Kvalitet i skolen
Nasjonale prøver og Pisa – hvilken nytte har de? Nå skal verktøyene i skolen opp til vurdering
Fylkesleder Henning Hansen i SL Troms er lærernes mann i et nytt utvalg som skal se på verktøyene som brukes for å måle kvaliteten på norsk skole.
LÆRERNES STEMME: Lærer Henning Hansen fra Lyngen i TYroms representerer SL og lærerne i utvalget.
Kari Kløvstad
sidsel@lomedia.no
– Jeg oppfordrer alle lærere til å sette seg inn i innholdet, sier Henning Hansen om den første delrapporten fra Kvalitetsutviklingsutvalget som kommer snart.
Han er lærer i Lyngen i Troms, fylkesleder i SL Troms og representerer lærerne i det offentlige utvalget
Nasjonale prøver og internasjonale undersøkelser som Pisa er gjenstand for stor politisk debatt. Trenger vi dem? Det er bare noen få av de verktøyene som brukes i dag for å måle kvaliteten på norsk skole.
Det finnes ulike prøver, standpunktkarakterer, brukerundersøkelser, tilsyn, statistikk og datakilder – innført på ulike tidspunkt – som skal fortelle lærere, skoleledere og skoleeiere noe om kvaliteten på skolene våre.
Et partssammensatt utvalg – Kvalitetsutviklingsutvalget – jobber med å se på hvilken nytte de har.
SLs mann i utvalget
Henning Hansen er SLs og lærernes mann i utvalget. Han jobber som lærer på 1.–10. skolen Eidebakken skole i Lyngen i Troms. Han er også fylkesleder i SL Troms om medlem av landsstyret til Skolenes landsforbund.
– Jeg oppfordrer alle lærere til å sette seg inn i innholdet, sier Henning om den første delrapporten som er på trappene.
Bestillingen fra Kunnskapsdepartementet er at den skal beskrive styrkene og utfordringene i dagens system og videre gi en analyse av hvilke behov ulike nivå har for informasjon og støtte for å drive kvalitetsutvikling.
Regjeringen har satt ned utvalget for å gjennomgå og videreutvikle kvalitetsvurderingssystemet til et system som legger mer vekt på faglig og pedagogisk kvalitetsutvikling.
Hovedrapport i oktober
Ifølge Kunnskapsdepartementet skal kvalitetsutvikling i skolen bidra til at alle elever får en opplæring i et skolemiljø som er i tråd med regelverket, inkludert læreplanverket.
Departementet fastslår at dagens kvalitetsvurderingssystem består av ulike prøver, verktøy og datakilder som er innført på ulike tidspunkt og med ulike begrunnelser og formål.
Utvalget skal levere en delinnstilling som er ventet overlevert kunnskapsminister Tonje Brenna i slutten av januar 2023.
Den skal beskrive styrkene og utfordringene i dagens system og en analyse av hvilke behov ulike nivå har for informasjon og støtte for å drive kvalitetsutvikling.
Utvalget skal levere en hovedinnstilling med forslag til endringer i dagens prøver, verktøy og datakilder med mål om å legge bedre til rette for kvalitetsutvikling cirka 15. oktober 2023.
Utvalget
• Tine Sophie Prøitz (leder), professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge.
• Bjørg Eva Aaslid, seniorrådgiver i Utdanningsforbundet (UDF), Oslo.
• Marius Arnason Bøe, kommunaldirektør for barnehage, skole og idrett, Bergen.
• Karen Inga Eira, leder for Senter for samisk i opplæringen, Samisk høgskole, Kautokeino.
• Bjørn Furulund, rektor ved Marker skole, Ørje.
• Henning Hansen, lærer ved Eidebakken skole, Lyngen.
• Mona Haugli, assisterende kommunalsjef oppvekst, Sortland.
• Rolf Vegar Olsen, professor CEMO, UiO, Oslo.
• Wenche Bakkebråten Rasen, fagsjef for utdanning i Norsk Lektorlag, Jessheim.
• Lise Vikan Sandvik, professor, Institutt for lærerutdanning, NTNU, Trondheim.
• Edvard Botterli Udnæs, leder Elevorganisasjonen (2021–2022), Oslo.
Flere saker
Utvalget
• Tine Sophie Prøitz (leder), professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge.
• Bjørg Eva Aaslid, seniorrådgiver i Utdanningsforbundet (UDF), Oslo.
• Marius Arnason Bøe, kommunaldirektør for barnehage, skole og idrett, Bergen.
• Karen Inga Eira, leder for Senter for samisk i opplæringen, Samisk høgskole, Kautokeino.
• Bjørn Furulund, rektor ved Marker skole, Ørje.
• Henning Hansen, lærer ved Eidebakken skole, Lyngen.
• Mona Haugli, assisterende kommunalsjef oppvekst, Sortland.
• Rolf Vegar Olsen, professor CEMO, UiO, Oslo.
• Wenche Bakkebråten Rasen, fagsjef for utdanning i Norsk Lektorlag, Jessheim.
• Lise Vikan Sandvik, professor, Institutt for lærerutdanning, NTNU, Trondheim.
• Edvard Botterli Udnæs, leder Elevorganisasjonen (2021–2022), Oslo.