Anbud
Avinor må stille strengere krav til lønns- og arbeidsforhold, krever tillitsvalgt
Taxfree-ansatte risikerer at lønna blir brukt som konkurransefaktor. Det mener Handel og Kontor og SV.
På bakrommet jobber taxfree-ansatte med å pakke om snustårn. Bak fra venstre: Rozina Nazar, Kirsti Bergstø, Balder Alvær Olafsen.
Brian Cliff Olguin
herman@lomedia.no
Nå skal forbundet og SV samarbeide for å sikre lønns- og arbeidsvilkåra til taxfree- og kioskansatte i de offentlige anbudsrundene.
– Vi vil sikre en rettferdig konkurranse som ikke presser lønns- og arbeidsvilkår til bunnen, sier SV-leder Kirsti Bergstø til HK-Nytt.
Ansatte på norske flyplasser krever strengere krav til lønns- og arbeidsforhold når statlig eide Avinor skal bestemme hvem som skal få kontrakt om å drive på landets flyplasser.
Rozina Nazar, hovedtillitsvalgt for HK i Travel Retail Norway (TRN) som driver taxfreebutikkene på Gardermoen og flere andre store flyplasser, er redd for at de ansattes lønns- og arbeidsforhold vil bli nedprioritert når Avinor skal velge hvem som skal drive butikkene i framtida.
Nå skal SV stille regjeringa til veggs om lønns- og arbeidsforhold blir godt nok ivaretatt gjennom regelverket for offentlige anskaffelser.
Les også: Passasjeren skreik til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
Måtte (nesten) streike
– Vi mener Avinor ikke stiller strenge nok krav til lønns- og arbeidsforhold, sier Rozina Nazar.
Hun er spesielt bekymra når store selskaper med utenlandske eiere kommer på banen og skal konkurrere om drifta.
Nazar viser til den britiskeide kioskkjeden WH Smith som i 2023 tok over drifta av fem kiosker på Gardermoen. Der ønska ikke arbeidsgiver at de ansatte skulle få tariffavtale. Ikke engang Riksmekleren klarte å tvinge fram en avtale.
Det førte til at de ansatte var like ved å gå til streik for å få tariffavtale.
Konflikten løste seg før de 61 HK-medlemmene faktisk gikk ut i streik. Likevel mener Nazar dette er et eksempel på utenlandske selskaper som kan ta med seg dårlige lønns- og arbeidsforhold til flyplassen.
– Fordi tillitsvalgte har gjort en god jobb, vil lønnskostnadene kanskje være høyere hos TRN enn andre tilbydere. Da kan det bli vanskeligere for selskapet å vinne kontrakter hvis ikke arbeidsforhold vektes tyngre, sier Nazar.
TRN-tillitsvalgt Rozina Nazar (t.v.) er glad for å få støtte av SV.
Brian Cliff Olguin
TRN skal drive taxfreebutikkene fram til 2028. Før den tid gjennomfører Avinor en ny anbudsrunde.
Det har også vært flere konflikter i luftfartsbransjen om virksomhetsoverdragelse når et selskap tar over en kontrakt etter et annet. Virksomhetsoverdragelse sikrer ansatte et sterkere vern mot å miste jobben.
Les mer om virksomhetsoverdragelse: Irene og kollegaene står i fare for å miste jobben hvert tredje eller fjerde år
Vegvesenet
I 2022 satte Vegvesenet for første gang arbeidsvilkår foran pris når de skulle velge hvem som fikk en kontrakt for å drifte og vedlikeholde veier på Romerike og Gjøvik.
Da forplikta kontraktvinner Mesta seg til å levere «markedsledende» arbeidsvilkår, både hos seg selv og hos alle underleverandørene.
– Vi er veldig glade for at Statens vegvesen har tatt fatt i dette, og hilser selvfølgelig velkommen at flere gjør det, sa daværende statssekretær i Samferdselsdepartementet, Mette Gundersen (Ap) til FriFagbevegelse.
I utgangspunktet står de offentlige virksomhetene ganske fritt til å bestemme hvilke krav som skal stilles til tilbyderne i en anbudsrunde og hvordan de ulike krava skal vektes – så lenge de holder seg innafor anskaffelseslovens regler og forskrifter.
Derfor ønsker HK og SV at Avinor stiller strengere krav til lønns- og arbeidsforhold.
Vil beholde tariffavtalene
– Vi vil ha krav som ikke skviser bedrifter med tariffavtale ut av konkurransen. Det er det de ansatte på Gardermoen er redde for, sier SV-leder Bergstø.
Nå skal SV utfordre regjeringa på hvor godt lønns- og arbeidsforhold blir ivaretatt i dag. De skal utforme et skriftlig spørsmål til regjeringa.
– Enten vil svaret betrygge oss, eller så vil vi avdekke hull som må tettes i regelverket, sier Bergstø.
Dette tror hun regjeringa og de andre rødgrønne partia på Stortinget vil være interessert i å samarbeide om – og det må skje i denne stortingsperioden, understreker SV-lederen.
– Dette kan også være viktig for å få fornya tillit til et rødgrønt flertall. Vi må ved alle korsveier vise at vi står på lag med arbeidsfolk, sier Bergstø.
Les også: Flypassasjerer urinerer, røyker på do og trakasserer de ansatte
Samme for Fellesforbundet
– Vi må styre Avinor, som departementet eier, og stille krav til gode lønns- og arbeidsforhold, sier SVs gruppeleder på fylkestinget i Akershus, Balder Alvær Olafsen.
Ifølge Olafsen deler også Fellesforbundets medlemmer på Gardermoen de samme bekymringene som de ansatte i taxfreebutikkene.
Over 13.000 mennesker jobber på Gardermoen, ifølge Avinor. Da kan man trygt si at flyplassen er en av landets største arbeidsplasser. Det er spesielt viktig for politikerne i Akershus, hvor Gardermoen ligger.
– Vi er ikke bare opptatt av arbeidsplasser. Det må være gode arbeidsplasser, understreker Olafsen.
Også leder av Akershus SV, Haitam El-noush, mener det er viktig for å skape trygghet for folk i fylket.
– Dette betyr også mye for familiene til menneskene som både bor og jobber i Akershus, sier El-noush.
Han mener å skape gode og trygge arbeidsplasser også bidrar til å bygge gode lokalsamfunn i Akershus.
Balder Alvær Olafsen og Haitam El-noush
Brian Cliff Olguin
Dette sier Avinor
Offentlige virksomheter står som nevnt nokså fritt til å selv bestemme hvilke krav de skal stille tilbyderne. HK mener de ikke stiller strenge nok krav til lønns- og arbeidsforhold.
På spørsmål om hva Avinor mener om å vekte lønns- og arbeidsforhold tyngre i konkurransene om å få drive på deres flyplasser svarer de følgende:
– Avinor vurderer lønns- og arbeidsforhold som en viktig del av kvalifiseringskrava for alle tilbydere på deres kontrakter, skriver selskapet i en e-post til HK-Nytt.
I motsetning til de tillitsvalgte, mener Avinor at de allerede vekter lønns- og arbeidsforhold tungt i sine anbudskonkurranser.
Selskapet legger også til at krava som stilles og hvor tungt de vektes vil variere fra kontrakt til kontrakt.
– Det er et krav at alle leverandører opererer i samsvar med norsk lov, inkludert arbeidslivslovgivningen, skriver Avinor.
Avinor gjennomgår også selskapene grundig for å sikre av leverandørene driver «i tråd med god forretningsskikk og har orden i virksomheten», skriver de videre.
– Arbeidsforhold vektlegges derfor, og enhver leverandør vil bli diskvalifisert hvis de ikke oppfyller kravene.
– Avinor har også etablerte varslingskanaler og sanksjonsmuligheter for å håndtere eventuelle utfordringer eller brudd på lovverket, skriver selskapet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.