JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Administrerende direktør Sigmund Aandstad og tillitsvalgte Torbjørn Kvande ved Pipelife håper at det blir åpnet for å bruke modulvogntog på tømmerveinettet.

Administrerende direktør Sigmund Aandstad og tillitsvalgte Torbjørn Kvande ved Pipelife håper at det blir åpnet for å bruke modulvogntog på tømmerveinettet.

Privat

Pipelife:

Bedrift og fagforening står sammen mot «distriktsfiendtlige» veiregler: – Næringspolitisk galskap

Pipelife øyner håp for å få bruke 25 meter lange modulvogntog i varetransport, noe som allerede er tillatt for import av varer og kjøring mellom storbyene.



18.05.2020
14:02
18.05.2020 14:02

tonje@lomedia.no

– 25 meters modulvogntog får kjøre varer inn i landet og mellom storbyene. Mens vi er stuck med 18 meters vogntog. Det er næringspolitisk galskap og gir norsk industri i distriktene en klar ulempe i konkurransen med utenlandske vareproduserende industri, mener administrerende direktør Sigmund Aandstad i Pipelife.

I snitt går det ut 18 fulle vogntog fra Pipelifes fabrikk i Surnadal hver dag. De produserer plastrørsystemer, som er et logistikkrevende produkt.

På det såkalte tømmerveinettet er det i dag tillatt å kjøre med tømmervogntog som er 24 meter lang. Det er på disse veiene Pipelife ønsker å bruke modulvogntog på 25 meter.

– Det som er bra for bedriften, er også viktig for de ansatte og for arbeidsplassene. Slike ting må vi jobbe sammen om, sier tillitsvalgte Torbjørn Kvande ved Pipelife Surnadal.

Endringsforslag på høring

Vegdirektoratet foreslår å åpne for at modulvogntog kan bruke tømmerveinettet. Det var daværende samferdselsminister Jon Georg Dale som i fjor høst ba direktoratet sette i gang et arbeid for å gi modulvogntog type 1 og 2 tilgang til tømmervogntognettet.

Saken er sendt på høring, og høringsfristen er satt til 15. mai 2020.

– Vår transport hadde blitt mer effektiv og Co₂-utslippene fra transporten hadde gått ned med rundt 33 prosent. Skogsnæringen har allerede åpning for 24 meters vogntog, når bør industrien bli likestilt, mener Aandstad.

Pipelife har til sammen 250 ansatte ved de tre fabrikkene i Surnadal, Ringebu og Stathelle.

–I sum bør ikke åpning for 25 meters vogntog ha negativ effekt på trafikksikkerhet. Det blir færre vogntog på veiene og som alltid må det stilles strenge krav til sjåfør og materiell, sier Aandstad, som også påpeker at det bør sikres god veistandard.

Industri Energi støtter kravet

Blant dem som har sendt inn høringssvar er LO-forbundet Industri Energi, som organiserer ansatte i Pipelife og annen industri i distriktet.

– Forslaget bidrar til å trygge viktige distriktsarbeidsplasser ved å skape like konkurransevilkår for industribedrifter, skriver de i sin høringsuttalelse.

Forbundet peker også på at nåværende regulering gir for mange virksomheter en betydelig konkurranseulempe i et internasjonalt marked. Ikke minst fordi internasjonale konkurrenter har anledning til å benytte modulvogntog for å transportere varer fra Sverige og Danmark til Norge.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.05.2020
14:02
18.05.2020 14:02



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Hanna Skotheim

På Aurora verksted får Carina (49) en ordinær arbeidshverdag samtidig som hun får den omsorgen hun trenger

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området


Flere saker