JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Raymond smiler i medvind

Arbeiderpartiets rekordmålinger er en direkte reaksjon fra folket på et budsjett de ikke liker, mener Arbeiderpartiets sekretær Raymond Johansen. Og nå står folk i kø for å melde seg inn i partiet.
Arbeiderpartiets sekretær Raymond Johansen kan smile fra øre til øre. Han tolker regjeringspartienes popularitetsfall som et tegn på at velgerne ikke liker gammeldags høyrepolitikk.

Arbeiderpartiets sekretær Raymond Johansen kan smile fra øre til øre. Han tolker regjeringspartienes popularitetsfall som et tegn på at velgerne ikke liker gammeldags høyrepolitikk.

Morten Hansen

may.berg@lomedia.no

– Bare den siste måneden har vi fått 1191 nye medlemmer. Så mange har vi aldri fått på en måned før, sier Johansen fra basen på Youngstorget i Oslo, et par dager etter at en ny meningsmåling ga partiet en oppslutning på 42,2 prosent.

– Vi har gått fram jevnt og trutt siden valget. Etter forslaget til statsbudsjett ble lagt fram, har det helt klart vært en stemningsbølge hvor folk har hatt behov for å vise fram sin misnøye med mange av forslagene, sier en veldig blid partisekretær.

I morgen ettermiddag stiller han på LO Stats Kartellkonferanse på Gol, hvor han blant annet skal snakke om strategier før kommunevalget i 2015 og stortingsvalget i 2017, og om den politiske retningen som avtegner seg ett år etter at den blåblå regjeringen tok over.

Mer enn "litt endring"

Under valgkampen i fjor snakket Høyre om "litt endring".

Johansen er avventende med å felle en dom over den retningen regjeringen har staket ut før det endelige budsjettet er på plass. Etter ett år med Høyre og Fremskrittspartiet i regjering konstaterer han likevel at endringene har blitt større enn hva han hadde forventet.

– Regjeringen forsyner seg friskt av oljepengene. De gir gigantiske skattekutt til dem som har mest fra før, og demonstrerer handlekraft ved å ta fra dem som har lite fra før. Dette tror jeg det norske folket reagerer ganske sterkt på, fordi felleskapsfølelsen og fellesskapstankegangen står så sterkt hos oss, sier Johansen, som heller ikke tror at privatiseringsiveren har stor oppslutning i befolkningen.

– De legger opp til salg av velfungerende, statlige virksomheter, som kommer det norske samfunnet til gode. Først ved at de ligger i Norge og skaper arbeidsplasser, dernest ved at utbyttet fra selskapene går tilbake til fellesskapet, påpeker Johansen.

Han mener at regjeringen Solberg har sittet altfor kort til at Høyre og Frp kan skylde på styringsslitasje.

– Folk kjenner jo ikke disse statsrådene en gang. Det har ikke vært noen store skandaler, og ikke kan de skylde på media heller. Fallet på meningsmålingene er en direkte reaksjon på at folket ikke liker forslaget til statsbudsjett, sier han.

Gørr kjedelig Høyre-politikk

Han etterlyser de nye ideene Høyre snakket om under vagkampen i fjor. Johansen har ikke oppdaget en eneste ny ide.

– Dette er gørr kjedelig, gammelds høyrepolitikk. Modellen har vi hørt om siden tidenes morgen: Det handler om å ta fra fellesskapet og gi mer til dem som har mye fra før. Hvor er den nye ideen? Er det å kutte barnetillegget som er den nye ideen?

Johansen mener at denne regjeringens promotering av reaksjonær høyrepolitikk går på tvers av kjerneverdier i den nordiske velferdsstaten. Det skjer, påpeker han, i en tid hvor internasjonale økonomer viser til den nordiske modellen som et eksempel til etterfølgelse.

– Har Arbeiderpartiet bidratt til privatiseringen ved selv å åpne kranene i sin regjeringstid?

– Stoltenberg 1 delprivatiserte Statoil, men vi var fast bestemt på at den hele og fulle kontrollen skulle ligge hos staten. Overgangen fra Televerket til Telenor innebar at vi fikk inn private interessenter, men de store inntektene fra Telenor hadde vi ikke fått uten den internasjonale satsingen. Det handler ikke fullt statlig eierskap eller ikke, men om at man beholder statlig kontroll og muligheten til å pløye utbyttet tilbake til det norske folk.

Arbeiderpartiet skal bruke tida i opposisjon til å bygge ny politikk og til å styrke organisasjonen.

– Det er ingen tvil om at vi tapte valget fordi folk var lei oss, tapet skyldtes ikke nødvendigvis at de ønsket en annen politikk. Folk så på oss som litt arrogante, vi hadde for få ideer, vi var litt slitne. Slik sett har det vært bra for oss å være ute og snakke med folk. Vi har startet med å bygge partiet og sette igang store politiske prosesser rundt tema som helse, klima, utdanning og familiepolitikk. Det arrangeres faglig-politiske konferanser landet rundt.

– Er der morsommere å være partisekretær nå enn for et par år siden?

– Meninga med politikk er ikke å være i opposisjon, men nå er vi det, og da må vi bruke tida til å styrke oss til vi skal ta over makten igjen, sier Johansen, som nå setter partiets krefter inn på å gjøre det godt ved kommunevalget neste år.

– Den drivkraften vi tar med oss fra valget i 2015 vil være avgjørende for stortingsvalget i 2017, sier Johansen, som stiller til valg som byrådslederkandidat i Oslo ved valget neste år.

Johansen mener at fagbevegelsen ikke er politisk nok. Vanlige arbeidsfolk kobler ikke sin egen arbeidsplass til politikk. Den er der uansett, og lønna kommer på konto automatisk.

Akkurat som arbeidsforholdene er som de er. Så da bruker mange vanlige arbeidstakere sin stemme til å fjerne bomringene.

– LO må høyere opp på banen og snakke om de politiske sammenhengene, sier Johansen.

Modernisering og sosiale media

Da Jens Stoltenberg var ferdig med norske politikk i fjor, hadde han dobbelt så mange Facebook-venner som Dagbladet har i opplag.

Selv har Raymond Johansen 16-17000 som følger ham på Facebook.

Fram mot kommunevalget skal Arbeiderpartiet satse knallhardt på sosiale medier. Arbeiderpartiet og fagbevegelsen må modernisere sin bruk av medier, og få øynene opp for den teknologiske revolusjonen som foregår.

Det har partisekretæren lært av sine unge medarbeidere, og det skal han ta videre til tillitsvalgte på Gol.

– Hvordan denne utviklingen vil påvirke oss, vet jeg ikke. Men vi kan ikke tillate oss å bli hengende etter. Det handler om å svømme eller synke.

Kartellkonferansen:

18. - 20. november 2014

LO Stats kartellkonferanse på Gol samler årlig rundt 200 tillitsvalgte, innledere, presse og gjester fra inn- og utland.

Konferansen har tradisjonelt vært et tenkeloft der sentrale temaer debatteres og nye ideer lanseres.

Kartellkonferansen har vært arrangert årlig - med noen opphold - helt siden 50-tallet.
Twitter/facebook: #kartkonf14

Se også: hele programmet i pdf-format

Annonse
Annonse

Kartellkonferansen:

18. - 20. november 2014

LO Stats kartellkonferanse på Gol samler årlig rundt 200 tillitsvalgte, innledere, presse og gjester fra inn- og utland.

Konferansen har tradisjonelt vært et tenkeloft der sentrale temaer debatteres og nye ideer lanseres.

Kartellkonferansen har vært arrangert årlig - med noen opphold - helt siden 50-tallet.
Twitter/facebook: #kartkonf14

Se også: hele programmet i pdf-format