JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO mener avtalen med Babcock må sies opp

Pilotflukt: Må gå ned 200 000 kroner i lønn etter anbud. Nesten en tredjedel kan forlate luftambulansen

Norsk Flygerforbund mener luftambulansetjenesten vil kollapse dersom ytterligere 20 piloter slutter etter sommeren.
Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, sier enkelte piloter i luftambulansen kommer til å gå ned 200.000 kroner i årslønn med Babcock som arbeidsgiver.

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, sier enkelte piloter i luftambulansen kommer til å gå ned 200.000 kroner i årslønn med Babcock som arbeidsgiver.

Sissel M. Rasmussen

yngvil@lomedia.no

Pilotene i luftambulansen er ikke sikret å få fortsette i jobbene sine, enkelte piloter vil gå ned så mye som 200.000 kroner i årslønn hos Babcock og få en betydelig dårligere pensjonsavtale, ifølge leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen. Han deltar i dag i Stortingets høring om krisen i luftambulansen.

– Konsekvensen av det er at flygerne søker jobber andre steder, sier Carlsen til FriFagbevegelse.

Han sier det er stor etterspørsel etter piloter for tiden og at «erfarne luftambulansepiloter dermed er ettertraktet».

I februar sluttet 13 av flygerne grunnet usikkerhet om de ville beholde jobbene sine og hva slags vilkår de ville få hos en ny leverandør.

– Dersom ytterligere 20 piloter slutter, da faller luftambulansetjenesten i nord fra hverandre, sier Carlsen.

Det er tre måneders oppsigelsesfrist. Det betyr at hvis pilotene sier opp 1. juni, er de ute av døra 1. september.

FriFagbevegelse har foreløpig ikke lyktes med å få en kommentar fra Lufttransport til dette.

Gilbert: – Uansvarlig anbudsrunde ligger bak krisen i luftambulansen

– Ned 200.000 kroner i lønn

En styrmann, den høyest plasserte på lønnsstigen i luftambulansen, vil gå ned fra 762.000 til 560.000 kroner i årslønn, opplyser Carlsen.

– Det er klart det vil ha mye å si for økonomien til den enkelte, påpeker Flygerforbundets leder.

Babcock ønsker ikke å kommentere disse opplysningene om lønn.

– Av respekt for forhandlingene så tar vi dette rundt forhandlingsbordet, skriver daglig leder i Babcock Marius Hansen i en sms til FriFagbevegelse.

Forhandlingene om en tariffavtale mellom Flygerforbundet og Babcock brøt sammen i april. De er siden blitt enige om å møtes den 28. mai til nye forhandlinger om framtiden til pilotene på luftambulanseflyene i nord.

– Hvis det blir enighet om en tariffavtale med Babcock, løser dog ikke det krisen i tjenesten. Vi kan nemlig ikke garantere at våre medlemmer vil bli med over til Babcock, spesielt ikke om dette betyr kutt i lønna på 25 prosent, sier Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Styreleder i Helse Nord ledet selskap som tjener på at Babcock vant anbudet

Fikk innsyn hos konkurrenten

VG skriver torsdag at det svenske selskapet Babcock ba om, og fikk, detaljert innsyn i lønnskostnadene hos konkurrenten Luftambulanse.

Det betyr at de som konkurrerte om å vinne anbudet på ambulanseflyberedskapen i Nord-Norge ikke fikk lik behandling.

Advokat Marianne Dragstein er ekspert på offentlige anbud og mener praksisen med å levere ut lønnstall er problematisk.

Flygerforbundet raser mot de nye opplysningene i VG.

Forslag om å annullere avtalen

Som følge av krisen, har partiet Rødt foreslått å annullere avtalen med Babcock og forlenge avtalen med Lufttransport. Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget holder i dag høring om forslaget.

Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har sagt de støtter forslaget, mens Kristelig Folkeparti er på vippen, melder NTB.

– Mener du at avtalen med Babcock bør sies opp?

– Ja. Man må faktisk starte på nytt for å unngå at tjenesten kollapser, svarer Yngve Carlsen.

Norsk Flygerbund: – Urovekkende redegjørelse fra Høie om krisen i luftambulansetjenesten

Babcock skåret dårligere på beredskap

Selskapet Babcock skåret dårligere enn konkurrenten på beredskap, men vant likevel anbudet om drift av luftambulansen.

Dette skjedde til tross for at myndighetene hadde stilt strengere krav til beredskap da anbudet ble lyst ut, skrev Dagens Næringsliv tidligere denne uka.

DN skrev at Luftambulansetjenesten, som eies av de regionale helseforetakene og har ansvar for anbudsprosessen, mener den viktigste forskjellen mellom de to selskapene er beredskap. I kvalitetskravene til beredskap fikk Lufttransport, som driver tjenesten i dag, 10 poeng og Babcock 6,7.

– Den prismessige fordelen mer enn oppveier den reduserte kvaliteten, skrev ledelsen i Luftambulansetjenesten i sin innstilling til at Babcock får kontrakten, ifølge DN.

Ny luftambulanse vant anbud med dårligere beredskap enn konkurrenten

Klart for nye forhandlinger mellom Flygerforbundet og Babcock

Dette er saken:

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten.

• Prisen lå på 300 millioner kroner under dagens operatør Lufttransport.

• Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Mange ambulansefly har i vår stått på bakken på grunn av pilotmangel, etter at dagens operatør Lufttransport tapte anbudet etter 25 års drift.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Nye forhandlinger starter 28. mai.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys.

Ekstra ambulansefly koster 600.000 kroner uken

De ekstra kostnadene knyttet til luftambulansekrisen nærmer seg nå ti millioner kroner.

NTB

Luftambulansetjenesten har den siste måneden leid inn ekstra fly, helikoptre, ambulanser og mannskap for å sikre den livsviktige beredskapen.

Etter fire uker beløper de ekstra kostnadene seg til 8,8 millioner kroner, viser tall fra Luftambulansetjenesten. De største utgiftene er et innleid Beech ambulansefly fra Sverige og to innleide helikoptre fra Forsvaret, skriver Dagens Næringsliv.

Luftambulansetjenesten vurderer også å leie inn et ekstra jetfly fra Sverige. Kostnaden avhenger av bruken, der timeprisen er oppgitt til 31.000 kroner.

Mange ambulansefly har i vår stått på bakken på grunn av pilotmangel, etter at dagens operatør Lufttransport tapte anbudet etter 25 års drift. Babcock, som fikk oppdraget i stedet, skulle kunne drive tjenesten 900.000 kroner billigere i uken, og på den måten spare 282 millioner kroner i løpet av oppdragsperioden på seks år.

Warning
Annonse
Annonse

Dette er saken:

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten.

• Prisen lå på 300 millioner kroner under dagens operatør Lufttransport.

• Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Mange ambulansefly har i vår stått på bakken på grunn av pilotmangel, etter at dagens operatør Lufttransport tapte anbudet etter 25 års drift.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Nye forhandlinger starter 28. mai.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys.