JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfart

Widerøe-ansatte får beholde jobben – Aviator-ansatte mister den

Widerøe Ground Handling vant kontrakten med Norwegian og jubler. I bakkeselskapet Aviator blir det nedbemanning.
PARTNERBYTTE: Hovedtillitsvalgt Amir Mayani i Aviator er lei for at selskapet hans mistet kontrakten med Norwegian til Widerøe Ground Handling hvor Desiree Ojala er konserntillitsvalgt. Ojala gleder seg over Norwegian-kontakten, men hennes selskap har mistet kontrakten med SAS til Aviator.

PARTNERBYTTE: Hovedtillitsvalgt Amir Mayani i Aviator er lei for at selskapet hans mistet kontrakten med Norwegian til Widerøe Ground Handling hvor Desiree Ojala er konserntillitsvalgt. Ojala gleder seg over Norwegian-kontakten, men hennes selskap har mistet kontrakten med SAS til Aviator.

Martin Guttormsen Slørdal / Ylva Seiff Berge

lene.svenning@lomedia.no

– Medlemmene er lei seg, sa konserntillitsvalgt Desiree Ojala i WGH i slutten av september.

Årsaken var at arbeidsgiveren hennes, Widerøe Ground Handling (WGH), hadde mistet kontrakten med SAS.

WGH skulle ikke lenger utføre bakketjenester for flyselskapet på de seks flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund. De ansatte regnet med å bli oppsagt.

Nå er det imidlertid klart at WGH har vunnet Norwegians anbudsrunde om å utføre bakketjenester på 16 flyplasser – inkludert de seks der ansatte frykta å miste jobben.

«Avgjørelsen kommer som en stor lettelse for hele WGH-organisasjonen», skriver selskapet i en pressemelding.

– Vi ble fryktelig, fryktelig glade, sier tillitsvalgt Ojala.

Dem femårige kontrakten med Norwegian betyr at de fleste ansatte i WGH likevel beholder jobben. Men det gjelder ikke alle.

– Noen vil miste jobben

Widerøe mener det nå er for mange ansatte i selskapet på grunn av at den nye kontrakten gir mindre arbeid enn den med SAS.

«Situasjonen er imidlertid ulik fra lufthavn til lufthavn, og det er det vi skal klargjøre gjennom drøftelser med de tillitsvalgte i de kommende uker.» Det skriver kommunikasjonsrådgiver Lina Lindegaard Carlsen i Widerøe i en e-post.

– For eksempel i Stavanger: Vi mista SAS-kontrakten, men jobben for Norwegian er ikke like stor. Det samme gjelder i Bodø. Så noen vil miste jobben, forklarer Desiree Ojala.

HK-klubben og ledelsen i WGH er i gang med drøftingene om nedbemanning.

Innsikt: 14 ting du må vite om nedbemanning

I denne bransjen, hvor det stadig er en krig om å vinne anbudsrunder med flyselskapene, er ett selskaps lykke et annet selskaps ulykke.  (Illustrasjonsfoto)

I denne bransjen, hvor det stadig er en krig om å vinne anbudsrunder med flyselskapene, er ett selskaps lykke et annet selskaps ulykke. (Illustrasjonsfoto)

Widerøe/Hampus Lundgren

Nyansettelser

WGH overtar også bakketjenestene for Norwegian ved flyplassene i Alta, Andøya, Bergen, Evenes, Kirkenes, Kristiansand, Lakselv, Molde, Tromsø og Torp lufthavn.

Ved noen av disse ti flyplassene må WGH ansette flere, som i Bergen og Tromsø hvor Norwegian-kontrakten betyr mer arbeid, opplyser Ojala. WGH bekrefter at det vil være behov for flere ansatte på enkelte flyplasser.

Kontrakten med SAS utløper 1. februar, mens arbeidet for Norwegian begynner 1. april.

– Hva gjør de ansatte i mellomtida?

– Vi skal nok finne på noe lurt. Vi satser på at vi slipper å permittere folk, sier Ojala.

WGH opplyser om at selskapet jobber med ulike alternativer.

Den enes brød, den andres død

I denne bransjen, hvor det stadig er en krig om å vinne anbudsrunder med flyselskapene, er ett selskaps lykke et annet selskaps ulykke.

For når WGH kan glede seg over å ha vunnet Norwegian-avtalen, har noen andre tapt. Det er Desiree Ojala godt kjent med, og det gir gleden en bismak.

– Vi sendte ikke opp noe fyrverkeri, for dette får voldsomme konsekvenser. I denne bransjen er du bare trygg i tre til fem år av gangen, sier hun.

Denne gangen er det bakkeselskapet Aviator som står slukøret igjen ved gaten.

Amir Mayani er hovedtillitsvalgt i Aviator. Det var selskapet som vant SAS-anbudet, og gledet seg over det. Men nå mister Aviator kontrakten med Norwegian til WGH.

– Det ble et partnerbytte i luftfarten, slår Mayani fast.

Hvor mange som mister jobben i Aviator og på hvilke flyplasser det vil skje, har den tillitsvalgte ennå ikke klart for seg.

– Vi må trolig bemanne opp på noen flyplasser, og ned på andre, sier Mayani.

HR-direktør Marius Grande i Aviator ønsker ikke å stille til intervju om dette nå. «Vi jobber med å avklare situasjonen på alle våre stasjoner», skriver han i en SMS.

– Håper flest mulig får fortsette

I noen tilfeller blir slike kontraktsbytter definert som virksomhetsoverdragelser.

Da får ansatte som mister jobben rett til en jobb i selskapet som vinner anbudet. Det er for tidlig å si om dette vil blir definert som en virksomhetsoverdragelse, ifølge Amir Mayani.

WGH opplyser om at dette vurderes, og at de har etablert en dialog med Aviator.

– Jeg håper at flest mulig får fortsette i arbeid. Virksomhetsoverdragelse er ganske komplisert, men jeg håper selskapene uansett kan ansette hverandres folk. Bedriftene har alt å vinne på å ansette folk med kompetanse i stedet for å hente folk fra gata, sier Mayani.

Det er WGH enig i. «På lufthavner hvor vi vil trenge flere ansatte, er medarbeidere med bransjeerfaring foretrukket», skriver Lina Lindegaard Carlsen i Widerøe.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse