Gir jusshjelp mot Nav
LO er lei av at medlemmene går seg fast i «Nav-gjørma» og gir juridisk førstehjelp i et komplisert landskap.
Nav skal hjelpe folk som har vanskeligheter. Men nå er det blitt så komplisert å få hjelp fra Nav at fagbevegelsen må tre støttende til.
– Det er nesten så man må være juridisk utdannet bygningsarbeider for å komme seg gjennom Nav-systemet når man mister jobben eller blir permittert. Og dem er det som kjent ikke mange av, sier Petter Wellesen, leder i Oslo Bygningsarbeiderforening, til Dagsavisen.
Nå har Bygningsarbeiderforeningen i samarbeid med LO i Oslo tatt konsekvensen av at mange medlemmer ikke vet hva de skal gjøre i forhold til Nav. Derfor har de opprettet et «juridisk førstehjelpstilbud». Alle medlemmer kan kontakte LO for å få hjelp av en advokat til alt fra juridiske tvister på hjemmebane, til hvordan man skal sørge for å få pengene man har krav på fra Nav.
Ulik praksis
– Mange av våre medlemmer trenger kyndig, faglig hjelp i møte med Nav nå i disse vanskelige tider, forteller Roy Pedersen, leder i LO i Oslo.
Ideen har de hentet fra egne rekker. På 1990-tallet, under forrige krise i byggebransjen, opprettet Fellesforbundet en sosial førstehjelpsordning til medlemmene. Det var et populært tilbud.
Det er først og fremst i forhold til Nav at Oslo Bygningsarbeiderforening ser behovet for en slik ordning. Mange av brukerne av tilbudet vil trolig være arbeidere av utenlandsk opprinnelse.
– Forrige krise var ille, men da var i alle fall de fleste som ble rammet norske. Nå er det slik at mange polakker og arbeidere fra Balkan trenger hjelp. Det er helt umulig for den enkelte å forholde seg til ulike Nav-ordninger – det er ulik praksis fra et kontor til et annet, spesielt i saker som gjelder utenlandske arbeidere er dette komplisert, sier Wellesen.
Han kaller Nav-systemets irrganger for «Nav-gjørma». Sammenslåingen av flere offentlige kontorer har ikke vært en ubetinget suksess, for å si det mildt.
– Før kunne man gå på tre ulike kontorer, i det som i dag er Nav-systemet, på en dag. Nå må man bruke tre dager på å besøke det samme kontoret.
Forstår ikke kritikken
Nav stiller seg uforstående til kritikken. Hittil i år har 75 prosent av alle Nav-brukere fått innvilget dagpenger innen 21 dager. Det er 5 prosent bak målet på 80 prosent, men det har vært en klar bedring den siste tida. I august fikk 87 prosent av brukerne dagpenger innen 21 dager.
– I forbindelse med finanskrisen hadde Nav i vinter vanskeligheter med å nå målkravet, men fra mars har vi vært over 80 prosent, sier Kristian Heyerdahl, seksjonssjef i Arbeids- og velferdsdirektoratet, til Dagsavisen.
LO og Bygningsarbeiderforeningen mener likevel at altfor mange av dem som ikke fikk dagpenger innen 21 dager i august, blir liggende altfor lenge i systemet.
– Noen tilfeller kan ta lengre tid fordi det mangler nødvendige inntektsopplysninger eller bekreftelser på sluttårsak fra tidligere arbeidsgiver. I noen saker må Nav innhente supplerende attester fra andre EØS-land. Det kan selvsagt også ta lengre tid hvis dokumentasjon må innhentes fra flere arbeidsgivere og hvis en eller flere av de aktuelle arbeidsgiverne er under avvikling eller konkurs, forklarer Heyerdahl i Nav.