JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fritt skolevalg:

Ny rapport anbefaler alternativer til fritt skolevalg

– Byrådet har ikke konkludert, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap). En ny rapport som ble lagt fram i dag anbefaler alternativer til karakterbasert inntak, eller såkalt fritt skolevalg.
FIKK RAPPORTEN: Lederen for Inntaksutvalget, Berit Lødding (til høyre) overrekker rapporten til skolebyråd Inga Marte Thorkildsen.

FIKK RAPPORTEN: Lederen for Inntaksutvalget, Berit Lødding (til høyre) overrekker rapporten til skolebyråd Inga Marte Thorkildsen.

Sidsel Valum

sidsel@lomedia.no

Inntaksutvalget kom onsdag med ny rapport om alternative modeller for inntak til videregående skoler.

– Dilemmaet er – hvem skal vinne og hvem må tape i inntakssystemet? Vi har ikke svar på disse dilemmaene, og det kan ikke forskningen gi heller. Det er og blir et politisk spørsmål, sa lederen for Inntaksutvalget, Nifu-forsker Berit Lødding, da hun i dag overrakte rapporten fra utvalget som har vurdert alternative inntaksmodeller til karakterbasert inntak i videregående skole til byråd for skole og oppvekst Inga Marte Thorkildsen (SV) på Fyrstikkalleen skole.

Ny rapport: Videregående skoler i Oslo er sterkt segregert etter karakterer fra ungdomsskolen

Anbefalinger fra utvalget

På grunnlag av en sammenligning mellom dagens karakterbaserte inntaksmodell med simulering av fire alternative modeller for inntak (loddtrekning, kvotering av søkere med svake karakterer, rangering etter ønskenummer og loddtrekning) finner ikke utvalget én modell som ikke medfører andre problemer som uforutsigbarhet eller risiko for tap av motivasjon blant elevene.

Utvalget mener det er særlig to mulige retninger som peker seg ut for videre arbeid med å utvikle en ny inntaksmodell. Det ene er kontrollert karakterbasert inntak hvor det legges inn mer sofistikerte måter å tilgodese utsatte elever på enn det utvalget fant var mulig med kvotemodellene.

Flertallet i utvalget anbefaler en progresjonsmodell, i tråd med den modellen Stoltenbergutvalget har foreslått i sin rapport. Det innebærer blant annet vekt på elevers innsats og progresjon i ungdomsskolen og vekt på vurdering av kontaktlærer.

Det er nå den politiske prosessen begynner

Rapporten fra utvalget skal nå sendes på høring. Både byrådsleder Raymond Johansen og skolebyråd Inga Marte Thorkildsen poengterte at det er noe helt nytt at en kommune lager en offentlig utredning som den Inntaksutvalget la fram i dag.

– Det er ikke en NOU, dette det er en KOU. Det er første gang vi gjøre det i Oslo, så vidt meg bekjent. Vi skal nå bruke nødvendig tid til vurdering, debatt og utredning av de forbedringene vi kan se for oss, sa Thorkildsen.

Skolebyråden vil invitere til fagkonferanse og innspillsmøte i løpet av høringsrunden for at høringsinstanser og fagmiljøer kan presentere sine forslag og delta aktivt i arbeidet videre.

– Jeg ønsker en åpen debatt, en åpen prosess. Vi tar sikte på at eventuelle endringer i inntaksordninga vil kunne oversendes Oslo bystyre første halvdel av 2021, sa skolebyråd Inga Marte Thorkildsen.

Vil stoppe økende segregering

– Rapporten er tydelig på at skille mellom skoler i Oslo er stort og økende. Denne utviklinga må stanses for at alle skal sikres likeverdige utdanningsmuligheter. Økte forskjeller og segregering påvirker hele samfunnet negativt, ikke bare de som rammes direkte, sa Inga Marte Thorkildsen, som understreket at hun ikke hadde lest hele rapporten nøye ennå.

– Rapporten tegner et situasjonsbilde som gir grunn til bekymring og som krever vår politiske oppmerksomhet. Etter at det karakterbaserte opptaket har fått virke i kombinasjon med ensidig stykkprisfinansiering i lang tid er de videregående skolene våre delte, sa hun.

Thorkildsen viste til at elever med høye karakterer er samla på noen få skoler og elever med lave karakterer på andre.

p

– De møter ikke hverandre i videregående opplæring. Når vi veit hvor tett skoleresultater og sosioøkonomisk bakgrunn henger sammen, er dette også et tegn på et klassedelt skolesystem som utfordrer hele den norske fellesskolens suksess, sa Inga Marte Thorkildsen.

Skolebyråden understreket at det gjør inntrykk på henne at et nesten samstemt utvalg tydelig anbefaler at Oslo bør gå videre for å finne en annen inntaksordning enn dagens system.

– Behovet for å finne løsninger som motvirker den sterke og økende segregeringa i skolen er udiskutabel, sa Inga Marte Thorkildsen.

Byrådslederen hilste til Trine Skei Grande

– For oss har det vært helt avgjørende med mest mulig kunnskap om hvordan inntakssystemet fungerer i dag og hvilke alternativer som finnes. Byrådet har ikke på noen måte konkludert. Vi er åpne og nysgjerrige, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Han hadde også en hilsen til sittende kunnskapsminister, Trine Skei Grande (V):

p

– Jeg vil oppfordre kunnskapsministeren, Trine Skei Grande, til å lese rapporten. Å innføre karakterbaserte opptakssystem som en tvangstrøye i hele landet vil svekke lokaldemokratiet, og skape utfordringer for skolesystemet enten man bor i Oslo eller i Finnmark.

– Jeg har et håp om at den nye kunnskapsministeren bøyer av også fordi dette kan vise seg å være ulovlig, sa skolebyråd Inga Marte Thorkildsen om regjeringens forslag om å innføre karakterbasert inntak til videregående skoler i alle landets fylker.

HILSTE TIL TRINE: – Jeg vil oppfordre kunnskapsministeren, Trine Skei Grande, til å lese rapporten, sa byrådsleder Raymond Johansen.

HILSTE TIL TRINE: – Jeg vil oppfordre kunnskapsministeren, Trine Skei Grande, til å lese rapporten, sa byrådsleder Raymond Johansen.

Sidsel Valum

Annonse
Annonse