Fagfornyelsen: Elevene trenger mer lærerstøtte
Elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål, viser ny forskning.
En studie ved Universitetet i Oslo har evaluert de tre tverrfaglige temaene som ble innført i 2020 – folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.
Colourbox.com
sidsel@lomedia.no
En ny studie ved Universitetet i Oslo (UiO) undersøkte hvordan elever opplever tverrfaglig undervisning om tema som identitet, psykisk helse, krig, klimaendringer og trusler mot demokratiet.
Evaluerer Fagfornyelsen
– Vi ser at elevene trenger enda mer hjelp til å forstå at disse temaene rommer ulike perspektiver, handlingsmuligheter og politiske løsninger. Dette trenger de for å kunne delta i et uenighetsfellesskap – både i klasserommet og i samfunnet, sier professor Anniken Furberg, som har ledet studien, i en pressemelding.
Studien handler om de tre tverrfaglige temaene som ble innført i 2020 – folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling. Den er en del av EVA2020-prosjektet, som evaluerer Fagfornyelsen.
Forskjeller mellom skoler
– I tillegg ser vi at det fremdeles er strekk i laget. Noen skoler og lærere har fått mye erfaring med tverrfaglig undervisning om samfunnsutfordringer, mens andre fortsatt er i startgropa, forteller professor Kenneth Silseth, en av de andre forskerne i studien, ifølge pressemeldingen.
Men forskerne fant også at tverrfaglig undervisning om samfunnsaktuelle tema skaper en læringsarena der elevene får delta aktivt, lære gjennom samarbeid og bruke sine egne erfaringer.
Hovedfunn i studien
• Tverrfaglige undervisningsopplegg gir stort rom for elevmedvirkning, samarbeidslæring og at elevenes hverdagserfaringer og førkunnskap blir en viktig del av det elevene jobber med på skolen.
• Valgfrihet og variasjon av elevprodukter bidrar til elevmedvirkning, noe elevene opplever som positivt og engasjerende.
• Elevene utviser kompetanser i å oppsummere og trekke ut hovedpoenger fra nettbaserte tekster som belyser det tverrfaglige temaet de jobber med. Likevel finner forskerne at elevene i mindre grad bearbeider, kritisk vurderer og sammenligner informasjonen i læringsarbeidet.
• Elevene trenger mer lærerstøtte i det å lære å samarbeide, håndtere faglig uenighet og det å problematisere nettbasert informasjon som ofte er preget av motstridende og polariserte meningsytringer – altså utvikling av digital dømmekraft.
• Undervisningen ser i liten grad ut til å synliggjøre konfliktperspektiver – altså at samfunnsutfordringene knytter seg til både etiske og politiske perspektiver, noe som innebærer uenighet både på individ og samfunnsnivå.
Kilde: UiO