JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ap frykter både færre lærere og færre mannlige lærere i norsk skole

Skolen styrer mot en omfattende lærermangel og en synkende andel menn, advarer Ap.

Colourbox.com (illustrasjonsfoto)

33 prosent av mennene som startet på lærerutdanningen i 2011 fullførte ikke i løpet av seks år, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

– Dette er et alarmerende høyt tall, og konsekvensen er at andelen menn i skolen vil synke videre, sier stortingsrepresentant Martin Henriksen (Ap) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Oslo kommune setter i gang ekstern gransking av arbeidsmiljøet i Utdanningsetaten

Nasjonal rekruttering

Ap-politikeren mener bedre veiledning og tettere oppfølging av lærerstudentene er veien å gå for å få flere menn til å fullføre lærerutdanningen.

– Vi nærmer oss en dobbel lærerkrise. Skolen vil mangle tusenvis av lærere, og det blir stadig færre mannlige lærere, understreker Henriksen, som er Aps utdanningspolitiske talsperson.

Partiet foreslår å skaffe flere lærere med en nasjonal rekrutteringskampanje særlig rettet mot menn.

– Vi trenger også flere med fersk erfaring fra skolen som kan undervise i lærerutdanningene, i tillegg til mer praksis i lærerutdanningen, mener Henriksen.

Personlig økonomi tilbake i skolepensum etter klagestorm

Kan ikke bare se på

Han synes det er bekymringsfullt at hver tredje mann ikke fullfører lærerutdanningen. Av kvinnene som startet på lærerutdanningen i 2011 var det 20 prosent som ikke fullførte.

– Dette haster, og vi kan verken sitte og se på at skolen sakte tømmes for mannlige lærere eller at andelen ufaglærte i skolen øker. I dag er bare én av fire lærere i grunnskolen menn, sier Martin Henriksen.

Av dem som startet på lærerutdanningen i 2011, var det kun 27 prosent menn. 52 prosent av de rundt 2.500 studentene som starte på allmennlærerutdanningen dette året, fullførte innen fire år.

Lærerne har klaget på at tidkrevende rapportering. Kunnskapsministeren vil gi dem mer tid til undervisning

Synlige rollemodeller

Det er guttene som sliter i skolen og har det største frafallet og de laveste resultatene.

– Flere mannlige lærere kan motvirke dette ved at guttene blant annet får flere synlige rollemodeller. Vi må få flere til å bli lærere for å unngå lærerkrise og motvirke stadig flere ufaglærte i skolen, mener Martin Henriksen.

Høyres Kent Gudmundsen påpeker at SSB-tallene omhandler 2011-kullet av lærere. Det var før regjeringen innførte masterutdanning og satte krav om at alle lærerstudenter må ha minst karakteren 4 i matte.

– Jeg er enig med Henriksen i at tallene ikke er gode nok, men det er også derfor vi har tatt grep, blant annet ved å øke opptakskravene til lærerutdanningen. Da får vi studentkull med større faglig utgangspunkt til å fullføre og bestå utdanningsløpet, forklarer Gudmundsen overfor ANB.

Fagskole blir «høyere yrkesfaglig utdanning»

Høyere søkertall

Han viser også til tall fra april i år om at lærerutdanningen kaprer én av ti søkere i Samordna opptak. Økningen for grunnskolelærer- og lektorutdanning er på henholdsvis 15 og 14 prosent. Nærmere 13.500 har lærerutdanning som førstevalg, det er 1.753 flere enn i fjor.

– Universiteter og høyskoler har fått budsjettmillioner til rekruttering av flere lærere og menn. Vi har innført stipendordninger, økt startlønnen for lærere med masterutdanning og bevilget penger til reklamekampanjer som inneholder mannlige rollemodeller. Det å være lærer skal være spennende og gi mange muligheter, sier Høyre-politikeren. (ANB)

Ap: – Regjeringen bløffer elever og lærere om den teknologiske skolesekken

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse