JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norwegian vil fortsatt leie inn piloter og kabinansatte

Bjørn Kjos tapte i retten, men vil fortsatt ikke ansette piloter og kabinansatte i morselskapet

Norwegian tapte for de ansatte i retten og nå anker selskapet til lagmannsretten.
Bjørn Kjos

Bjørn Kjos

Vidar Ruud, ANB/Arkiv

yngvil@lomedia.no

Rett før sommeren vant de ansatte over Norwegian. Tingretten sa klart fra at Norwegian må ansette piloter og kabinansatte fast i morselskapet. Nå er det klart at Norwegian fortsatt ønsker å leie inn de ansatte fra datterselskapene - og at selskapet derfor vil anke avgjørelsen fra tingretten.

Anken skal sendes til Borgarting lagmannsrett, opplyser kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen til FriFagbevegelse.

Fristen for å anke er 16. september.

Les saken: Ansatte vant over Norwegian i retten

Norwegian vil ikke si hvorfor de anker

Sju piloter og sju kabinansatte gikk til sak mot Norwegian og hevdet at selskapet driver med ulovlig innleie. De krevde ansettelse i selskapet de mener er deres reelle arbeidsgiver. 30. juni falt dommen i Asker og Bærum tingrett. Den ga saksøkerne medhold.

«Norwegian Air Shuttle ASA er arbeidsgiver» for de sju pilotene og kabinansatte, heter det i dommen.

Dommen blir ikke rettskraftig fordi Norwegian bestemte seg for å anke.

Piloter og kabinansatte i Norwegian fikk medhold i tingretten. Nå vil selskapet anke.

Piloter og kabinansatte i Norwegian fikk medhold i tingretten. Nå vil selskapet anke.

Erlend Angelo

– Vi er uenige i deler av dommen og ønsker derfor å prøve den i en høyere rettsinstans, opplyser Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian. Selskapet ønsker ikke å gå inn i detaljene om hva de er uenige i.

Påstandene fra saksøkerne er blitt avvist av selskapet. I retten viste Norwegian til at arbeidsgiveransvaret er knyttet til ansettelseskontrakten, og at overdragelsen aldri har vært juridisk bestridt. Når det gjelder påstanden om ulovlig innleie, har Norwegians argument vært at det er innenfor lovverket som en entreprise, så lenge selskapet er i en pågående prosess med omstruktureringer, meldte NTB like etter at dommen falt.

Krav om ansettelse var kjernen i pilotstreiken

Krav om ansettelse i og tariffavtale med morselskapet, den reelle arbeidsgiveren, var kjernen i fjorårets pilotstreik.

To år tidligere hadde Norwegian endret sin selskapsstruktur og opprettet flere datterselskaper. Midt under streiken i fjor etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit. De norske pilotene ble flyttet til Pilot Services Norway, som er registrert under bransjen «utleie av arbeidskraft», og de kabinansatte til datterselskapet Cabin Services Norway. De er fast ansatt i disse datterselskapene.

Parat ser fram til ankebehandlingen

Arbeidstakerorganisasjonen Parat representerer pilotene og kabinansatte som gikk til sak mot morselskapet i Norwegian-konsernet.

– Vi er ikke overrasket over at Norwegian anker. Vi ser fram til ankebehandlingen, sier Parat-advokat Christen Horn Johannessen til FriFagbevegelse.

– Dommeren ga oss et soleklart medhold i hovedspørsmålet i saken som er hvem som er reell arbeidsgiver. Norwegian har rett og slett tegnet et pappverden som de prøver å få alle til å forholde seg til, men dommeren så at de i realiteten fortsatt er arbeidsgiver, sier Parat-advokaten.

Han ser fram til at en høyere domstol ser på to andre spørsmål han mener saksøkerne skulle vunnet fram med.

– Jeg mener ulovlig innleie i seg selv gir grunnlag for å konstatere arbeidsgiveransvar for alle, og at virksomhetsoverdragelse under streik både er ulovlig og ugyldig. Det bryter med grunnleggende arbeidsrett som streikerett og fredsplikt samt styringsrettens grenser, sier han.

Les også: Piloter og kabinpersonale til sak mot Norwegian

Les også: Parat mener Norwegian-rettssaken gjelder hele arbeidslivet

Les også: Nytt nederlag for Norwegian

Dette er saken:

• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.

• 28. februar: Pilotene går til streik.

• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.

• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.

• 4. mai 2015: Flere Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)

• 25. juni 2015: Flere kabinansatte stevnet Norwegian.

• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.

• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.

• Mai-juni 2016: Rettssaken gikk i Asker og Bærum tingrett.

• 30. juni 2016: Pilotene og kabinpersonalet vant fram med sine krav.

• August 2016: Norwegian skal anke til Borgarting lagmannsrett.

Kilde: FriFagbevegelse

Warning
Annonse
Annonse

Dette er saken:

• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.

• 28. februar: Pilotene går til streik.

• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.

• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.

• 4. mai 2015: Flere Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)

• 25. juni 2015: Flere kabinansatte stevnet Norwegian.

• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.

• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.

• Mai-juni 2016: Rettssaken gikk i Asker og Bærum tingrett.

• 30. juni 2016: Pilotene og kabinpersonalet vant fram med sine krav.

• August 2016: Norwegian skal anke til Borgarting lagmannsrett.

Kilde: FriFagbevegelse