Piloter og kabinansatte tapte ankesaken mot Norwegian
Flyselskapet Norwegian er frifunnet av Borgarting lagmannsrett i striden om hvem som har arbeidsgiveransvar for piloter og kabinansatte.
Norwegian/ANB-illustrasjon
Borgarting lagmannsrett har dermed kommet til motsatt konklusjon av det Asker og Bærum tingrett gjorde da saken ble behandlet der i 2016.
• Les også: Bjørn Kjos tapte i retten, men vil fortsatt ikke ansette piloter og kabinansatte i morselskapet
De kabinansatte og pilotene krevde dom på at det er Norwegian Air Shuttle ASA som er deres arbeidsgiver. De kabinansatte er i dag ansatt i Norwegian Cabin Services Norway AS, mens pilotene er ansatt i Norwegian Pilot Services Norway AS.
Begge de to yrkesgruppene hadde anført at Norwegian drev ulovlig innleie av arbeidskraft fra datterselskapene og at de derfor kunne kreve fast ansettelse i Norwegian Air Shuttle på dette grunnlaget.
Lagmannsretten kom fram til at de ikke hadde rettmessig krav på dom for fast ansettelse i Norwegian Air Shuttle, verken på bakgrunn av ulovlig innleie av arbeidskraft eller på særskilt grunnlag.
Lovgiveroppgave
De ansatte argumenterte med at organiseringen av Norwegian-konsernet bryter med arbeidsmiljølovens grunnleggende prinsipper om å fremme faste og trygge ansettelsesforhold.
– Til dette finner lagmannsretten grunn til å påpeke at Norwegians konsernmodell ikke er enestående i luftfarten. Dersom en slik fragmentering av flyselskapenes virksomhet, med en rekke entrepriseavtaler for å dekke behovet for alt fra catering til crewtjenester, ikke er ønskelig i luftfarten, er det etter lagmannsrettens vurdering en lovgiveroppgave – nasjonalt og internasjonalt, heter det i dommen.
– Vanskeligere å håndheve rettighetene
– Det er ikke det resultatet vi ønsket, sier advokat Lene Liknes Hansen i Parat til NRK. Hun har ført saken for de kabinansatte.
Advokat Christen Horn Johanessen har ført saken for pilotene. Han mener dommen vil få betydning for de ansattes mulighet til å håndheve rettighetene som følger av arbeidsmiljøloven og andre vernelover.
– Det vanskeliggjør håndhevelsen av rettigheter, og når det blir vanskeligere å håndheve rettighetene, så er rettighetene mindre verdifulle. Det mener vi er problematisk, sier han til NRK.
• Pilotene rømmer fra Ryanair - går til fast jobb og høyere lønn i andre selskaper
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Dette er saken:
• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.
• 28. februar: Pilotene går til streik.
• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.
• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.
• 4. mai 2015: Flere Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)
• 25. juni 2015: Flere kabinansatte stevnet Norwegian.
• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.
• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.
• Mai-juni 2016: Rettssaken gikk i Asker og Bærum tingrett.
• 30. juni 2016: Pilotene og kabinpersonalet vant fram med sine krav.
• August 2016: Norwegian anker til Borgarting lagmannsrett
• Januaer 2018: Norwegian vinner ankesaken i Borgating lagmannsrett
Flere saker
Dette er saken:
• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.
• 28. februar: Pilotene går til streik.
• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.
• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.
• 4. mai 2015: Flere Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)
• 25. juni 2015: Flere kabinansatte stevnet Norwegian.
• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.
• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.
• Mai-juni 2016: Rettssaken gikk i Asker og Bærum tingrett.
• 30. juni 2016: Pilotene og kabinpersonalet vant fram med sine krav.
• August 2016: Norwegian anker til Borgarting lagmannsrett
• Januaer 2018: Norwegian vinner ankesaken i Borgating lagmannsrett