JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Parkteatret Scene i Oslo:

Gjenåpningskonsert: – Et signal om at musikk- og kulturlivet er i ferd med å våkne til live igjen

Med noen av landets aller fremste musikere på Parkteatret Scene i Oslo og ingen streaming, ble gjenåpningen av norsk musikkliv en eksklusiv opplevelse for de fremmøtte.
Arve Tellefsen.

Arve Tellefsen.

Jan-Erik Østlie

nina.hanssen@lomedia.no

Mandag 15. juni ble nemlig avslutningen av 95 dager uten levende musikk feiret med to live konserter på Parkteatret Scene i Oslo og deretter utendørs gratiskonsert.

Rundt 120 mennesker var samlet spredt i lokalet som vanligvis kan ta langt flere publikummere.

Selv om kulturminister Abid Raja var til stede var det «fiolinminister» Arve Tellefsen som fikk æren av å klippe snoren for gjenåpningen. I tillegg til at Tellefsen selv spilte på begge konsertene sammen med andre musikere i særklasse.

Artikkelen fortsetter under bildet

Stian Carstensen og Arve Tellefsen.

Stian Carstensen og Arve Tellefsen.

Jan-Erik Østlie

Ta kulturlivet tilbake

Ifølge initiativtakerne til gjenåpningskonsertene, Sæmund Fiskvik og Geir Johnson, handlet dette først og fremst om å ta det levende kulturlivet tilbake etter koronapandemien.

Fiskvik oppfordret publikum til å bli med på en ny dugnad for å få det levende kulturlivet opp og gå. Mandagens åpningsprosjekt har fått støtte gjennom LO-forbundet Creo og Norsk Komponistforening.

– Med gjenåpningskonserten i Oslo sender vi et signal om at musikk- og kulturlivet nå er i ferd med å våkne til live igjen, og at vi håper og tror at dette også vil skje utover landet, sier Forbundsleder i Creo, Hans Ole Rian.

• Les også: Creo har passert 9000 medlemmer

Fra streaming til levende musikk

Rian mener at streaming har vært et bra substitutt under koronakrisen, men kan aldri konkurrere med det som skjer i kontakten mellom utøvere og tilhørere.

Artikkelen fortsetter under bildet

Hans Ole Rian, leder av LO-forbundet Creo og Stine Sørli, nestleder i Norsk Komponistforening.

Hans Ole Rian, leder av LO-forbundet Creo og Stine Sørli, nestleder i Norsk Komponistforening.

Jan-Erik Østlie

– Vi trenger levende musikk og levende kunst. Vi trenger levende musikere og kunstnere, understreker han. Og påpeker at musikk, og annen utøvende kunst, oppleves best i det levende møtet mellom utøvere og publikum, der alle er fysisk til stede i samme rom og på samme arena.

Nå håper Rian at gjenåpningen vil skje, og at publikum i et større antall får mulighet til å oppleve livekonserter i sommer.

– Signalet vi sender er at musikk- og kulturlivet nå er i ferd med å våkne til live igjen, og at vi håper og tror at dette også vil skje utover landet.

Bollywood formet kulturministeren

Kulturminister Abid Raja, som var til stede på den første konserten, var glad for at Norge nå kan åpne opp for flere publikummere.

Artikkelen fortsetter under bildet

Kulturminister Abid Raja åpnet det hele. Og overvar den første konserten fra andre rad.

Kulturminister Abid Raja åpnet det hele. Og overvar den første konserten fra andre rad.

Jan-Erik Østlie

– Jeg trodde jeg skulle få være en minister som åpnet konserter og klippet snorer, i stedet har jeg blitt en stengeminister som har stengt ned musikklivet og fotballarenaer. Nå håper jeg at jeg snart får klippe snorer etter hvert som vi åpner mer og mer, sa han. Og roste både initiativtakerne og musikerne som stilte opp.

– Musikken forener og former oss og gir oss helt unike opplevelser. Selv har jeg et spesielt forhold til Bollywood og kan synge med på de fleste låtene, mens kanskje andre kan tekstene på alle Beatleslåter. Musikk er personlig og unikt for oss alle, sa han. Raja sa at han var glad for at vi nå kunne samle oss om kjærligheten til den levende musikken igjen.

• Les også: Creo er fornøyd med de nye honorarsatsene i Skolesekken

Matroser loste oss igjennom

Levende og spøkefull var også de to konferansierene Per Sundnes og Frode Larsen kjent fra blant annet programmet Klassisk Vorspiel på NRK.

Kledd i matrosuniformer, svært godt forberedt for å introdusere musikkstykkene ispedd masse humor skapte de en fin ramme i salen. Larsen er selv kjent fiolinist fra Risør og mangeårig konsertmester i KORK.

Sundnes er også kjent som programleder i Melodi Grand Prix, men begge har solid kunnskap om klassisk musikk. I den første konserten som de hadde kalt Klassisk Koronade ble det fremført både verk av Vivaldi, Haydn, Mozart, Mascagni, Kreisler og Bjarne Brustad med flere. Den delen ble avsluttet med Dimitri Sjostakovitsj spilt av Audun Sandvik på cello, Sveinung Bjelland på klaver mens Tellefsen trakterte lekent fiolinen.

Sopranen Ann-Helen Moen traff publikum i hjertet med sin vakre stemme og det gjorde også mezzosopran Adrian Anglico med sin kraftfulle følelsesmessige stemme.

• Les også: Regjeringen nekter å utvide permitteringslengden. NHO-sjefen frykter det får store konsekvenser

Konsertene gir håp og optimisme

Her kunne også publikum oppleve fiolinist Terje Tønnesen briljerte med tolkning av Mozart og Fritz Kreisler.

Til Frifagbevelse.no sier Terje Tønnesen at han storkoste seg på konserten og at det var godt både å få spille med andre men også se og høre publikum igjen.

– Det har vært en spesiell tid, og musikklivet har vært helt nede bortsett fra streamingen. De fleste konsertene i Norge er utsatt, mens arrangement i utlandet er blitt avlyst. Konsertene i kveld gir håp og optimisme igjen, sier han. Og gleder seg til å få mulighet til å spille for flere framover.

– Jeg håper også at folk flest nå får øynene opp og forstår hvor viktig kulturen er, sier han.

Selv føler Tønnesen at han er privilegert som offentlig ansatt med fast lønn. Han spiller både i Filharmonikerne og i Norske kammerorkester. Men han har mange venner som er frilansmusikere og som nå har hatt en svært tøff tid.

– Mange har mistet sitt levebrød under koronakrisen, og de sliter med økonomien. For mange er det en tragedie. Så jeg håper at vi nå kan få musikklivet opp å gå igjen, sier han.

• Les også: I mars ville Eggum sikre kjøpekraften og gi ekstra til lavtlønte. Dette sier han nå

Improvisasjon

Og ettersom det var en levende konsert ble det også improvisasjon der musikerne både spilte og danset mellom publikumsrekkene. Det var ingen tvil om at både gjensynsgleden var stor både for publikum og utøverne. Hensikten med konserten var at musikerne fikk en liten mulighet hver til å vise litt hva de har å by på, og samtidig bidra til at deres viktigste arbeidsplass gjenåpnes; konsertscenen. Konsertene har fått titlene Klassisk Koronade og Smittsom Samtid. Foruten musikerne nevnt spilte også Christian Eggen, Trygve Seim, Njål Sparbo, Jesus Morente, Ensemble Ernst m. Bård Bratlie, Sveinung Bjelland, SISU, Stefan Ibsen Zlatanos, Jon Gjesme, Nordic Voices og Kristian Hernes.

Artikkelen fortsetter under bildet

Ann-Helen Moen, sopran

Ann-Helen Moen, sopran

Jan-Erik Østlie

På den andre konserten som hadde fått navnet Smittsom Samtid fikk publikum en smak av Leos Janacek, Cecilie Ore, Maja Ratkje, Trygve Seim, David Bowie (arrangert av Jon Øivind Ness), Geirr Tveitt, Rolf Wallin og andre. Ekstra spesielt var fremføring av musikk med tre ballonger og live electronics med Tomas Nilsson, Bjørn-Christian Svarstad og Rolf Wallin. Men høydepunktet var nok på slutten der trekkspiller Stian Carsteinsen sammen med Arve Tellefsen tolket Stephen Foster og Willian Kroll med stor iver og entusiasme

Nestleder Stine Sørlie i Norsk Komponistforening var strålende fornøyd med arrangement som de sammen med Creo har støttet.

– Dette er en stor og viktig begivenhet og mange av våre medlemmer har deltatt i kveld, sier hun, som selv er komponist. Etter innendørskonsertene fortsatte man i den varme sommernatten i Oslo med en gratis utendørs musikalsk happening i parken på Olaf Ryes plass, der publikum kunne vandre.

Nestleder Stine Sørlie i Norsk Komponistforening sier at programmet viser også det skyhøye nivået blant landets musikere og komponister, og hvor viktig det er å sørge for at dette ivaretas, både kunstnerisk og økonomisk rundt.

• Les også: Bussjåfør Kristian kastet av passasjer som trakasserte ungjente med hijab. Nå hylles han i sosiale medier

Annonse
Annonse