JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

CO2-fond for næringstransport:

Én ting mener Støre at Stortinget må kunne samle seg om

Arbeiderpartiets alternative budsjett får ikke flertall. Men Jonas Gahr Støre mener en ting er viktigere enn noe annet.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Erlend Angelo

helge@lomedia.no

Hva Ap-lederen tenker på? Jo, CO2-fond for næringstransport etter modell av NOK-fondet.

– Klimautfordringene eskalerer. Utslippene må kuttes. Og det haster, sier Jonas Gahr Støre til FriFagbevegelse.

Arbeiderpartiet satser over tre milliarder kroner mer enn regjeringen på klimatiltak.

– Det er på tide å satse så det monner i klimapolitikken. Et CO2-fond vil være en juridisk forpliktelse fra både staten og næringslivet til å kutte utslipp i transportsektoren, mener Ap-lederen.

– Dette mener jeg vi må kunne samles om. Vi er i alle fall klare for det, legger han til.

Ap om ostehøvelkuttene: – Vi ville gjort det på en annen måte

– Hvilket grep vil du ta for å samle Stortinget om dette?

– Jeg har gitt uttrykk for Arbeiderpartiets syn på dette. Nå håper jeg at regjeringspartiene kan ta dette med seg. Det er vel en del av regjeringens budsjettforhandlinger. Men om det ikke kommer der, er vi rede til å forslå dette som et eget forslag i Stortinget, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre til FriFagbevegelse.

Høyre er for det. Det står også i Jeløya-plattformen. Men det er ikke inne penger i regjeringens budsjettforslag til dette.

Det mener Jonas Gahr Støre er feil.

– Nå må vi komme i gang med det. Jeg merker meg at både LO og NHO er klare for dette. Enova er klar. Vi kommer med pengene. Da er det mulig å komme i gang, mener Jonas Gahr Støre.

Ap vil gi større skattefradrag til pendlerne

– Hvorfor er det viktig?

– Dette er en del av norsk næringsliv som i dag ikke har incentiver til å endre på både utstyr og vaner for å få ned utslippet. Alle må bidra til det. Tungtransporten er den neste innenfor transportsektoren som må ta grep. Da er dette en ordning som har virket på NOX-utslippene. Da kan det virke for CO2 også, sier Jonas Gahr Støre.

– Jo fortere vi sender signaler til de som produserer elektriske kjøretøy jo fortere blir de elektriske lastebilene produsert. Langtransporten kommer til å bli elektrisk. Da må det også produseres. Allerede i dag er det lagt inn effektive kjørerutiner for store lastebiler for å bruke mindre drivstoff. Men transportørene vil komme lenger, mener Støre.

– Klimabudsjettet er en viktig del for å få til dette. Nå må dette følges opp. da må vi legge partifarge til side og samle oss, mener Jonas Gahr Støre.

Annonse
Annonse