JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Skal eksporten økes, må vegene industrien bruker rustes opp, er beskjeden fra FLT.

Skal eksporten økes, må vegene industrien bruker rustes opp, er beskjeden fra FLT.

Håvard Sæbø

Fisken trenger fylkesvegen, og skal den komme frem fersk må vegen rustes opp

– Ingen har slik hastverk som en død laks, slo Arnstein Aasestrand, andre nestleder i FLT, fast under LO-kongressen.



31.05.2022
19:32
31.05.2022 19:38

kai.hovden@lomedia.no

91 prosent av det vi eksporterer fra det norske fastlandet kommer fra sjømat, og 61 prosent av sjømaten eksporteres fersk.

Det er nettopp derfor den døde laksen Aasestrand viste til har så dårlig tid. Den må nå de utenlandske markedene mens kvaliteten fremdeles er på topp.

– Denne viktige eksportnæringen, som er spredt langs kysten fra Rogaland til Finnmark, må ha tilgang til de ressursene og produktene som er avgjørende for å holde produksjonen i gang, sa Aasestrand.

Og alt dette, pluss produktene fra sjømatnæringen selv, fraktes på veg.

På nes, øyer og i fjorder

Norsk sjømat produseres ikke i sentrale strøk, det kommer fra små steder på nes, øyer og i fjordene langs kysten.

– Det er om lag 250 sjømataktører i Nord-Norge. De ligger ikke nær noen jernbane eller hovedvei. Plasseringen betyr at bil vil være fraktmetoden også i fremtiden, slo Aasestrand fast.

Men nettopp vegene disse aktørene benytter lider av et formidabelt vedlikeholdsetterslep, ifølge Aasestrand. Og langs de samme vegene skal også mye av den nye industrien man ser for seg i Norge etablere seg.

– Mange industribedrifter konkurrerer på marginer, og tilstanden på vegnettet svekker derfor konkurranseevnen. Og det er utrygt for de som arbeider på veiene, understreket han.

Arnstein Aasestrand, andre nestleder i Forbundet for Ledelse og Teknikk.

Arnstein Aasestrand, andre nestleder i Forbundet for Ledelse og Teknikk.

Kai Hovden

Vil prioritere industrien

FLT-nestlederen er glad for at LO vil arbeide for å ruste opp vegnettet, og han mener vegene som er viktige for industrien bør prioriteres.

– Men det må gjøres mer. Etter at fylkene fikk overført ansvaret for fylkesvegene, og statsaksjeselskapet Nye Veier AS fikk økt sin portefølje, sitter Norge igjen med en fragmentert sektor, sa Aasestrand.

Han pekte videre på at Statens vegvesen, som konkurrerer med Nye Veier AS om vegutbygging, i tillegg sitter igjen med ansvaret for trafikksikkerheten også i områder hvor etaten så å si ikke er til stede.

– Hvordan skal våre folk løse den oppgaven på en god måte? spurte Aasestrand.

– Vi i FLT mener omorganiseringen ikke akkurat har vært en suksess. Det har blitt opp mot 80 prosent dyrere å drifte og vedlikeholde fylkesvegene etter at fylkene fikk overført ansvaret for disse vegene, fortsatte han.

Vil ha fart på gjennomgang

I Hurdalsplattformen har Støre-regjeringen varslet en gjennomgang av vegsektoren. Den ønsker FLT og Aasestrand velkommen.

– Arbeidet må komme i gang dersom det skal bli mulighet for å få gjort noe med sektoren. LO bør være pådriveren for dette, understreket Aasestrand.

Han mener Norge må ha en offensiv strategi for å øke eksporten, og at denne strategien må inneholde en bedring av vegene som er avgjørende for industrien.

31.05.2022
19:32
31.05.2022 19:38



Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Roy Ervin Solstad og Torgny Hasås

Både små og store frynsegoder må beskattes. Her er reglene

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker


Flere saker