JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Reisetid og overtidsbetaling:

Kontrollørene i Vegvesenet må fortsatt sloss for å få overtidsbetalt

Inspektørene i Statens vegvesens utekontroll på Svinesund får ikke overtidsbetalt for den ekstra tida de bruker på å avverge trafikkfarlige situasjoner på vei til og fra stasjonene. Vegvesenet mener de må klare seg med reisetid.
KAN FÅ FØLGER: Så lenge kontrollørene er på reisetid, gjelder ikke arbeidsmiljøloven. Det kan få følger for forsikringsdekning deres, og gå ut over hviletidsbestemmelsene de selv er ute og kontrollerer at andre overholder, ifølge FLT-tillitsvalgt Jim Evensen.

KAN FÅ FØLGER: Så lenge kontrollørene er på reisetid, gjelder ikke arbeidsmiljøloven. Det kan få følger for forsikringsdekning deres, og gå ut over hviletidsbestemmelsene de selv er ute og kontrollerer at andre overholder, ifølge FLT-tillitsvalgt Jim Evensen.

Kai Hovden

kai.hovden@lomedia.no

Som vi har skrevet om tidligere, er det uenighet om hva kontrollørene skal føre på timelistene når de kjører til og fra kontroller.

Kontrollørene på Svinesund har oppmøtested der, men bemanner også kontrollstasjonen på Ørje og har kontroller langs veien.

Kjøring til og fra Ørje skal gjøres i arbeidstiden, slik at betalingen bli deretter. Problemet oppstår blant annet når det stoppes et vogntog med store feil og mangler like før kontrollørene skal kjøre tilbake til basen, eller når de må gripe inn i forbindelse med hendelser langs veien.

Inspektørene reiser i uniform, i uniformert bil og er tilgjengelige for arbeidsgiver på reisen. Nå krever de overtidsbetaling

De vil ha overtidsbetalt for kjøringen tilbake, mens Vegvesenet mener de skal ha betalt for reisetid.

Ta med papirene

En eventuell anmeldelse på grunn av feil og mangler på et vogntog tar tid å ferdigstille for kontrollørene.

– Vi kunne valgt å kjøre tilbake til vanlig tid og tatt med oss papirene til Svinesund. Sitter vi der og gjør anmeldelsen ferdig, utløser det overtid, forklarer Jim Evensen, FLT-tillitsvalgt og kontrollør på Svinesund.

I så tilfelle er det fritt frem for vogntogsjåføren å kjøre videre, og trafikksikkerheten svekkes.

– I verste fall risikerer vi at samme sjåfør og samme vogntog kommer tilbake over grensen etter en tid, med de samme feilene og/eller manglene, påpeker Evensen.

Kontrollørene mener det er rimelig at de i slike, og enkelte andre tilfeller, får overtidsbetalt.

– Vi er ikke ute etter å melke systemet, men mener vi har krav på overtidsbetaling, sier Evensen.

p

Han forteller også at deres leder på Svinesund ønsker at kontrollørene skal bruke reisetid til og fra kontroller på Ørje, også når det ikke oppstår situasjoner de må ta tak i like før man skulle kjørt tilbake til Svinesund på reisetid.

– Det betyr i praksis at vi får to og en halv time lengre dager når vi bemanner stasjonen på Ørje, sier Evensen.

Ikke fritid

Kontrollørene er i uniform, kjører uniformert bil og er tilgjengelige for arbeidsgiver når de kjører til og fra kontroll.

– I tillegg griper vi selvsagt inn underveis dersom det oppstår situasjoner som tilsier at vi skal det, understreker Evensen.

Bruken av tjenestebil er i tillegg underlagt strenge regler.

– Er vi på reisetid, har vi i praksis fri. Men det er ikke anledning til å bruke tjenestebilen til private ærend, så man kan jo spørre seg om dette kan defineres som fritid, sier Evensen.

Han understreker at det ikke oppleves som greit for kontrollørene å måtte skrive reisetid frem til det skjer noe, eller de kommer frem til kontrollplassen, for så å skrive arbeidstid.

