JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra Porsgrunn til Peru

Langs kapitalens veier kjenner vi alltid lukta av penger, heter det i Grenland Friteaters siste forestilling. Tirsdag fikk teateret LOs kulturpris.
Tor Arne Ursin, regisssør og en av grunleggerne av Grenland Friteater, mottar LOs kulturpris for 2013 av LO-sekretær Renee Rasmussen.

Tor Arne Ursin, regisssør og en av grunleggerne av Grenland Friteater, mottar LOs kulturpris for 2013 av LO-sekretær Renee Rasmussen.

Jan-Erik Østlie

jan.erik@lomedia.no

Det er veldig moro å få en sånn pris. Vi som kommer fra Norges største  industristed og hvor fagbevegelsen står så sterkt blir så klart veldig glade for å få LOs kulturpris, sier Tor Arne Ursin til LO-Aktuelt. Ursin er skuespiller og regissør og var med å starte Grenland Friteater i 1976.

1. maitog flere ganger i året

Det er LO i Telemark som foreslo teatret fra Porsgrunn til kulturprisen. Begrunnelsen er blant annet denne: «Grenland Friteater er den fremste formidleren av arbeiderkulturen i Telemark. I tillegg sprer de sitt teater i andre deler av landet, og internasjonalt.»

Ursin bekrefter nærheten til arbeider- og fagbevegelsen, samarbeid med LO, ikke minst som storforbruker av Folkets Hus i Porsgrunn. Nå planlegger teatret en forestilling hvor Menstadslaget inngår i handlingen.

Geddy Aniksdal, også skuespiller og regissør har vært med siden 1981. Hun kommer egentlig fra Årdal i Sogn og Fjordane og er ikke redd for å flagge sin arbeiderklassebakgrunn. Hun har reist mye både nasjonalt og internasjonalt og har en variert yrkesbakgrunn. Nå er hun trofast mot Porsgrunn blant annet av følgende grunn:

— Her i byen kan du gå i 1. maitog flere enn en gang i året, sier hun.

Fløgstad, fyr og flamme

Teatret har gjennom årenes løp samarbeidet med mange forfattere, men Ursin og Aniksdal framhever særlig to: Georg Johannessen og Kjartan Fløgstad. Førstnevnte særlig på midten av 1990-tallet, Fløgstad siden årtusenskiftet. Det er også tekster – og da særlig fra romanen «Fyr og Flamme» av Fløgstad – som danner utgangspunktet for forestillingen «Lukta av penger» som hadde premiere 3. juni. Forfatteren var sjøl til stede under forestillingen, fire dager før han fylte 70 år. Og lot seg begeistre sammen med 150 andre i to timer i spennende og spektakulære omgivelser rundt DuVerden Sjøfartsmuseum i Porsgrunn.

Fløgstad har, ifølge Ursin, gitt Friteatret nærmest frie hender til å arbeide med hans tekster. I tillegg har han strekt ut handa med hjelp når det har vært ønsket.

Moderne eventyr

For som det står i programmet til «Lukta av penger»: «Før reiv det i nesa av lukta fra arbeidsplassene i Grenland, men det er bare et minne i dag».

Teateret har skapt et moderne eventyr der vi følger kapitalens uransakelige veier hele kloden rundt fra Porsgrunn til Peru. Vi er i havnestrøk, i jungelen, i storby-
slummen i den peruanske byen Trujillo og ender opp ved en ny fabrikk etablert av Inca Nor. Og møter et voldelig og klassedelt Latin-Amerika etter at vi i åpningsscenen som er en minnestund for Hans Attrå, alias Hertingen, har fått servert mer eller mindre svulstige minneord av Camilla Forberg ved Arbeiderbevegelsens Arkiv, Marthon Danielsen, Didi Bruhoel, styreleder i Inca Nor og den gamle hedersmannen Styrk Bruhøl – eksotiske fløgstadkarakterer alle sammen. Til slutt forsvinner urna med Hertingens aske. Og skuespillerne inviterer publikum på ei reise til Peru.

Lettere i dag

Grenland Friteater har fått priser før, blant annet Hydroprisen i 1988. Utviklingen på de 38 årene de har eksistert har vært formidabel. Ursin forteller at de siste årene har de også hatt muligheter til å planlegge for flere år av gangen.

— Alt er lettere nå enn da vi startet. Vi jobber raskere, vi har mer erfaring. Og det har skjedd en teknologisk utvikling. Med Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival, som vi startet i 1995, har vi også fått et langt større publikum, sier han.

Både han og Aniksdal er svært bevisst på betydningen av å formilde regionens arbeiderkultur.

— Hva er identiteten til Grenland og Porsgrunn? Jo, det er industrien som en gang var her. Og hvem har skrevet best om industriens vekst og fall i Norge? Jo, Kjartan Fløgstad, sier Ursin.

— Vi har en kontrakt med vårt publikum at arbeiderklassen og industrien skal danne bakgrunnen for det vi gjør. Det skal ikke være noen grunn til å skamme seg over sin arbeiderklassebakgrunn. Og vi skuespillere setter vår ære i å jobbe like hardt som industriarbeiderne en gang gjorde, sier Aniksdal

Det kan også være verdt å merke seg at LO i Telemark har foreslått at Grenland Friteater får oppgaven med å lage åpningsshowet til LO-Kongressen i 2017. Men så vidt LO-Aktuelt vet, er dette ennå ikke bestemt.

Hva er identiteten til Grenland og Porsgrunn? Jo, det er industrien som en gang var her.

Tor Arne Ursin

Annonse
Annonse