CO2-fond for næringstransport:
Zero skryter av Ap-forslag som gir lastebilene elbil-fordeler
– Med dette budsjettet legger Ap lista for KrF og regjeringen, sier Marius Holm i Zero til FriFagbevegelse.
Marius Holm, daglig leder i Zero. Foto: Marius Nyheim
Zero
helge@lomedia.no
– Det viktigste enkeltgrepet som kan tas i årets budsjett er å få fart på omstillingen i tungtransporten. Etablering av et CO2-fond for næringslivet – «elbilfordeler for tungtransport» – kan bidra til den omstillingen. Framover bør det bli dyrere å forurense og økt CO2-avgift bør bidra til å finansiere opptrappingen av fondet, sier daglig leder i miljøstiftelsen Zero, Marius Holm, til FriFagbevegelse.
CO2-fond for næringstransport
– Klimaprofilen i Arbeiderpartiets alternative budsjett viser at partiet prioriterer konkrete tiltak som kutter utslipp, bidrar til teknologiskift og omstiller Norge, sier Holm.
I sitt alternative budsjettforslag, som ble lagt fram tirsdag, går Ap-leder Jonas Gahr Støre i bresjen for en politisk samling i Norge for et CO2-fond for næringstransport etter modell av NOX-fondet.
Arbeiderpartiet er ikke alene om å gå inn for det. Det samme gjør Høyre. Jeløya-plattformen har det også med.
Men i regjeringens statsbudsjett som ble lagt fram i september, var det ikke med penger til dette formålet.
• Én ting mener Støre at Stortinget må kunne samle seg om
– Klar dreining
Det er det imidlertid i Arbeiderpartiets alternative budsjett. Zero mener statsbudsjettforslaget til Ap viser en klar dreining i partiets politikk.
– Arbeidet med å stanse klimaendringene er en prioritet. Vi kjenner igjen flere grep fra klimaarbeidet i Oslo, for eksempel et klimabudsjett hvor man har forsøkt å vise effekten av tiltakene og hvordan utslippene i Norge skal kuttes i årene framover, legger han til.
– FNs klimapanel er tydelig på at vi må redusere bruken av fossilt kraftig i årene fram mot 2030. Det er uansvarlig å legge fram statsbudsjett som ikke bidrar til omstilling og betydelig utslippskutt, sier Marius Holm.