at den skal tilby alt av service cruiseskipene trenger fram til 2020, innen det skal en ny cruiseterminal stå ferdig. Havnearbeiderne garanterte at de skulle håndtere samtlige cruiseskip uavhengig av interne konflikter. Det burde man blitt enige om før man gikk til aksjon mot Norwegian Sun, sier Villalon.

Han utelukker imidlertid ikke flere konflikter.

– Helt personlig tror jeg ikke det er noen enkel utgang på dette. Havnearbeiderne vil trolig aksjonere igjen dersom det ikke blir bygget en ny passasjerterminal for cruiseskipene, siden det fremdeles er uenighet om det viktigste punktet for havnearbeiderne, nemlig inspeksjonen av godset, påpeker ITF-inspektør Juan Luis Villalon.

Hver fjerde kvinnelige transportarbeider sier trakassering er en del av jobben

Utelukker ikke aksjoner

Leder for Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard, sier det allerede er planer om å markere seg for cruisepassasjerene framover.

– Vi begynner med løpesedler til cruisepassasjerene, så får vi se om vi drar til mer senere, sier Roar Langaard i Oslo Bryggearbeideres Forening

– Vi begynner med løpesedler til cruisepassasjerene, så får vi se om vi drar til mer senere, sier Roar Langaard i Oslo Bryggearbeideres Forening

Roy Ervin Solstad

– Det er ikke så mange anløp fram mot jul, men vi har planer om å dele ut løpesedler til alle passasjerene som kommer til Oslo. Det har vi gjort tidligere til passasjerer både på DFDS, Stena Line og Color Line her i Oslo, og på hurtigrutakaia i Tromsø. Der fikk vi veldig positive tilbakemeldinger på at vi kjempet for jobbene våre. Mange, særlig fra Storbritannia og USA reagerte sterkt på at noe slikt kunne skje her i Norge. Britene hadde Margareth Thatcher sin fagforeningsknusing friskt i minnet, forteller Langaard.

Han nekter avskrive muligheten for å gjøre mer enn å dele ut løpesedler.

– Det er utrolig at Norge av alle land skal behandle sjøfolk og havnearbeidere sånn som man gjør i Oslo. Det er noe man forbinder med dårlig utvikla land, så vi får se om vi vil dra det enda lenger enn bare å informere, sier Roar Langaard i OBF.

Oslo Havn blir diskusjonstema på ITF-konferanse

Warning
Annonse
Annonse