Pipelife:
Bedrift og fagforening står sammen mot «distriktsfiendtlige» veiregler: – Næringspolitisk galskap
Pipelife øyner håp for å få bruke 25 meter lange modulvogntog i varetransport, noe som allerede er tillatt for import av varer og kjøring mellom storbyene.
Administrerende direktør Sigmund Aandstad og tillitsvalgte Torbjørn Kvande ved Pipelife håper at det blir åpnet for å bruke modulvogntog på tømmerveinettet.
Privat
tonje@lomedia.no
– 25 meters modulvogntog får kjøre varer inn i landet og mellom storbyene. Mens vi er stuck med 18 meters vogntog. Det er næringspolitisk galskap og gir norsk industri i distriktene en klar ulempe i konkurransen med utenlandske vareproduserende industri, mener administrerende direktør Sigmund Aandstad i Pipelife.
I snitt går det ut 18 fulle vogntog fra Pipelifes fabrikk i Surnadal hver dag. De produserer plastrørsystemer, som er et logistikkrevende produkt.
På det såkalte tømmerveinettet er det i dag tillatt å kjøre med tømmervogntog som er 24 meter lang. Det er på disse veiene Pipelife ønsker å bruke modulvogntog på 25 meter.
– Det som er bra for bedriften, er også viktig for de ansatte og for arbeidsplassene. Slike ting må vi jobbe sammen om, sier tillitsvalgte Torbjørn Kvande ved Pipelife Surnadal.
Endringsforslag på høring
Vegdirektoratet foreslår å åpne for at modulvogntog kan bruke tømmerveinettet. Det var daværende samferdselsminister Jon Georg Dale som i fjor høst ba direktoratet sette i gang et arbeid for å gi modulvogntog type 1 og 2 tilgang til tømmervogntognettet.
Saken er sendt på høring, og høringsfristen er satt til 15. mai 2020.
– Vår transport hadde blitt mer effektiv og Co₂-utslippene fra transporten hadde gått ned med rundt 33 prosent. Skogsnæringen har allerede åpning for 24 meters vogntog, når bør industrien bli likestilt, mener Aandstad.
Pipelife har til sammen 250 ansatte ved de tre fabrikkene i Surnadal, Ringebu og Stathelle.
–I sum bør ikke åpning for 25 meters vogntog ha negativ effekt på trafikksikkerhet. Det blir færre vogntog på veiene og som alltid må det stilles strenge krav til sjåfør og materiell, sier Aandstad, som også påpeker at det bør sikres god veistandard.
Industri Energi støtter kravet
Blant dem som har sendt inn høringssvar er LO-forbundet Industri Energi, som organiserer ansatte i Pipelife og annen industri i distriktet.
– Forslaget bidrar til å trygge viktige distriktsarbeidsplasser ved å skape like konkurransevilkår for industribedrifter, skriver de i sin høringsuttalelse.
Forbundet peker også på at nåværende regulering gir for mange virksomheter en betydelig konkurranseulempe i et internasjonalt marked. Ikke minst fordi internasjonale konkurrenter har anledning til å benytte modulvogntog for å transportere varer fra Sverige og Danmark til Norge.