– Vi vil ha betalt for den tiden vi blir pålagt utenfor turnusen, og vi vil overholde hviletidsbestemmelsene, sier Evensen.

Ingen endring av praksis

Statens vegvesen har sett nærmere på hvordan rettsvesenet har tolket andre saker om arbeidstid og reisetid i den seneste tiden. Et tilfelle er en høyesterettsdom hvor en politimann som reiste til og fra væpnede oppdrag, fikk vurdert hvorvidt dette skulle være reisetid eller arbeidstid.

p

Ut fra Vegvesenets vurdering kan man lese at dette ikke har direkte innvirkning på hvordan etaten skal tolke forholdet mellom reisetid og arbeidstid.

«Dommen gir noen føringer på hva som ligger i begrepet ‘arbeidstid’ i arbeidsmiljølovens kapittel 10, men er tydelig på at dommen ikke er avgjørende for vurderingen i forhold til andre bestemmelser», står det å lese i vurderingen vi har fått tilgang til.

Det påpekes videre at Høyesterett ikke har vurdert Hovedtariffavtalens bestemmelser i denne dommen, men tatt utgangspunkt i Arbeidstidsbestemmelser for politi- og lensmannsetaten, som er en selvstendig tariffavtale.

«(Det er) ingenting som tilsier at vi skal endre praksis i forhold til godtgjørelse for reisetid i Hovedtariffavtalens fellesbestemmelser paragraf åtte», skriver Vegvesenet.

– Dette er ikke spesielt hyggelig lesing. Vi kjører tjenestebil og stopper biler langs veien. I tillegg må vi være på jobb uten å få lønn for det. Slik det er nå, mister vi tillegg på femti eller hundre prosent tillegg, avhengig av når på dagen det er, sier Evensen om Vegvesenets vurdering.

Kontrollørene opplever at etaten har strammet inn praksis og blitt mindre fleksibel i tolkningen av avtaleverket.

Kan få følger

Evensen mener man må se helheten i systemet, slik det praktiseres i dag.

– Ved å måtte kjøre tilbake til oppmøtestedet på reisetid, er vi teknisk sett ikke på jobb lenger. Det kan få store følger for oss, påpeker han.

p

– På reisetid er vi unntatt arbeidsmiljøloven, som blant annet har bestemmelser om hviletid. Resultatet kan i verste fall være at vi får alt for lite hviletid mellom skift, og dermed selv utgjør en sikkerhetsrisiko i trafikken, utdyper Evensen.

Han får støtte av Alf Edvard Masternes, som er leder av FLT i Statens vegvesen.

– Reisetid i staten betales time for time, og uten overtidsbetaling. Det er her utfordringen oppstår. Saken er jobbet med i mange år, og det er ikke bare våre medlemmer som er rammet av tolkningen, sier Masternes.

Han forteller at det forventes at Vegvesenets folk som kjører i uniform og i uniformert bil, griper inn ved ulykker og liknende i trafikken.

– Da må den ansatte som er på reisetid ta kontakt med sin leder for eventuelt å bli pålagt overtid, forklarer Masternes.

Skulle man bli skadet i forbindelse med en slik hendelse, mens man er på reisetid, kan man risikere utfordringer på forsikring i Statens pensjonskasse (SPK), ifølge Masternes.

Må løftes videre

Masternes har vært i kontakt med andre forbund under LO Stat-paraplyen, NAF og NTL, som også organiserer innenfor Vegvesenet. Her er det enighet om at man må få løftet denne problematikken videre.

– Det spesielle er at det er LO Stat som er part i tariffavtalen i staten, og dermed er det der man må ta tak i dette. Jeg kan love at vi vil gjøre hva vi kan for å løfte dette videre i forbindelse med den forestående tariffrevisjonen, sier Masternes.

– Det er absolutt på tide å få alle vinklinger avklart, slik at ikke ulike oppfatninger og tolkninger ødelegger arbeidsmiljøet, avslutter Masternes.

Vi vil ha betalt for den tiden vi blir pålagt utenfor turnusen, og vi vil overholde hviletids­bestemmelsene.

Jim Evensen

Dette er en sak fra

Vi skriver om ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse