JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagfornyelsen: Elevene trenger mer lærerstøtte

Elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål, viser ny forskning.
En studie ved Universitetet i Oslo har evaluert de tre tverrfaglige temaene som ble innført i 2020 – folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.

En studie ved Universitetet i Oslo har evaluert de tre tverrfaglige temaene som ble innført i 2020 – folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.

Colourbox.com

sidsel@lomedia.no

En ny studie ved Universitetet i Oslo (UiO) undersøkte hvordan elever opplever tverrfaglig undervisning om tema som identitet, psykisk helse, krig, klimaendringer og trusler mot demokratiet.

Evaluerer Fagfornyelsen

– Vi ser at elevene trenger enda mer hjelp til å forstå at disse temaene rommer ulike perspektiver, handlingsmuligheter og politiske løsninger. Dette trenger de for å kunne delta i et uenighetsfellesskap – både i klasserommet og i samfunnet, sier professor Anniken Furberg, som har ledet studien, i en pressemelding.

Studien handler om de tre tverrfaglige temaene som ble innført i 2020 – folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling. Den er en del av EVA2020-prosjektet, som evaluerer Fagfornyelsen.

Forskjeller mellom skoler

– I tillegg ser vi at det fremdeles er strekk i laget. Noen skoler og lærere har fått mye erfaring med tverrfaglig undervisning om samfunnsutfordringer, mens andre fortsatt er i startgropa, forteller professor Kenneth Silseth, en av de andre forskerne i studien, ifølge pressemeldingen.

Men forskerne fant også at tverrfaglig undervisning om samfunnsaktuelle tema skaper en læringsarena der elevene får delta aktivt, lære gjennom samarbeid og bruke sine egne erfaringer.

Hovedfunn i studien

• Tverrfaglige undervisningsopplegg gir stort rom for elevmedvirkning, samarbeidslæring og at elevenes hverdagserfaringer og førkunnskap blir en viktig del av det elevene jobber med på skolen. 

• Valgfrihet og variasjon av elevprodukter bidrar til elevmedvirkning, noe elevene opplever som positivt og engasjerende. 

• Elevene utviser kompetanser i å oppsummere og trekke ut hovedpoenger fra nettbaserte tekster som belyser det tverrfaglige temaet de jobber med. Likevel finner forskerne at elevene i mindre grad bearbeider, kritisk vurderer og sammenligner informasjonen i læringsarbeidet.

• Elevene trenger mer lærerstøtte i det å lære å samarbeide, håndtere faglig uenighet og det å problematisere nettbasert informasjon som ofte er preget av motstridende og polariserte meningsytringer – altså utvikling av digital dømmekraft. 

• Undervisningen ser i liten grad ut til å synliggjøre konfliktperspektiver – altså at samfunnsutfordringene knytter seg til både etiske og politiske perspektiver, noe som innebærer uenighet både på individ og samfunnsnivå.

Kilde: UiO

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse