JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KAN FÅ FØLGER: Så lenge kontrollørene er på reisetid, gjelder ikke arbeidsmiljøloven. Det kan få følger for forsikringsdekning deres, og gå ut over hviletidsbestemmelsene de selv er ute og kontrollerer at andre overholder, ifølge FLT-tillitsvalgt Jim Evensen.

KAN FÅ FØLGER: Så lenge kontrollørene er på reisetid, gjelder ikke arbeidsmiljøloven. Det kan få følger for forsikringsdekning deres, og gå ut over hviletidsbestemmelsene de selv er ute og kontrollerer at andre overholder, ifølge FLT-tillitsvalgt Jim Evensen.

Kai Hovden

Reisetid og overtidsbetaling:

Kontrollørene i Vegvesenet må fortsatt sloss for å få overtidsbetalt

Inspektørene i Statens vegvesens utekontroll på Svinesund får ikke overtidsbetalt for den ekstra tida de bruker på å avverge trafikkfarlige situasjoner på vei til og fra stasjonene. Vegvesenet mener de må klare seg med reisetid.



20.05.2020
10:57
20.05.2020 10:57

kai.hovden@lomedia.no

Som vi har skrevet om tidligere, er det uenighet om hva kontrollørene skal føre på timelistene når de kjører til og fra kontroller.

Kontrollørene på Svinesund har oppmøtested der, men bemanner også kontrollstasjonen på Ørje og har kontroller langs veien.

Kjøring til og fra Ørje skal gjøres i arbeidstiden, slik at betalingen bli deretter. Problemet oppstår blant annet når det stoppes et vogntog med store feil og mangler like før kontrollørene skal kjøre tilbake til basen, eller når de må gripe inn i forbindelse med hendelser langs veien.

Inspektørene reiser i uniform, i uniformert bil og er tilgjengelige for arbeidsgiver på reisen. Nå krever de overtidsbetaling

De vil ha overtidsbetalt for kjøringen tilbake, mens Vegvesenet mener de skal ha betalt for reisetid.

Ta med papirene

En eventuell anmeldelse på grunn av feil og mangler på et vogntog tar tid å ferdigstille for kontrollørene.

– Vi kunne valgt å kjøre tilbake til vanlig tid og tatt med oss papirene til Svinesund. Sitter vi der og gjør anmeldelsen ferdig, utløser det overtid, forklarer Jim Evensen, FLT-tillitsvalgt og kontrollør på Svinesund.

I så tilfelle er det fritt frem for vogntogsjåføren å kjøre videre, og trafikksikkerheten svekkes.

– I verste fall risikerer vi at samme sjåfør og samme vogntog kommer tilbake over grensen etter en tid, med de samme feilene og/eller manglene, påpeker Evensen.

Kontrollørene mener det er rimelig at de i slike, og enkelte andre tilfeller, får overtidsbetalt.

– Vi er ikke ute etter å melke systemet, men mener vi har krav på overtidsbetaling, sier Evensen.

p

Han forteller også at deres leder på Svinesund ønsker at kontrollørene skal bruke reisetid til og fra kontroller på Ørje, også når det ikke oppstår situasjoner de må ta tak i like før man skulle kjørt tilbake til Svinesund på reisetid.

– Det betyr i praksis at vi får to og en halv time lengre dager når vi bemanner stasjonen på Ørje, sier Evensen.

Ikke fritid

Kontrollørene er i uniform, kjører uniformert bil og er tilgjengelige for arbeidsgiver når de kjører til og fra kontroll.

– I tillegg griper vi selvsagt inn underveis dersom det oppstår situasjoner som tilsier at vi skal det, understreker Evensen.

Bruken av tjenestebil er i tillegg underlagt strenge regler.

– Er vi på reisetid, har vi i praksis fri. Men det er ikke anledning til å bruke tjenestebilen til private ærend, så man kan jo spørre seg om dette kan defineres som fritid, sier Evensen.

Han understreker at det ikke oppleves som greit for kontrollørene å måtte skrive reisetid frem til det skjer noe, eller de kommer frem til kontrollplassen, for så å skrive arbeidstid.

– Vi vil ha betalt for den tiden vi blir pålagt utenfor turnusen, og vi vil overholde hviletidsbestemmelsene, sier Evensen.

Ingen endring av praksis

Statens vegvesen har sett nærmere på hvordan rettsvesenet har tolket andre saker om arbeidstid og reisetid i den seneste tiden. Et tilfelle er en høyesterettsdom hvor en politimann som reiste til og fra væpnede oppdrag, fikk vurdert hvorvidt dette skulle være reisetid eller arbeidstid.

p

Ut fra Vegvesenets vurdering kan man lese at dette ikke har direkte innvirkning på hvordan etaten skal tolke forholdet mellom reisetid og arbeidstid.

«Dommen gir noen føringer på hva som ligger i begrepet ‘arbeidstid’ i arbeidsmiljølovens kapittel 10, men er tydelig på at dommen ikke er avgjørende for vurderingen i forhold til andre bestemmelser», står det å lese i vurderingen vi har fått tilgang til.

Det påpekes videre at Høyesterett ikke har vurdert Hovedtariffavtalens bestemmelser i denne dommen, men tatt utgangspunkt i Arbeidstidsbestemmelser for politi- og lensmannsetaten, som er en selvstendig tariffavtale.

«(Det er) ingenting som tilsier at vi skal endre praksis i forhold til godtgjørelse for reisetid i Hovedtariffavtalens fellesbestemmelser paragraf åtte», skriver Vegvesenet.

– Dette er ikke spesielt hyggelig lesing. Vi kjører tjenestebil og stopper biler langs veien. I tillegg må vi være på jobb uten å få lønn for det. Slik det er nå, mister vi tillegg på femti eller hundre prosent tillegg, avhengig av når på dagen det er, sier Evensen om Vegvesenets vurdering.

Kontrollørene opplever at etaten har strammet inn praksis og blitt mindre fleksibel i tolkningen av avtaleverket.

Kan få følger

Evensen mener man må se helheten i systemet, slik det praktiseres i dag.

– Ved å måtte kjøre tilbake til oppmøtestedet på reisetid, er vi teknisk sett ikke på jobb lenger. Det kan få store følger for oss, påpeker han.

p

– På reisetid er vi unntatt arbeidsmiljøloven, som blant annet har bestemmelser om hviletid. Resultatet kan i verste fall være at vi får alt for lite hviletid mellom skift, og dermed selv utgjør en sikkerhetsrisiko i trafikken, utdyper Evensen.

Han får støtte av Alf Edvard Masternes, som er leder av FLT i Statens vegvesen.

– Reisetid i staten betales time for time, og uten overtidsbetaling. Det er her utfordringen oppstår. Saken er jobbet med i mange år, og det er ikke bare våre medlemmer som er rammet av tolkningen, sier Masternes.

Han forteller at det forventes at Vegvesenets folk som kjører i uniform og i uniformert bil, griper inn ved ulykker og liknende i trafikken.

– Da må den ansatte som er på reisetid ta kontakt med sin leder for eventuelt å bli pålagt overtid, forklarer Masternes.

Skulle man bli skadet i forbindelse med en slik hendelse, mens man er på reisetid, kan man risikere utfordringer på forsikring i Statens pensjonskasse (SPK), ifølge Masternes.

Må løftes videre

Masternes har vært i kontakt med andre forbund under LO Stat-paraplyen, NAF og NTL, som også organiserer innenfor Vegvesenet. Her er det enighet om at man må få løftet denne problematikken videre.

– Det spesielle er at det er LO Stat som er part i tariffavtalen i staten, og dermed er det der man må ta tak i dette. Jeg kan love at vi vil gjøre hva vi kan for å løfte dette videre i forbindelse med den forestående tariffrevisjonen, sier Masternes.

– Det er absolutt på tide å få alle vinklinger avklart, slik at ikke ulike oppfatninger og tolkninger ødelegger arbeidsmiljøet, avslutter Masternes.

Vi vil ha betalt for den tiden vi blir pålagt utenfor turnusen, og vi vil overholde hviletids­bestemmelsene.

Jim Evensen

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.05.2020
10:57
20.05.2020 10:57



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Jannicke Skaanes

Jannicke Skaanes

Alf Ragnar Olsen

Firebarnsmor og DNB-tillitsvalgt Jannicke har troen på valgfri bruk av hjemmekontor


Flere saker